  • 1. Data: 2007-06-27 19:02:07
    Temat: Co ma zrobić?
    Od: "Okoń" <s...@n...pl>

    Witam!
    Jak ma postąpić? Dzisiaj wezwano mnie do Urzędu Skarbowego w celu korekty
    PITU.
    Jestem inwalidą II grupy. (stała II grupa). Mamy samochód zarejestrowany na
    żonę. Pani urzędniczka powiedziała mi, że nie przysługuje mi związana z tym
    faktem ulga podatkowa.
    Tłumacząc to tym - samochód nie jest zarejestrowany na mnie tylko na żonę.
    Drugim czynnikiem jest to że moja choroba nie dotyczy inwalidztwa ruchowego.
    Moim zdaniem pani ta nie ma racji. Mamy z żoną przecież wspólnotę majątkową.
    Znaczy się, że połowa Fiacika 126P jest także moją własnością. Nigdzie też
    się nie doczytałem, że tylko inwalidom z uszkodzonym narządem ruchu
    przysługuje ten odpis.
    Co mam robić ? Czy jest jakaś ustawa bądź przepis regulująca te sprawy. Przy
    moim skromnym dochodzie te 400 złotych to majątek. (roczny dochód około
    11000 PLN)

    Dzięki za każdą informację związaną z mym problemem.
    Pozdrawiam!
    Andrzej

  • 2. Data: 2007-06-27 19:32:27
    Temat: Re: Co ma zrobić?
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Dzięki za każdą informację związaną z mym problemem.

    Andrzeju zapytaj pani czy czytala choc raz ustawe o podatku dochodowym od
    osob fizycznych, jesli przyzna ze tak, wskaz art 26.
    Jezeli nadal twierdzi to co napisales, czekaj na postanowienie.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30,
    oraz art. 30a-30c stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1,
    2, 4, 4a-4e,6, lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot:

    6) wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem
    wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez
    podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego
    utrzymaniu są osoby niepełnosprawne,

    7a. Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione
    na:

    14) używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność)
    osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub
    podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną zaliczoną do I lub II
    grupy inwalidztwa albo dzieci niepełnosprawne, które nie ukończyły 16 roku
    życia, dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi
    leczniczo-rehabilitacyjne - w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym
    kwoty 2 280 zł,

    grzess

  • 3. Data: 2007-06-27 19:33:59
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    i daj znac jak sie zakonczylo, moze byc na priv

    grzess

  • 4. Data: 2007-06-27 19:41:24
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Okoń w <news:f5uc8p$5fu$1@atlantis.news.tpi.pl>:

> [...]
    > PITU.
    > Jestem inwalidą II grupy. (stała II grupa). Mamy samochód zarejestrowany na

    Paszczą jak rozumiem, to poproś na piśmie.

    >, że nie przysługuje mi związana z tym faktem ulga podatkowa.

    Co to za ulga?

    > Tłumacząc to tym - samochód nie jest zarejestrowany na mnie tylko na żonę.

    Jet taki zapis w PDOF:

> [...]

    > Moim zdaniem pani ta nie ma racji. Mamy z żoną przecież wspólnotę majątkową.

    Ale są tez kolejne w art. 26., poczytaj wszystkie

    > (roczny dochód około 11000 PLN)

    Czyżby ust. 7e chciała zastosować

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2007-06-27 19:42:21
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    a i to ci sie jeszcze moze przydac

    Art. 26.

    7c. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 7a ustala się na podstawie
    dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wydatków, o których
    mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14.

    ale pamietaj, ze ulga dotyczy uzywania samochodu dla potrzeb związanych z
    koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi
    leczniczo-rehabilitacyjne, i moze sie zdazyc ze beda zadac uwiarygodnienia
    koniecznosci przewozu lub niezbednosci zabiegow, nie mylic z
    udokumentowaniem wydatku

    grzess

  • 6. Data: 2007-06-27 19:46:08
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Czyżby ust. 7e chciała zastosować

    mylicz prawo do ulgi niepelnosprawnego podatnika z prawem do ulgi podatnika
    na ktorego utrzymaniu sa niepelnosprawne osoby

    grzess

  • 7. Data: 2007-06-27 20:41:18
    Od: "Okoń" <s...@n...pl>

> [...]
    > Jezeli nadal twierdzi to co napisales, czekaj na postanowienie.
    >
    > Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    [..................................................]

    Dzięki za podpowiedź. Za kilka dni odpiszę na prv lub forum. Zobaczę jak
    długo to potrwa.
    Nie wiem tylko jak przekonać tę panią, że jestem współwłaścicielem.samochodu
    Ona uważa iż muszę być dopisany do dowodu rejestracyjnego "wozu"
    Ja uważam, że powinna wystarczyć małżeńska współwłasność majątkowa. (Nie
    mamy rozdzielności majątkowej) Czy jest też i na to jakiś przepis bądź
    paragraf?
    Z góry dzięki za każdą podpowiedź.
    Pozdrawiam!
    Andrzej

  • 8. Data: 2007-06-27 21:12:22
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

> [...]
    > Ja uważam, że powinna wystarczyć małżeńska współwłasność majątkowa. (Nie
    > mamy rozdzielności majątkowej) Czy jest też i na to jakiś przepis bądź

    kodeks rodzinny i opiekunczy
    Art. 31. [Wspólność ustawowa] Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między
    małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa obejmująca ich dorobek
    (wspólność ustawowa). Przedmioty majątkowe nie objęte wspólnością stanowią
    majątek odrębny każdego z małżonków.

    Art. 32. [Dorobek małżonków] § 1. Dorobkiem małżonków są przedmioty
    majątkowe nabyte w czasie trwania wspólności ustawowej przez oboje małżonków
    lub przez jednego z nich.

  • 9. Data: 2007-06-27 21:16:03
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Okoń w <news:f5uia2$4gv$1@nemesis.news.tpi.pl>:

    > [..................................................]

    > Dzięki za podpowiedź. Za kilka dni odpiszę na prv lub forum.

    Ani nie na priv, ani nie na forum -- po prostu na pl.soc.prawo.podatki

> [...]
    > Ona uważa iż muszę być dopisany do dowodu rejestracyjnego "wozu"
    > Ja uważam, że powinna wystarczyć małżeńska współwłasność majątkowa. (Nie

    Oczywiście nabyliście pojazd w trakcie trwania małżeństwa za pieniądze
    wspólnie "zarobione", a nie na przykład, zona kupiła z pieniędzy
    pochodzących spadku.

    > Czy jest też i na to jakiś przepis bądź paragraf?

    KRIO? I zapytaj sie pani na jakiej podstawie w picie rocznym uznają
    "wspólnotę" -- czyżby dwa podpisy wystarczyły?

    W moim przypadku oświadczenie wobec TU (Towarzystwo Ubezpieczeniowe)
    wystarczyło, i o tamtej pory nie mają obiekcji rozmawiając ze mną na temat
    sposobów rozliczania szkód w pojeździe, którego jestem "niejawnym"
    współwłaścicielem, ba, przyznali na pewnym etapie korespondencji, że to ja
    jestem ubezpieczającym (zapłaciłem z konta) i nawet nie usiłowali robić
    problemów ze zwrotem pieniędzy na konto.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2007-06-27 21:25:48
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    i nie jestes wspolwlascicielem, a wlascicielem samochodu w ramach wspólności
    ustawowej