  • 1. Data: 2007-06-28 13:41:01
    Temat: Re: Wykonanie dzieła dla firmy z UE
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 28 Jun 2007 14:47:45 +0100, nijou napisał(a):

    > Witam, przeszukałem archiwum ale nie doszukałem się jednej, jasnej
    > odpowiedzi. Wykonałem dwa tłumaczenia dla pewnej firmy z Anglii.
    > Mieszkam i pracuję na etat w Polsce. Chcę te zlecenia rozliczyć i nie
    > wiem jak to zrobić.
    >
    > Czy umowę o dzieło podpisujemy wg prawa angielskiego czy polskiego? Jak
    > wygląda kwestia zapłaty podatku oraz rozliczenia PIT (rocznego i ew.
    > zgłaszania umowy do US)?
    >
    > Prosiłbym o informację krok po kroku, od osoby która już się tak
    > rozliczała z US.

    Wg. mnie, powinieneś:
    1. podpisać z zamawiającym umowę o dzieło, najwygodniej 2języczną (lewa
    kolumna po polsku, prawa po angielsku).
    2. (opcjonalnie, bo może nie potrzebować) wystawić zamawiającemu
    rachunek do umowy o dzieło.
    3. kwotę którą otrzymałes przemnożyć przez średni kurs NBP z dnia w
    którym wpłynęła na twoje konto
    4. od tego obliczyć podatek (czyli 19% od kwoty pomniejszonej o 20% lub
    50% kosztów uzyskania).
    5. podatek wpłacić na konto właściwego US jako identyfikator podając
    PIT-53 (UWAGA: mogę nie pamiętać dokladnie czy to na pewno jest 53,
    lepiej się upewnić).
    6. rozliczyć to w zeznaniu rocznym.

    p. m.

  • 3. Data: 2007-06-28 14:53:01
    Od: nijou <n...@w...adres.jest.po.lewej.stronie.malpy.pl>

    mvoicem pisze:

    > Wg. mnie, powinieneś:
    > 1. podpisać z zamawiającym umowę o dzieło, najwygodniej 2języczną (lewa
    > kolumna po polsku, prawa po angielsku).

    Hah, to będzie "tricky". Czy zdarzyło Ci się może gdzieś taki wzór
    widzieć w Sieci?

    > 2. (opcjonalnie, bo może nie potrzebować) wystawić zamawiającemu
    > rachunek do umowy o dzieło.

    Pytanie, na jakich zasadach ten rachunek wystawić - angielskich,
    polskich? W PL jest 50% kosztów uzyskania przychodu przy umowie z
    przekazaniem praw, nie wiem jak w Anglii.

> [...]
    > 5. podatek wpłacić na konto właściwego US jako identyfikator podając
    > PIT-53 (UWAGA: mogę nie pamiętać dokladnie czy to na pewno jest 53,

    Co do reszty, wszystko rozumiem i dziękuję serdecznie za odpowiedź.

    PK

  • 4. Data: 2007-06-28 18:49:59
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 28 Jun 2007 15:53:01 +0100, nijou napisał(a):

    > Hah, to będzie "tricky". Czy zdarzyło Ci się może gdzieś taki wzór
    > widzieć w Sieci?

    Nie, ale to chyba nie problem. Dodam że jeżeli zamawiającemu nie
    przeszkadza, umowa może być tylko po polsku. Być może też warta
    rozważenia by była umowa po angielsku, z tłumaczeniem (nie wiem czy
    konieczne jest przysięgłe).

    > Pytanie, na jakich zasadach ten rachunek wystawić - angielskich,
    > polskich? W PL jest 50% kosztów uzyskania przychodu przy umowie z
    > przekazaniem praw, nie wiem jak w Anglii.

    Dochód rozliczasz w Polsce, więc dotyczy cię polskie przepisy
    podatkowe.

    > Co do reszty, wszystko rozumiem i dziękuję serdecznie za odpowiedź.

    A i o 2 rzeczach zapomniałem:

    1. powyższe punkty biorą pod uwagę sytuację kiedy nie wpadasz w VAT,
    jeżeli musisz rozliczyć VAT od w/w umowy, procedura jest prawdopodobnie
    trochę inna.
    2. wszystko co napisałem traktuj jako wskazówkę a nie jako dokładną
    instrukcję, nie chciałbym mieć na sumieniu twoich pieniędzy jakby się
    okazało że się w którymś punkcie myliłem :).

    p. m.

  • 5. Data: 2007-06-28 19:57:13
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    mvoicem wrote:

    > 5. podatek wpłacić na konto właściwego US jako identyfikator podając
    > PIT-53 (UWAGA: mogę nie pamiętać dokladnie czy to na pewno jest 53,
    > lepiej się upewnić).

    Tego PITa już zlikwidowali, więc na pewno coś innego.

