  • 1. Data: 2006-02-13 09:52:43
    Temat: Wysokosc podatku od spadku i darowizny
    Od: "KM" <k...@w...pl>

    Witam,

    mam prosbe o pomoc w wyliczniu podatku od darowizny. 2 lata temu dostalem
    mieszkanie (wartosc 150 tys zl), ktore obecnie sprzedaje za 285 tys.
    Mieszkanie darowane bylo przez oboje rodzicow. Jak wyliczyc wielkosc
    podatku? Czy osobno od kazdej osoby? Czy od kwoty darowizny czy od kwoty
    sprzedazy?
    Mam tez drugie pytanie dotyczace zachowania ulgi. W ustawie widze, ze
    zachowam ja jesli zakup nowego lokalu (z przyczyn uzasadnionych) nastapi nie
    pozniej niz 6 miesiecy od daty zbycia darowanego. Tak sie sklada, ze u mnie
    umowa nabycia nowego lokalu nastapila 2 tygodnie przed sprzedaza. Czy jest
    to podstawa do zachowania ulgi?

    Dziekuje za pomoc
    Krzysiek

  • 2. Data: 2006-02-13 13:16:01
    Temat: Re: Wysokosc podatku od spadku i darowizny
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    KM wrote:
> [...]
    > Mieszkanie darowane bylo przez oboje rodzicow. Jak wyliczyc wielkosc
    > podatku? Czy osobno od kazdej osoby? Czy od kwoty darowizny czy od kwoty

    A co masz napisane w akcie darowizny?

> [...]
    > umowa nabycia nowego lokalu nastapila 2 tygodnie przed sprzedaza. Czy jest

    tak o ile sprzedaż i zamianę mieszkania uzasadnisz potrzebami życiowymi.
    np, powiększenie rodziny, wyjazd do innego miasta, ...

  • 3. Data: 2006-02-13 14:54:50
    Od: "KM" <k...@w...pl>

    > A co masz napisane w akcie darowizny?

    tak jak napisalem - 150 tys. tak sie zastanawiam czy w razie gdyby kazali mi
    placic, bedzie to wznowienie postepowania - czyli nalicza podatek od 150 tys
    zl no i darczyncami jest oboje rodzicow czyli tak jakby 2 darowizny po 75
    tys kazda....

    > tak o ile sprzedaż i zamianę mieszkania uzasadnisz potrzebami życiowymi.
    > np, powiększenie rodziny, wyjazd do innego miasta, ...

    tak - dokladnie. sprzedaje bo przeprowadzilem sie w 2gi koniec Polski.

    dziekuje za pomoc.

  • 4. Data: 2006-02-13 17:00:38
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > zl no i darczyncami jest oboje rodzicow czyli tak jakby 2 darowizny po 75
    Obawiam się,że będziesz musiał zapłacić.
    Kwestia jedna czy dwie darowizny - wynika z aktu darowizny i sytuacji prawnej
    mieszkania.
    > nie
    > mnie
    > jest

    > tak - dokladnie. sprzedaje bo przeprowadzilem sie w 2gi koniec Polski.
    >
    > dziekuje za pomoc.

    i tu pozwolę sobie się nie zgodzić z kolegą - w zakresie utrzymania prawa do
    ulgi . Przepis Art.16 jest jasny i ścisły. "od daty zbycia". O ile w innych
    ustawach mówi się o "wydatkowaniu na ...." o tyle w tej jednej ustawie - mówi
    się wyłacznie o nabyciu innego lokalu lub o uzyskaniu pozwolenia na budowę.Nie
    zgodzić się to nie znaczy zanegować ale wskazać na wątpliwości .
    Urzędy skarbowe twierdzą jak wyżej. Poniżej wytyczna US a jeszcze niżej wyrok
    NSA w bardzo podobnej sprawie. Tak więc można i trzeba walczyć.

    Znalazłem coś takiego :

    Wytyczna

    Urząd Skarbowy / Lublin

    E-2/436/3/04

    12 lipca 2004 r.

    www.mofnet.gov.pl

    Ulga mieszkaniowa w podatku od spadków i darowizn
     Drukujr
    Pytanie podatnika

    Czy przy darowiźnie mieszkania w I grupie podatkowej, jeżeli obdarowany przed
    upływem 5 lat najpierw zakupi nowe mieszkanie lub uzyska pozwolenie na budowę
    a następnie zbędzie darowany lokal w ciągu 6 m-cy, ulga podatkowa z art. 16
    ust. 7 ustawy zostanie zachowana?

