  • 1. Data: 2002-03-29 09:09:32
    Temat: Wyliczanie faktury
    Od: "Piotr Trocewicz" <t...@c...net.pl>

    Witam!
    Mam pytanko
    czy suma podatku na fakturze powinna się równać wartościom podatku na
    poszczególnych pozycjach faktury?
    Chodzi mi o metodę obliczania :
    suma_vat = suma_vat_pozycji
    czy
    suma_vat = suma_netto * stawka

    (WF-MAG mi wyliczył że netto 5019,41 (22%) z tego VAT = 1104,27 natomiast
    suma vat z pozycji = 1104,28)

    Pozdrawiam,
    Piotrek

  • 2. Data: 2002-03-29 11:54:44
    Temat: Re: Wyliczanie faktury
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Fri, 29 Mar 2002 10:09:32 +0100, "Piotr Trocewicz"
    <t...@c...net.pl> napisałbył:

    >Witam!
    >Mam pytanko
    >czy suma podatku na fakturze powinna się równać wartościom podatku na
> [...]

    To to... Sumy w pionie się muszą zgadzać.

    >czy
    >suma_vat = suma_netto * stawka

    Nie, w żadnym wypadku, zaokrąglenia Ci inne mogą wyjść i suma w pionie
    sie nie zgodzi. Przchodziłem to kiedyś, jak w zamierzchłej przeszłości
    wproadzono VAT i nie było jeszcze zbyt wiele programów drukujących
    faktury. Znajomy poprosił mnie o prosty programik w Pascalu.
    Wypłodziłem i liczyłem właśnie tak. A potem on przylazł z pretensjami,
    że US się przyczepił.

    >(WF-MAG mi wyliczył że netto 5019,41 (22%) z tego VAT = 1104,27 natomiast
    >suma vat z pozycji = 1104,28)

    No właśnie -- takie rozbieżności powoduje złe liczenie.
    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 3. Data: 2002-03-29 12:13:33
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    > To to... Sumy w pionie się muszą zgadzać.

    No, muszą.

    > Nie, w żadnym wypadku, zaokrąglenia Ci inne mogą wyjść i suma w pionie

    Właśnie, że tak. Pokaż mi przepis, który wymaga by przy każdej pozycji była
    kwota VAT.
    Przeczytaj uważnie art 37 podpunkt 10 RMF "w sprawie wykonania niektórych
    przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym"

    Obydwie metody są dobra i dopuszczalne przez prawo. Przy czym, jeżeli VAT
    jest liczony od sumy w danej stawce, to aby uniknąć różnic z zaokrągleń
    lepiej nie pisać kwot podatku w liniach, albo (choć nie spotkałem się
    jeszcze z takim rozwiązaniem) wpisywać tam bez zaokrągleń.

    § 37. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, z zastrzeżeniem § 39,
    powinna zawierać co najmniej:

    [...]

    9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na
    poszczególne stawki podatkowe i zwolnionych od podatku,

    10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z
    podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatkowych,

    11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku
    (wartość sprzedaży brutto) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych
    stawek podatkowych lub zwolnionych od podatku,

    12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i
    słownie,

    2. Sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące
    wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze;
    w tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania
    jednostkowych kwot podatku.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2002-03-29 12:27:40
    Od: "Andrzej Tokarski" <a...@u...ajt.com.pl>

> [...]
    > faktury. Znajomy poprosił mnie o prosty programik w Pascalu.
    > Wypłodziłem i liczyłem właśnie tak. A potem on przylazł z pretensjami,

    Witam,
    Kiedyś pisząc swój program długo analizowałem punkty rozporządzenia
    traktujące o wyliczaniu vatu na fakturze i doszedłem do wniosku, że
    rozbieżności mogą być. Dlaczego tak sądzę? Otóż w jednym miejscu jest mowa o
    tym, że należy policzyć sumy netto w stawkach i dopiero od tych sum policzyć
    vat. Dalej jest napisane, że jeśli wystawca faktury wyszczególnia dla każdej
    pozycji kwoty vat i brutto, to może sumaryczny podatek obliczyć jako sumę
    kwot z pozycji. Skoro MOŻE to nie MUSI, więc jeśli tabelka z podziałem na
    stawki jest wyliczona wg pierwszego sposobu to jest nadal ok.

