  • 1. Data: 2002-09-10 15:25:04
    Temat: ZUS + etat + DG - jak to jest ?
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam

    Wkrótce zakładam DG i rozpracowując kwestie ZUSu natrafiłem
    na pewien teoretyczny (na razie) problem.
    Otóż zarabiam więcej niż min. więc do ZUS zgłaszam tylko
    ubezp. zdrowotne.
    Niby wszystko jest w porządku, ale tylko do momentu, do którego
    mój pracodawca nie zacznie stosować jakichś przekrętów.
    Co się stanie gdyby kiedyś, dla zmniejszenia kosztów,
    bez mojej wiedzy i zgody skierował mnie np. na kilka tygodni czy
    miesiąc fikcyjnego urolpu bezpłatnego ?
    Takich sposobów pewnie może być więcej, a to tylko pierwszy
    z brzegu, który mi się nasunął.

    Oczywiście nie mam dostępu do żadnych dokumentów, które zakład
    pracy wysyła do ZUS aby to sprawdzić, a panie księgowe są bardzo
    tajemnicze i niestety żadnych konkretów nie można z nich wydobyć.
    Normalnie pewnie musiałbym wtedy w ZUS zapłacić pełną składkę,
    ale skoro nie wiem, że taki fakt miał miejsce to oczywiście
    tego nie zrobię.
    Po pewnym czasie takich praktyk może się z tego uzbierać niezła
    sumka, jakieś kary, odsetki itd.

    No i pytanko - można się przed tym jakoś obronić ?
    Czy np. wystarczające będzie przedstawienie z mojej strony
    angażu z odpowiednią stawką, czy też mogę spodziewać się
    sporych kłopotów ?

    Jako że niezbyt ufam w tym względzie obecnemu pracodawcy sprawa
    jest dla mnie dosyć niepokojąca.

    pzd.PinQ

    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2002-09-10 17:44:08
    Temat: Re: ZUS + etat + DG - jak to jest ?
    Od: k...@p...onet.pl

    Pracownik ma obowiązek otrzymać ZUS P RMUA czyli raport miesięczny dla
    ubezpieczonego o wysokości odprowadzonych składek do ZUS. W całym okresie
    zatrudnienia składkowym u Twojego pracodawcy /na podstawie umowy o pracę/ to
    pracodawca odpowiada za płacenie składek na ZUS i to on ewentualnie otrzyma
    tytuł egzekucyjny. W sytuacji zaś urlopu bezpłatnego /choćby był nieformalny of
    course/ musisz sobie sam opłacać składki za 51 i 53 w ramach Twojej
    działalności gospodarczej. 52 oczywiście płacisz obowiązkowo =) 100,23 ;)

    pozdrowionka

    @nteneum

    http://www.anteneum.com
    a...@i...com

  • 3. Data: 2002-09-10 18:41:51
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Pracownik ma obowiązek otrzymać ZUS P RMUA czyli raport miesięczny dla
    >ubezpieczonego o wysokości odprowadzonych składek do ZUS.

    Pewnie tak powinno być, tyle że takich dokumentów nikt z pracowników
    nie widział już od pewnego czasu, a tłumaczenia tego faktu są bardzo
    mętne, co oczywiście tylko wzmaga moje podejrzenia :-(
    Niestety z różnych względów na darcie kotów z pracodawcą nie bardzo
    mogę sobie w tej chwili pozwolić i stąd mój post.

> [...]
    >pracodawca odpowiada za płacenie składek na ZUS i to on ewentualnie otrzyma

    A to dobra wiadomość :-)

    > W sytuacji zaś urlopu bezpłatnego /choćby był nieformalny of
    >course/ musisz sobie sam opłacać składki za 51 i 53 w ramach Twojej
    >działalności gospodarczej. 52 oczywiście płacisz obowiązkowo =) 100,23 ;)

    A ta już z kolei mniej :-(
    Zastanawiałem się czy gdyby mój zakład wycinał faktycznie takie numery,
    to czy ZUS mógłby się dobrać do mnie przez DG.
    Żadnych wniosków o bezpłatne urlopy co prawda nie podpisywałem (to chyba
    warunek zgodnie z Kodeksem Pracy) - tylko czy kogokolwiek z ZUSu będzie
    to w ogóle obchodzić ?
    Na ewentualnej rozprawie sądowej to istotna kwestia, ale czy ZUS będzie
    wnikać w takie szczegóły, czy tylko zadowoli się deklaracjami składanymi
    przez pracodawcę ?
    Zupełnie nie mam pojęcia jaka jest praktyka w takich sytuacjach :-(

    pozdr.PinQ

  • 4. Data: 2002-09-10 18:45:42
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    >Zupełnie nie mam pojęcia jaka jest praktyka w takich sytuacjach :-(

    Tzn. oczywiście oprócz ogólnej zasady, że łatwiej wyegzekwować
    od "małego" niż "dużego".

  • 5. Data: 2002-09-10 19:22:01
    Od: "Jacek Cywiński \(@nteneum\)" <n...@a...com>

    Możesz wystosować tzw.zapytania ubezpieczonego:

    ZUS ZZP i ZUS ZZU

    wtedy dowiesz się jak wygląda Twoja sytuacja w Zusie /jak jesteś zgłaszany w
    raportach/
    i dowiesz się ile składek wypływa z ZUSu do TKO OFE ;)

    --
    @nteneum
    =================================

  • 6. Data: 2002-09-11 08:21:22
    Od: "Evian" <m...@c...pl>

    <k...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > zatrudnienia składkowym u Twojego pracodawcy /na podstawie umowy o pracę/
    > pracodawca odpowiada za płacenie składek na ZUS i to on ewentualnie

    Albo zamiast formularza RMUA kwitek z listy płac na którym są
    wyszczególnione wszystkie składniki wynagrodzenia łącznie ze składkami na
    zus podatkiem naleznym i naliczonym i reszta składników niezbędną do
    wyliczenia poborów.

    > pozdrowionka
    >
    > @nteneum
    Gosia

  • 7. Data: 2002-09-11 12:25:14
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Dzięki wszystkim za porady.
    Z paskami niestety też nie jest u mnie za dobrze :-(
    Rozumiem z tego wszystkiego, że dopóki pracodawca tylko zalega
    ze składkami to nie ma się czym martwić w DG, a ewentualne
    problemy mogą się dopiero pojawić w momencie gdyby zdecydował się
    składać fałszywe (bądź co bądź) deklaracje.

    Jeszcze raz THX.