    W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 3 czerwca 2004 r. skierowane do Ministerstwa
    Finansów a dotyczące interpretacji art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 28 lipca 1983
    r. ustaw o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn.: Dz. U. z 1997 r. Nr 16,
    poz. 89, z późn. zm.) - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
    informuje, że nie podziela stanowiska Pana w zakresie interpretacji przepisów
    wyżej cyt. ustawy o podatku od spadków i darowizn.

    W przedstawionym przez Pana konkretnym przypadku uzasadnionej konieczności
    zmiany warunków mieszkaniowych, gdy przed upływem 5 lat najpierw nastąpi zakup
    nowego mieszkania lub uzyskanie pozwolenia na budowę domu a następnie
    mieszkanie, do którego zastosowano ulgę zostanie zbyte w ciągu 6 m-cy,
    przedmiotowe zwolnienie podatkowe nie może być utrzymane.

    Przepis art. 16 wyżej cyt. ustawy ściśle precyzuje warunki, które muszą być
    spełnione, aby ulga była utrzymana. Warunki ulgi uważa się za zachowane między
    innymi w sytuacji, jeżeli zbycie lokalu było uzasadnione koniecznością zmiany
    warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na
    jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6 m-
    cy od dnia zbycia. Przepisy regulujące ulgi podatkowe są ściśle sprecyzowane i
    nie można ich interpretować rozszerzająco.

    Tak więc w konkretnym przypadku brak jest podstaw do utrzymania ulgi
    wymienionej w art. 16 wyżej cyt. ustawy.

    a teraz NSA
    Wojewódzki Sąd Administracyjny, Warszawa

    Wyrok

    z dnia 4 marca 2004 r.

    (III SA 1608/2002)

    Dokonując gramatycznej wykładni art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r.
    o podatku od spadków i darowizn stwierdzić należy, iż ustawodawca dla
    zachowania ulgi wymaga jedynie, by nabycie nowego lokalu, budynku lub
    uzyskanie pozwolenia na budowę nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu
    miesięcy od dnia zbycia. Oznacza to spełnienie tego warunku także w takiej
    sytuacji, gdy nabycie nowego lokalu nastąpiło jeszcze przed datą zbycia
    nabytego w drodze darowizny lokalu.
    POP 2004 r., nr 6, poz. 128

