  • 1. Data: 2007-01-18 21:09:17
    Temat: Wynajem - ryczałt czy ogólne?
    Od: "oluszyn" <o...@w...pl>

    Wynajmuje z rodzeństwem kamienice (czyli właścicielami jest 3 studentów na
    rencie)

    W 2006 roku wynajmowaliśmy tylko znajdujące się na parterze pomieszczenie
    gospodarcze pod działalność gospodarczą, wybraliśmy ryczałt - zatem 8,5% i
    pit 28+pit 28A

    W 2007 obok wyżej wspomnianego pomieszczenia chcemy także wynająć 2
    mieszkania znajdujące sie w tym samym budynku. Całość za około 1300
    miesięcznie więc przy ryczałcie mieścimy się w 8,5 %. Z tym, że chcemy wydac
    całą sumę (+dochód z 2006) otrzymywaną z wynajmu na remont, więc zastanawiam
    sie nad tym aby przejść na warunki ogólne.W związku z czym mam pare pytań.

    1. Czy możemy sobie odpisać od podatku koszty remontów, konkretnie co możemy
    odpisać, czy też wszystko? Z listy do wymiany mamy: okna, cała instalacja
    elektryczna, schody wew., - oczywiście wszystko demontaż+zakup+montaż.
    Dodatkowo jeszcze ewelacja(ocieplanie). Nie mam siły przeglądać całego art
    22 i 23 ale z def początkowej wydaje mi się, że można

    2. Rozliczamy się wtedy dalej jako osoby fizyczne? tak chce się upewnić.

    Z góry dziękuje za odpowiedź,

    Forrest

  • 2. Data: 2007-01-20 06:54:29
    Temat: Re: Wynajem - ryczałt czy ogólne?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Jan 2007, oluszyn wrote:

> [...]
    >
    > 1. Czy możemy sobie odpisać od podatku koszty remontów, konkretnie co możemy

    Jeśli to jest *remont* a nie *ulepszenie*...
    Zajrzyj do archiwum:
    http://groups.google.pl/groups/search?num=100&q=grou
    p%3A*.podatki+remont+ulepszenie
    ...aby obczaić istotę różnicy.

    > Dodatkowo jeszcze ewelacja(ocieplanie).

    Na mój nos to będzie wzorcowy przykład "ulepszenia" :)
    To że zarówno budowlaniec powie "remont" (bo przepisy budowlane stanowią
    że to jest remont) jak i potocznie tak się mówi, nie znaczy ze podatkowo
    mamy do czynienia z "przywróceniem do stanu początkowego".

    > 2. Rozliczamy się wtedy dalej jako osoby fizyczne? tak chce się upewnić.

    No jak nie założyliście spółki-osoby prawnej... :)
    Rozumiem że z okazji wynajmu na cele gospodarcze świadomie prowadzicie
    uproszczoną ewidencję VAT? Taki wynajem nie jest zwolniony przedmiotowo,
    IMO podlega przymusowi ewidencyjnemu VAT.
    Dobrze gadam?

    pzdr, Gotfryd