  • 1. Data: 2004-12-13 22:23:15
    Temat: Współwłasność samochodu a ewidencja środków trwałych i nie tylko
    Od: charlie_partana <c...@p...onet.pl>

    Witajcie !

    Posiadam współwłasność samochodu w wysokości kilku procent. Wysokość
    moich "udziałów" jest niższa niż 3500 zł, a więć pozwala mi na
    jednokrotne odliczenie w pkpir przy "wrzuceniu" tej współwłasności do
    ewidencji środków trwałych. Zainstalowałem gaz w cenie 1900zł, za
    który wziąłem fakturę na swoją firmę. Pytanie:

    Czy montaż instalacji gazowej zwiększył wartość środka trwałego, a
    więc i mojego udziału i należy się korekta, czy też mogę "wrzucić"
    całą fakturę w koszty? Traktować to jako wydatek bierzący czy
    modernizację?

    Czy jeżelibym to "wrzucił" jednorazowo to istnieje potrzeba
    sporządzenia na tą okoliczność jakiegoś oświadczenia, że np.
    instalację bede używał tylko na potrzeby wykonywanej działalności?

    Czy podobne oświadczenie jest potrzebne w związku z moją
    współwłasnością samochodu (że samochód będę użytkował w ramach
    działalności tylko w wysokości swoich udziałów)?

    Lektura archiwum grupy nastręczyła mi więcej wątpliwości niż rozwiała.
    Aha, rozliczam się na zasadach ogólnych, pkpir, zwolniony podmiotowo z
    podatku VAT.

    --
    Pozdrawiam,
    charlie_partana (wytnij "nospam") mailto:c...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2004-12-14 14:57:23
    Od: charlie_partana <c...@p...onet.pl>

    Wczoraj napisałem:

> [...]
    > więc i mojego udziału i należy się korekta, czy też mogę "wrzucić"
    > całą fakturę w koszty? Traktować to jako wydatek bierzący czy

    Przyznaję, trochę słabo przegooglowałem grupę (no i ustawę), teraz wiem:
    Art. 22g. [Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych]
    17. Jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy,
    rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość
    początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15,
    powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki
    na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa
    cena nabycia przekracza 3500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone,
    gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę,
    rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym
    przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w
    stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania,
    mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą,
    jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych
    i kosztami ich eksploatacji.

    A więc mogę od razu odliczyc od kosztów uzyskania przychodów!

    > Czy jeżelibym to "wrzucił" jednorazowo to istnieje potrzeba
    > sporządzenia na tą okoliczność jakiegoś oświadczenia, że np.
    > instalację bede używał tylko na potrzeby wykonywanej działalności?

    Tu nie mam pewności, ale skoro faktura jest na firmę...

    > Czy podobne oświadczenie jest potrzebne w związku z moją
    > współwłasnością samochodu (że samochód będę użytkował w ramach
    > działalności tylko w wysokości swoich udziałów)?

    Po prawdzie to pytanie jest bez sensu...
    --
    Pozdrowienia,
    charlie_partana mailto:c...@p...onet.pl

  • 3. Data: 2004-12-15 00:12:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Dec 2004, charlie_partana wrote:

> [...]
    >+ moich "udziałów" jest niższa niż 3500 zł, a więć pozwala mi na
    >+ jednokrotne odliczenie w pkpir przy "wrzuceniu" tej współwłasności do

    Sprzeciw.
    Pisałem przed chwilą - w ustawie jest mowa o wartości początkowej
    CAŁEGO środka trwałego i 3500 zł dotyczy CAŁEGO samochodu a nie
    twojego udziału !
    Możesz wskazać przepis twierdzący inaczej ? :)

    >+ Zainstalowałem gaz w cenie 1900zł, za
    >+ który wziąłem fakturę na swoją firmę. Pytanie:

    ...no to już wiesz :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2004-12-15 06:05:50
    Od: charlie_partana <c...@p...onet.pl>

    witajcie,

> [...]
    > twojego udziału !
    > Możesz wskazać przepis twierdzący inaczej ? :)

    Mogę: Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych.
    Art. 22g. [Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych]
    11. W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika,
    wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego
    wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego
    składnika majątku; zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku
    stanowiących wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie
    wykorzystują składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej
    odrębnie.

  • 5. Data: 2004-12-15 14:39:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Dec 2004, charlie_partana wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji jego
    >+ wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności tego

    No i przeoczyłem że tam mowa o WP a nie wartości amortyzowamej...
    To i wycofuję się rakiem ;)
    Thx. za korektę !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2004-12-15 21:01:21
    Od: charlie_partana <c...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    > No i przeoczyłem że tam mowa o WP a nie wartości amortyzowamej...
    > To i wycofuję się rakiem ;)
    > Thx. za korektę !

    Twój sprzeciw był dla mnie natchnieniem... ;)