    Uzasadnienie

    - Stan fakt.
    Jak wynika z akt sprawy aktem notarialnym z dnia 30.06.2000 r. Robert Ś.
    otrzymał w drodze darowizny od swojego ojca 1/2 część spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Notariusz nie pobrał podatku od
    darowizny od powyższego nabycia w związku z oświadczeniem obdarowanego, iż
    spełnia wymogi wynikające z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
    W toku postępowania podatkowego Urząd Skarbowy ustalił wartość przedmiotu
    nabycia w wysokości 53.000 zł. i następnie decyzją z dnia 30.10.2000 r.
    odstąpił od ustalenia podatku od darowizny.
    Następnie 18.12.2001 r. aktem notarialnym Robert Ś. zbył lokal i pismem z dnia
    1.03.2001 r. wystąpił z prośbą o niewznawianie postępowania podatkowego,
    ponieważ zbycie przedmiotowego lokalu było uzasadnione koniecznością zmiany
    warunków mieszkaniowych. Jednocześnie poinformował o nabyciu innego lokalu
    mieszkalnego.
    Z załączonych do pisma dokumentów wynika, iż nowy lokal zakupił aktem
    notarialnym w dniu 06.12.2001 r.
    Urząd Skarbowy decyzją z dnia 12.02.2002 r. stwierdził wygaśnięcie decyzji z
    dnia 30.10.2000 r. z uwagi na niespełnienie przez podatnika dyspozycji
    wynikającej z przepisu art. 16 ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od
    spadków i darowizn (t.j. Dz. U. 1997, Nr 16, poz. 89 ze zm).
    W uzasadnieniu decyzji organy podatkowe wywodzą, iż zgodnie z treścią art. 16
    ust 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn tzw. ulga mieszkaniowa
    przysługuje osobom, które łącznie spełniają warunki określone w tym przepisie:
    m.in. będą zamieszkiwały przez 5 lat w nabytym lokalu. Przy czym w świetle
    ust. 7 art. 16 powołanej ustawy nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji
    zbycie udziału w budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione koniecznością
    zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku lub uzyskanie
    pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż
    w ciągu 6 miesięcy od dnia zbycia. W rozpatrywanej sprawie - zdaniem organów
    podatkowych - okoliczności te nie miały miejsca. Zgodnie z zapisem tegoż
    artykułu nabycie innego lokalu musi nastąpić nie później niż w ciągu 6
    miesięcy od dnia zbycia lokalu, co wyraźnie określa ustawodawca przez użycie
    zwrotu "... od dnia zbycia ...". Nabycie nowego lokalu przez p. Roberta Ś.
    nastąpiło w dniu 06.12.2001 r., a więc jeszcze przed datą zbycia nabytego w
    drodze darowizny lokalu tj. 18.12.2001 r. Zatem niespełnienie wymogów
    wynikających z art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi podstawę
    wygaśnięcia decyzji i dokonania wymiaru podatku od całej wartości przedmiotu
    opodatkowania ustalonej tak, jakby ulga nie przysługiwała. Powołanie się przez
    podatnika na fakt przekazania środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży
    otrzymanego w drodze darowizny lokalu na spłatę kredytu zaciągniętego w banku
    na zakup innego lokalu mieszkalnego nie może stanowić - zdaniem organów
    podatkowych - wypełnienia dyspozycji omawianego artykułu.
    W skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 czerwca 2002 r. p.
    Robert Ś. wniósł o:
    1) uchylenie zaskarżonej decyzji z dnia 14.05.2002 r. jako niezgodnej z
    prawem, zarzucając obrazę prawa materialnego, tj. art. 16 ust. 7 ustawy o
    podatku od spadków i darowizn polegającą na błędnym ustaleniu, że zachodzą
    podstawy do wygaśnięcia decyzji z dnia 30.10.2000 r. o nieustalaniu podatku od
    spadków i darowizn, podczas gdy prawidłowa wykładnia przepisów ww. ustawy
    prowadzi do wniosku, iż nie było podstaw do wydania takiej decyzji i do
    utrzymania jej w mocy przez organ wyższego stopnia.
    2) zasądzenie kosztów procesu wg norm przepisanych.
    W uzasadnieniu skargi skarżący podnosi, iż wprawdzie w dniu 6.12.2001 r.
    zakupił mieszkanie przy ul. S., a w dniu 18.12.2001 r. sprzedał mieszkanie
    przy ul. W., ale w dniu 25.10.2001 r., przed podpisaniem aktu notarialnego, na
    mocy którego nabył mieszkanie przy ul. S. zawarł umowę przedwstępną z Rafałem
    i Anną G., w której to zobowiązał się do sprzedaży mieszkania przy ul. W., zaś
    ww. zobowiązali się do jego zakupu.
    Otrzymaną przy podpisywaniu umowy przedwstępnej zobowiązującej go do sprzedaży
    ww. mieszkania zaliczkę w całości przeznaczył na zakup nowego mieszkania.
    Mieszkanie to sprzedał ww. osobom w dniu 18.12.2001 r. za kwotę 85.000 zł.
    Pozostałe środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania przy ul. W., w ciągu 6
    miesięcy od jego zbycia, przeznaczył na jednorazową spłatę 1/3 kwoty kredytu
    zaciągniętego w celu zakupu i adaptacji mieszkania przy ul. S.
    Zakup nowego mieszkania spowodowany był koniecznością zmiany warunków
    mieszkaniowych. W dniu 17.04.2001 r. urodziło mu się dziecko. Zamieszkiwanie w
    mieszkaniu przy ul. W. stało się uciążliwe ze względu na małą liczbę
    pomieszczeń mieszkalnych.
    Ustawodawca zdaniem skarżącego - określając w art. 16 ust. 7 ustawy z dnia
    28.07.1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. 1997, Nr 16, poz.
    89 ze zm.) warunki zachowania ulgi w podatku od spadków i darowizn
    niewątpliwie miał na celu doprowadzenie do takiej sytuacji, aby pieniądze z
    mieszkania, którym podatnik został obdarowany zostały przekazane na zakup
    innego mieszkania. Ustawodawca określił jedynie moment do którego należy nabyć
    nowy lokal, nie podał zaś terminu kiedy należy pozbyć się lokalu, którego
    dotyczyła decyzja o nienaliczaniu podatku od spadków i darowizn. Należy
    domniemywać, iż gdyby zamierzeniem ustawodawcy było zawężenie terminu do kupna
    nowego lokalu do okresu od dnia zbycia starego lokalu do 6 miesięcy od tego
    momentu, to w powołanym wyżej przepisie znalazło by się określenie "nie
    wcześniej niż" a po nim określenie "nie później niż...". Fakt, iż takiego
    zwrotu nie ma wskazuje, że celem ustawodawcy było doprowadzenie do sytuacji w
    której pieniądze ze sprzedaży lokalu, otrzymanego w drodze darowizny
    przeznaczone były na nowy lokal mieszkalny.
    Za interpretacją przepisu art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i
    darowizn na jego korzyść przemawiają też zasady racjonalnego i logicznego
    rozumowania. Trudno sobie bowiem wyobrazić aby racjonalny ustawodawca dla
    skorzystania z dobrodziejstwa tego przepisu wymagał od podatnika, aby ten
    pozbył się mieszkania i nie miał gdzie mieszkać do momentu, aż kupi następny
    lokal mieszkalny.
    - Waga
    Sąd zważył co następuje:
    Skarga jest zasadna.
    Stosownie do art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 28.07.1983 r. o podatku od spadków i
    darowizn (t.j. Dz. U. 1997, Nr 16, poz. 89 ze zm.) "nie stanowi podstawy do
    wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku lub lokalu na rzecz innego ze
    spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono
    uzasadnione koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego
    budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu
    nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia".
    W rozpatrywanej sprawie nie jest przedmiotem sporu pomiędzy stronami
    postępowania spełnienie warunku wystąpienia konieczności zmiany warunków
    mieszkaniowych. Spór dotyczy drugiego z warunków, który dla zachowania prawa
    do ulgi musi być spełniony łącznie, tj. zachowania terminu do nabycia nowego
    lokalu.
    Niewątpliwie interpretując przepisy prawa podatkowego dotyczące ulg i zwolnień
    należy interpretować je ściśle, nie rozszerzająco. Zasadą jest powszechność
    opodatkowania i wszelkie odstępstwa od tej zasady muszą być stosowane ściśle.
    Jednakże błędem jest interpretacja zawężająca, która również nie odzwierciedla
    rzeczywistej treści przepisu.
    Dokonując gramatycznej wykładni art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i
[...]
    wcześniej niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.
    Jednakże zauważając różnicę znaczeń określeń: "w ciągu sześciu miesięcy"
    i "nie później niż w ciągu sześciu miesięcy", stwierdzić należy, iż nie każdy
    przypadek wcześniejszego nabycia nowego lokalu czy budynku będzie wyczerpywał
    hipotezę przepisu art. 16 ust. 7 cyt. ustawy. Ustawa uzależnia bowiem prawo do
    zachowania ulgi w podatku, w przypadku zbycia lokalu nabytego w drodze
    darowizny, od zaistnienia łącznie drugiej okoliczności tj. konieczności zmiany
    warunków mieszkaniowych realizowanych w zbywanym lokalu otrzymanym w drodze
    darowizny. Musi więc występować związek przyczynowo-skutkowy między zbyciem
    jednego lokalu i nabyciem drugiego w celu koniecznej poprawy warunków
    mieszkaniowych.
    W rozpoznawanej sprawie zdaniem Sądu ten związek został wykazany. Skarżący
    przedstawiając umowę przedwstępną sprzedaży udowodnił, że nabycie nowego
    lokalu było związane ze zbyciem lokalu otrzymanego w drodze darowizny.
    Odwrócenie sekwencji zdarzeń przy tak niewielkim odstępstwie czasowym (11
    dni), wykazaniu wymaganych ustawą związków przyczynowo-skutkowych i przede
    wszystkim wobec treści art. 16 ust. 7 ustawy o podatku od spadków i darowizn,
    który nie wyklucza spełnienia warunku zachowania terminu przy wcześniejszym
    nabyciu nowego lokalu, nie może stanowić podstawy do pozbawienia podatnika
    prawa do ulgi.

