  • 1. Data: 2003-03-05 19:38:31
    Temat: Wytworzenie środka trwałego
    Od: "ajt" <a...@u...com.pl>

    Witam,
    Jestem watowcem na KPIR. Właśnie przystępuję do prac mających na celu budowę
    pewnego urządzenia, które potem planuję wciągnąć do ewidencji środków
    trwałych firmy. Budował będę raczej dorywczo, więc zajmie mi to parę
    miesięcy.
    I teraz - co robić z fakturami na części.

    Vat chyba mogę odliczać "normalnie", ale wydatków nie mogę zaliczyć do KUP.
    Czy więc takie faktury wpisywać do KPIR (wpisując np. kwoty w wolnej
    kolumnie), żeby był tam jakiś ślad, czy tylko do ewidencji vat, a do księgi
    nic?

    Jeśli już powstały środek trwały będzie zdatny do użytku, to jak go wycenić,
    żeby nie przesadzić?
    Na części wydam przykładowo 2000zł, a ceny gotowych urządzeń podobnej klasy,
    gdybym chciał takie kupić, zaczynają się, powiedzmy, od 10000zł. Czy więc
    mogę wycenić wg cen fabrycznych modeli, czy też trzymać się raczej bliżej
    tych 2000?

    Andrzej

  • 2. Data: 2003-03-05 23:05:44
    Temat: Re: Wytworzenie środka trwałego
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    Użytkownik "ajt" <a...@u...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > I teraz - co robić z fakturami na części.
    >
    > Vat chyba mogę odliczać "normalnie", ale wydatków nie mogę zaliczyć do
    Tak.

    > Czy więc takie faktury wpisywać do KPIR (wpisując np. kwoty w wolnej
    > kolumnie), żeby był tam jakiś ślad, czy tylko do ewidencji vat, a do
    księgi
    > nic?

    Radziłbym do księgi niewpisywać nic, ale założyć dodatkowy "zeszyt"
    ewidencji kosztów inwestycji, do której oprócz faktur VAT byłyby wpisywane
    także ewentualne wydatki nievatowskie.
    Dla wygody przewidzieć kolumnę na numer, pod którym faktura figuruje w
    ewidencji zakupu VAT.

    > Jeśli już powstały środek trwały będzie zdatny do użytku, to jak go
    wycenić,
    > żeby nie przesadzić?

    Podsumować ewidencję kosztów inwestycji ;)

> [...]
    więc
    > mogę wycenić wg cen fabrycznych modeli, czy też trzymać się raczej

    W tym przypadku wycena jest możliwa tylko na podstawie poniesionych
    wydatków.

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 3. Data: 2003-03-05 23:16:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2003, ajt wrote:
    [...]
    >+ Jeśli już powstały środek trwały będzie zdatny do użytku, to jak go wycenić,
    >+ żeby nie przesadzić?

    IMO - "po prostu" !
    Sumując kwoty wszystkich wydatków poniesionych "w związku
    z produkcją ŚT". Twoja praca nie jest KUP, więc:

    >+ Na części wydam przykładowo 2000zł, a ceny gotowych urządzeń podobnej klasy,
    >+ gdybym chciał takie kupić, zaczynają się, powiedzmy, od 10000zł.

    ...to nikogo nie będzie obchodziło, IMHO.
    [...]
    >+ czy też trzymać się raczej bliżej tych 2000?

    IMO "trzymać się *dokładnie* tego co spisano z faktur i rachunków" !

    pzdr, Gotfryd