  • 1. Data: 2007-02-04 12:36:23
    Temat: Wymeldowanie z Polski w 2006 r. a roczny PIT
    Od: "Renegat" <p...@g...pl>

    Polak od stycznia do września pracował w Polsce na umowę o pracę. W
    październiku się wymeldował z dotychczasowego miejsca zamieszkania w
    Polsce i wyjechał do Anglii i tam podjął pracę. W US-ie złożył NIP-3 ze
    stosowną informacją o miejscu zamieszkania w Anglii. Obywatelstwo nadal
    ma polskie. I pytanie brzmi, czy musi złożyć rozliczenie roczne w
    Polsce, a jeżeli musi, to czy musi doliczyć wynagrodzenie uzyskane w
    Anglii? Czy też w całości ma się rozliczać w Anglii? Czytam art. 3 pdof
    i starą umowę z Anglią
    i nie mogę dojść do konkretnych wniosków? Ma ktoś podobny przypadek?

  • 2. Data: 2007-02-04 15:53:43
    Temat: Re: Wymeldowanie z Polski w 2006 r. a roczny PIT
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Renegat" <p...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > stosowną informacją o miejscu zamieszkania w Anglii. Obywatelstwo nadal
    > ma polskie. I pytanie brzmi, czy musi złożyć rozliczenie roczne w

    tak, musi, ponieważ większość roku przebywał w Polsce i w Polsce rozlicza
    się z całości swoich dochodów równiez tych zageanicznych.
    W przyszłym roku jego obowiązkiem będzie rozliczyć się w Anglii z całości
    swoich dochodów (w tym polskich, np odsetek na kontach bankowcyh) a w Polsce
    rozliczy sie tylko z tego co zarobił w Polsce.

> [...]
    > i starą umowę z Anglią
    > i nie mogę dojść do konkretnych wniosków? Ma ktoś podobny przypadek?

    W anglii rozlicza się z Anglii, w Polsce rozlicza się ze wszystkich dochodów
    w tym angielskich z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego
    opodatkowania.
    Ta z Anglią została zamineiona na korzystniejszą, więc dochód w Anglii nie
    będzie opodatkowany w Polsce, ale będzie miał wpływ na wyskość podatku do
    zapłacenia od dochodów w Poslce.
    Wypełnia się pit-36.
    Proponuję wizytę u doradcy podatkowego, który to zrobi dobrze.

  • 3. Data: 2007-02-04 17:45:14
    Od: "Renegat" <p...@g...pl>

    Dnia witek wystukał(a):

> [...]
    > całości swoich dochodów (w tym polskich, np odsetek na kontach
    > bankowcyh) a w Polsce rozliczy sie tylko z tego co zarobił w Polsce.

    No dobrze, a gdzie jest przepis, uzależniający opodatkowanie w Polsce
    od długości pobytu (w kraju bądź za granicą)? Mówimy oczywiście o
    starych przepisach. Na dzień 31 grudnia 2006 r. pracownik ma miejsce
    zamieszkania w Anglii (co prawda w Polsce zostawił żonę).

> [...]
    > Polsce, ale będzie miał wpływ na wyskość podatku do zapłacenia od
    > dochodów w Poslce. Wypełnia się pit-36. Proponuję wizytę u doradcy

    Jeśli chodzi o nowe przepisy, to sytuacja jest prosta - w analogicznym
    przypadku jak opisany przeze mnie w poście - rozliczałby się w Polsce
    od całości dochodów z wykorzystaniem progresji z wyłączeniem.

  • 4. Data: 2007-02-04 22:46:49
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

> [...]
    > starych przepisach. Na dzień 31 grudnia 2006 r. pracownik ma miejsce
    > zamieszkania w Anglii (co prawda w Polsce zostawił żonę).

    Przepis jest bardzo ogólny w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania
    pomiędzy PL i UK.
    A mówi on tylko tyle, że całośc dochodów rozlicza się w tym kraju, wktórym
    przebywało się większość czasu i w którym miało sie centrum interesów
    życiowych. Definicję 183 dni dopiero w tym, roku wprowadzono do ustawy.
    Poprzednio decyzję gdzie jest centrum interesów zyciowych za dany rok
    pozostawiono interpretacji US.
    I żadnego US nie przekonasz, że jesli 9 miesięcy pracowałes w Polsce a 3 w
    UK i jeszcze mając żonę w Polsce, to twoje miejsce interesów życiowych było
    w UK. Szkoda na to czasu, pieniędzy i nerwów. Sprawa z góry jest przegrana.

    > Jeśli chodzi o nowe przepisy, to sytuacja jest prosta - w analogicznym
    > przypadku jak opisany przeze mnie w poście - rozliczałby się w Polsce
    > od całości dochodów z wykorzystaniem progresji z wyłączeniem.

    Ok. Moja wina. Zapędziłem się, bo zasugerowałem się rokiem 2007.
    Za 2006 rok z Anglią rozliczamy się jeszcze na starych zasadach.
    Czyli całość dochodu z anglii przeliczamy na złotówki, wg starej ustawy wg
    średniego kursu NBP z dnia otrzymania.
    Każda wypłata oddzielnie przeliczona na złotówki.
    Zanim sie zacznie przeliczać na złotówki, można sobie odliczyć 30 diet po
    ileś tam funtów dziennie, nie pamiętam ile, za każdy dzień pracy. to x
    funtów razy 30, tak jakby dla fiskusa nie istniało.
    Resztę w złotówkach wpisuje się na pit-36, oblicza podatek, odejmuje od tego
    podatek zapłacony w anglii i różnice dopłaca.

  • 5. Data: 2007-02-06 13:00:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Feb 2007, witek wrote:

    > Definicję 183 dni dopiero w tym, roku wprowadzono do ustawy.
    > Poprzednio decyzję gdzie jest centrum interesów zyciowych za dany rok
    > pozostawiono interpretacji US.

    ... a jeszcze poprzednio było tak jak teraz :)
    To tak wKF (bo "poprzednio" dotyczy i dawniejszych niż zeszły rok).

    pzdr, Gotfryd