    Pozdrawiam
    AJT

  • 5. Data: 2002-03-29 12:43:40
    Od: "Andrzej Tokarski" <a...@u...ajt.com.pl>

    Użytkownik "Kaizen" <x...@c...sz> napisał

> [...]
    > lepiej nie pisać kwot podatku w liniach, albo (choć nie spotkałem się
    > jeszcze z takim rozwiązaniem) wpisywać tam bez zaokrągleń.

    Ja w swoim programie rozwiązałem to połowicznie - vat i brutto dla pozycji
    mogą być, jeśli użytkownik tak chce. Nie ma jednak linijki z napisem
    "Razem". Pod spodem jest osobna tabelka z podziałem na stawki i kwotami
    liczonymi zawsze od sum w stawkach.

    Pozdrawiam
    AJT

  • 6. Data: 2002-03-29 12:48:37
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Andrzej Tokarski" <a...@u...ajt.com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > mogą być, jeśli użytkownik tak chce. Nie ma jednak linijki z napisem
    > "Razem". Pod spodem jest osobna tabelka z podziałem na stawki i kwotami

    No i to jest cacy. Problem mają jednak odbiorcy takich faktur, jeżeli ich
    system wymaga VATu na liniach i podsumowuje je automatycznie.
    Niesetety, mało jest systemów, gdzie VAT jest "w osobnej tabelce" (a
    szkoda).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2002-03-29 12:57:45
    Od: "Andrzej Tokarski" <a...@u...ajt.com.pl>

> [...]
    > system wymaga VATu na liniach i podsumowuje je automatycznie.
    > Niesetety, mało jest systemów, gdzie VAT jest "w osobnej tabelce" (a

    Toteż rozważam wprowadzenie opcji - użytkownik będzie mógł wybrać, jak
    program ma liczyć, gdy pozycje zawierają vat i brutto, ale jeszcze przemyślę
    czy warto, bo takie liczenie na dwa sposoby może przynieść więcej szkody niż
    pożytku :)

    Pozdrawiam
    AJT

  • 8. Data: 2002-03-29 14:23:52
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Andrzej Tokarski" [...]
> [...]
    > kwot z pozycji. Skoro MOŻE to nie MUSI, więc jeśli tabelka z podziałem na
    > stawki jest wyliczona wg pierwszego sposobu to jest nadal ok.

    "krzyzowka" NIE MOZE sie zawsze zgodzic ze wzgledu na zaokraglenia.

    Dla odbiorcy korzystniej jest,
    jesli zgadza sie ta mala tabelka na koniec.
    zakup ze stawka + VAT od zakupu = brutto wg stawki

    Przy wpisywaniu do rejestru komputer sam sprawdzi ile ma byc,
    po wpisaniu wartosci netto, i wiadomo bez zadnyc korekt
    i dopisywan ze jest dobrze

    Boguslaw

  • 9. Data: 2002-03-29 14:27:08
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Andrzej Tokarski" [...]

    To niech bedzie wiecej.
    na KPiR nie wpisuje sie pozycji, a cala fakture.

> [...]
    przemyślę
    > czy warto, bo takie liczenie na dwa sposoby może przynieść więcej szkody

    Proponuje sie trzymac tego, co jest.
    VAT w krzyrzowce MUSI sprawiac problemy.

    Zgodnosc tabelki jest lepsza.
    Niech uzytkownicy zmusza producentow tych innych,
    by ich programy nie zadaly tego, czego nie wymaga ustawa.

    Boguslaw