  • 1. Data: 2007-05-30 08:00:14
    Temat: Wystawianie dokumentów sprzedaży (rachunki, faktury)
    Od: t...@o...pl

    Witam

    Niedługo ruszam z działalnością gospodarczą, stąd pytanie. Sprzedawać
    będę głównie usługi informatyczne, czasem może handel przez internet,
    nie wykluczam także przyjmowania płatności poprzez SMS (w zamian osoba
    kupująca otrzymuje kod - wszystko anonimowo). Wiadomo - z osobą, która
    podaje swoje dane, NIP, itp. nie ma problemów - wystawiam jej fakturę
    VAT i po problemie (będę płatnikiem VAT). Ale:
    1. Co zrobić ze zwykłym klientem, czasem niepełnoletnim, który nie zna
    nawet swojego numeru NIP? Faktury w takim wypadku wystawić nie mogę,
    gdyż obowiązkową pozycją faktury VAT jest numer NIP nabywcy.
    2. Co zrobić z osobami, której danych nawet nie znam (dla przykładu
    osoba wyśle SMSa, odstaje kod i to tyle kontaktu - żadnych danych,
    itp.)? Czy mogę wystawić coś takiego, jak paragon, nie posiadając kasy
    fiskalnej?
    3. Skoro się przyczepiłem tych SMSów: załóżmy, że dziennie na moje
    konto wpada 100 zł z tytułu wysłania 100 SMSów. Czy na każdy SMS muszę
    wystawiać oddzielny rachunek/fakturę/paragon czy co tam jeszcze? Czy
    mogę to ująć jakoś zbiorczo, w jednym dokumencie, żeby nie bawić się w
    papierkologię? Jak taki dokument nazwać i co powinien zawierać?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź
    Tomek

  • 2. Data: 2007-05-30 08:41:09
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    t...@o...pl napisał(a):
    > 1. Co zrobić ze zwykłym klientem, czasem niepełnoletnim, który nie zna
    > nawet swojego numeru NIP? Faktury w takim wypadku wystawić nie mogę,
    > gdyż obowiązkową pozycją faktury VAT jest numer NIP nabywcy.

    Gdy nabywcą jest osoba fizyczna nie prowadząca działaności, NIP nie jest
    obowiązkowy, a na żądanie nabywcy fakturę wystawić musisz.

> [...]
    > osoba wyśle SMSa, odstaje kod i to tyle kontaktu - żadnych danych,
    > itp.)? Czy mogę wystawić coś takiego, jak paragon, nie posiadając kasy

    Księgujesz jako sprzedaż bezrachunkową - jakiś rejestr sprzedaży, gdzie
    wpisujesz po prostu kolejne kwoty.

    Przy płatnościach SMS natomiast rozliczasz się zbiorczo (pewnie za jakiś
    okres) z firmą, która cały ten system udostępnia. Osoby wysyłające
    natomiast otrzymują przecież faktury od swojego operatora na SMSy które
    wysłały.
    Andrzej
    www.album.radom.pl