    pzdr-Kriss

  • 5. Data: 2006-02-13 17:44:11
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    KM wrote:

> [...]
    > zl no i darczyncami jest oboje rodzicow czyli tak jakby 2 darowizny po 75

    Nie będzie to wznowienie postępowania, bo podatek został już naliczony,
    a jedynie jego zapłata została zawieszona.
    W momencie niespełnienia warunków, staje się koniecznym zapłacenie
    należnego podatku wyliczonego już wczesniej.

  • 6. Data: 2006-02-13 17:49:03
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kriss wrote:

> [...]
    > Urzędy skarbowe twierdzą jak wyżej. Poniżej wytyczna US a jeszcze niżej wyrok
    > NSA w bardzo podobnej sprawie. Tak więc można i trzeba walczyć.

    Stoję po stronie interpretacji NSA.

    Ustawa określa datę graniczną do kiedy należy zakupić mieszkanie i w
    żaden sposób nie określa od kiedy wolno zakupić mieszkanie.
    Nie ma warunku, że musi to być po sprzedaży mieszkania.
    jest tylko warunek, że nie może to być później niż 6 miesięcy po
    sprzedaży. Zwrot "po sprzedaży" jest użyty tylko i wyłącznie do
    określenia od kiedy będzie biegł termin 6 miesięcy.
    kupienie mieszkania przed sprzedażą jak najbardziej wypełnia ten warunek.