  • 6. Data: 2007-06-28 20:02:39
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 28 Jun 2007 21:57:13 +0200, cef napisał(a):

    > Tego PITa już zlikwidowali, więc na pewno coś innego.

    Pita zlikwidowali (tak jak PIT-5, PIT-5L i inne), ale identyfikatory IMHO
    zostały.

    p. m.

  • 7. Data: 2007-06-29 07:34:47
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 28-06-2007 o 20:49:59 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > przeszkadza, umowa może być tylko po polsku. Być może też warta
    > rozważenia by była umowa po angielsku, z tłumaczeniem (nie wiem czy

    Umowa zawarta ustnie też jest ważna, pisemna forma to tylko do celów
    dowodowych
    może się w tym przypadku przydać.
    Czemu nie spisać tylko własnego oświadczenia co się robiło i jak
    i ze to dzieło?

    > Dochód rozliczasz w Polsce, więc dotyczy cię polskie przepisy
    > podatkowe.

    Na rachunku powinien wpisać całą kwotę, bez KUP w końcu nikt za nego
    zaliczki nie odprowadzi
    a angola też nie interesuje ile % z czego i gdzie.

    > 1. powyższe punkty biorą pod uwagę sytuację kiedy nie wpadasz w VAT,
    > jeżeli musisz rozliczyć VAT od w/w umowy, procedura jest prawdopodobnie
    > trochę inna.

    Chyba że zwolnienie podmiotowe, wtedy "tylko" trzeba ewidencję prowadzić.

    > 2. wszystko co napisałem traktuj jako wskazówkę a nie jako dokładną
    > instrukcję, nie chciałbym mieć na sumieniu twoich pieniędzy jakby się
    > okazało że się w którymś punkcie myliłem :).

    Jak dla mnie to wszytsko gra :)

  • 8. Data: 2007-06-29 10:22:49
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 09:34:47 +0200, t...@o...pl napisał(a):

> [...]
    > dowodowych
    > może się w tym przypadku przydać.
    > Czemu nie spisać tylko własnego oświadczenia co się robiło i jak i ze to

    Oświadczenie to wg. mnie można w razie czego sobie wsadzić (tutaj
    każdy sobie wpisuje co mu przyszło na myśl). Myślisz że w razie czego
    kontrahent będzie przylatywał do PL zeznawać że była umowa?

    [...]
    > Na rachunku powinien wpisać całą kwotę, bez KUP w końcu nikt za nego
    > zaliczki nie odprowadzi
    > a angola też nie interesuje ile % z czego i gdzie.

    Myślę że KUP na rachunku nie zaszkodzi, z tym że oczywiście
    rachunek musi się różnić od wystawianego dla Polaka tym, że do zapłaty ma
    być brutto a nie netto.

    p. m.

  • 9. Data: 2007-06-29 10:32:29
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 29-06-2007 o 12:22:49 mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

    > Oświadczenie to wg. mnie można w razie czego sobie wsadzić (tutaj
    > każdy sobie wpisuje co mu przyszło na myśl). Myślisz że w razie czego
    > kontrahent będzie przylatywał do PL zeznawać że była umowa?

    Pytanie do czego ma być potrzebna ta umowa?
    Bo jeśli do celów podatkowych, to jedynym celem jej spisywania jaki widzę,
    jest uznanie 50% KUP zamiast 20%. Ale do tego wystarczy, jesli na rachunku
    znajdzie się odpowiednia adnotacja za co to rachunek + ew. kilka zdań
    opisu. I jeśli jeszcze do tego się dopnie własne oświaedczenie,
    a kaska przyjdzie na konto pieknie opisanym przelewem, całość
    zosanie zadeklarowana a podatek opłacony,
    to piłeczka będzie po stronie US a nie pytającego.

    Trochę tak jak z wysyłaniem pitów poleconym - nie wiadomo co było w środku,
    ale domniemywa się że coś było.

    > Myślę że KUP na rachunku nie zaszkodzi, z tym że oczywiście
    > rachunek musi się różnić od wystawianego dla Polaka tym, że do zapłaty ma
    > być brutto a nie netto.

    Dokładnie

  • 10. Data: 2007-06-29 10:47:26
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Fri, 29 Jun 2007 12:32:29 +0200, t...@o...pl napisał(a):

    > Pytanie do czego ma być potrzebna ta umowa?

    No oczywiście że do celów podatkowych. Jak znam anglosasów to im
    ani umowa ani rachunek niepotrzebne :)

> [...]
    > na konto pieknie opisanym przelewem, całość zosanie zadeklarowana a
    > podatek opłacony, to piłeczka będzie po stronie US a nie pytającego.

    IMHO adnotacja na rachunku to za mało. Rachunek jest do umowy o dzieło, i
    to treść umowy stanowi o tym czy przysługuje 50% KUP czy nie.

    p. m.