    Jedyny warunek "przed", to nie można uzasadnić sprzedaży mieszkania
    obdarowanego faktem, że kupiło sie mieszkanie np. dzień przed
    otrzymaniem darowizny.

  • 7. Data: 2006-02-13 18:34:03
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > W momencie niespełnienia warunków, staje się koniecznym zapłacenie
    > należnego podatku wyliczonego już wczesniej.

    Tak dla wyjaśnienia ;
    Jeżeli nabywca nie dopełnił warunków uprawniających do korzystania z ulgi,
    decyzja organu podatkowego w tej sprawie wygasa (art. 258 § 1 pkt 3 ustawy z
    dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, tekst jedn.: Dz. U. Nr z 2005
    r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) i wydawana jest nowa decyzja ustalająca podatek
    w pełnej wysokości.

    Pzdr-Kriss

  • 8. Data: 2006-02-13 19:35:33
    Od: Micek <s...@p...onet.pl>

    Dnia 13-02-2006 o 18:49:03 witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    napisał:

> [...]

    no wlasnie - oto kolejna rzecz, ktora mnie zastanawiala. w ustawie nie
    jest okreslone, ze pieniadze ze sprzedazy musze przeznaczyc na nowy lokal-
    ja po prostu musze go nabyc i wtedy warunek bedzie spelniony. czyli jesli
    kupie mieszkanie na kredyt, potem sprzedam lokal darowany a pieniadze z
    jego sprzedazy przeznacze na rejs dookola swiata to i tak spelnie warunek,
    bo mieszkanie kupilem :)

> [...]
    >
    > Jedyny warunek "przed", to nie można uzasadnić sprzedaży mieszkania
    > obdarowanego faktem, że kupiło sie mieszkanie np. dzień przed

    dziekuje za pomoc. slyszalem o tym orzecznictwie NSA ale nigdzie nie
    moglem go znalezc.

    krzysiek

  • 9. Data: 2006-02-14 02:52:43
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kriss wrote:

> [...]
    > r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) i wydawana jest nowa decyzja ustalająca podatek

    Też nie.
    Bo trzeba się zastanowić jaka decyzja zapadła.
    US naliczył podatek, a decyzja jaka zapadła to decyzja o zwieszeniu
    płatności podatku. W związku z tym co napisałeś wygasa decyzja o
    zawieszeniu, czyli wymagana jest płatność naliczonego podatku.
    Nie ma powtórnego naliczania podatku.

    Przeczytaj dokładnie art 16. ust 2 pkt 7.

    "Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w budynku
    lub lokalu
    na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych oraz zbycie budynku
    lub lokalu, jeżeli"

    Do niewygaśnięcia jakiej decyzji nie stanowi to podstawy?

    Otóż do niewygaśnięcia decyzji o zawieszeniu płatności podatku już
    naliczonego w momencie otrzymania darowizny..

    Gdyby decyzja, tak jak twierdzisz dotyczyła niepłacenia podatku.
    to punkt 7 twierdziłby, że sprzedaż mieszkania nie stanowi podstawy do
    wygaśnięcia decyzji o niepłaceniu podatku.
    Hurraaa, przecież o to by nam cały czas chodziło. A niestety to jeszcze
    nie niebo i raju tutaj nie ma.

    Podatek został naliczony, a decyzja dotyczy zawieszenia jego płatności.,
    Jak mieszkanie sprzedamy decyzja wygasa i wówczas podatek staje się
    wymagalny.

  • 10. Data: 2006-02-14 13:31:37
    Od: "kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Przeczytaj dokładnie art 16. ust 2  pkt 7.

    Zapewniam,że czytałem parę razy - nie tylko przepis ale i parę decyzji.
> [...]
    >
    > Otóż do niewygaśnięcia decyzji o zawieszeniu płatności podatku już
    > naliczonego w momencie otrzymania darowizny..

    Otóż nie - podatek nie został naliczony od mieszkania a jedynie od innych
    składników - jesli były darowane lub spadkobrane.

> [...]
    > wygaśnięcia decyzji o niepłaceniu podatku.
    > Hurraaa, przecież o to by nam cały czas chodziło. A niestety to jeszcze
    ????????????? jeśli o mnie chodzi to no abla o co Ci chodzi powyżej.

    > Podatek został naliczony, a decyzja dotyczy zawieszenia jego płatności.,
    > Jak mieszkanie sprzedamy decyzja wygasa i wówczas podatek staje się
    > wymagalny.

    Nie został naliczony - poczytaj uważnie tezę z którą polemizujesz.

    Pozdrawiam- Kriss