  • 1. Data: 2006-04-19 08:23:20
    Temat: ZUS i zawieszona działalność
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Witam,

    Sytuację mam taką: ponad 5 lat temu działalność zawieszona (wiem, wiem,
    teraz nie uznają). Nic się nie działo, ale teraz chcę znowu zacząć biznesy.

    No i... mam zagwozdkę co robić:
    - zlikwidować działalność i założyć nową, identyczną,
    czy
    - zarejestrować ponownie tę samą działalność?

    Nie wiem czy w drukach gdzie się rejestruje w ZUSie trzeba podawać numer
    wpisu do ewidencji - bo w zasadzie przecież mogłem zlikwidować działalność
    i po 5 latach założyć na nowo pod tą samą nazwą (a bo mi się podobała)...

    Czy ktoś próbował takich manewrów? Oczywiście mam zamiar ubiegać się
    o ulgowy ZUS dla nowych firm, bo inaczej to nawet bym nie myślał o
    zakładaniu firmy...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944
    (c) Tomasz Olbratowski 2004

  • 2. Data: 2006-04-19 21:02:12
    Temat: Re: ZUS i zawieszona działalność
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Apr 2006, Jacek Osiecki wrote:

    > No i... mam zagwozdkę co robić:
    > - zlikwidować działalność i założyć nową, identyczną,

    Hm... "u mnie" UM powiadamia ZUS i UP o otwarciu DG, podejrzewam że
    o zamknięciu też. Oczywiście nie wynika to z jakiegoś obowiązku, ale
    zakazu też nie ma ;)
    Inaczej mówiąc: co to ma dać?
    Bo:

    > Czy ktoś próbował takich manewrów? Oczywiście mam zamiar ubiegać się
    > o ulgowy ZUS dla nowych firm

    ...to się chyba nie uda...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-04-20 06:53:18
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Wed, 19 Apr 2006 23:02:12 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Hm... "u mnie" UM powiadamia ZUS i UP o otwarciu DG, podejrzewam że
    > o zamknięciu też. Oczywiście nie wynika to z jakiegoś obowiązku, ale
    > zakazu też nie ma ;)

    Hmm - no to muszę się dowiedzieć :-/

    > Inaczej mówiąc: co to ma dać?

    Jeśli do ZUS podaje się numer wpisu do ewidencji - to już jest problem.

    Z drugiej strony - wygląda tak, jakby ZUS nieco złagodził swoje stanowisko:
    cytat za http://www.zus.pl/niusy/k060120.htm:

    "Obowiązek ubezpieczeń społecznych osoby prowadzącej pozarolniczą
    działalność gospodarczą powstaje od dnia rozpoczęcia wykonywania
    działalności, a ustaje z dniem zaprzestania jej wykonywania. Tak więc dla
    rozstrzygnięcia istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych decydujące
    znaczenie ma faktyczne prowadzenie działalności, a nie tylko posiadanie
    uprawnień do jej prowadzenia."

    Zwłaszcza optymistycznie wygląda to:

    "Fakt, iż osoba prowadząca działalność gospodarczą nie dopełniła obowiązków
    w zakresie zgłoszenia organowi ewidencyjnemu zmian w stosunku do danych
    zawartych w zgłoszeniu o wpis (w tym dotyczących daty rozpoczęcia
    działalności lub informacji o zaprzestaniu działalności), nie może więc
    przesądzać o faktycznym prowadzeniu działalności, a w konsekwencji rodzić
    obowiązku ubezpieczeń społecznych."

    > ...to się chyba nie uda...

    Cytat za http://www.pit.pl/pages/i/760.php - zwracam uwagę na ostatni akapit:

    "Osoby podejmujące działalność gospodarczą po raz pierwszy od 5 lat mają
    prawo do ograniczenia wysokości swoich składek ZUS w okresie pierwszych 24
    miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności
    gospodarczej.

    Dotyczy to osób, które podjęły działalność gospodarczą najwcześniej 25
    sierpnia 2005r., czyli po dniu wejścia w życie nowelizacji.

    Liczy się jednak nie data wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, ale
    data faktycznego rozpoczęcia prowadzenia działalności, która powinna być
    zgodna z datami w deklaracjach zgłoszeniowych ZFA, ZPA, ZUA."

    Nic to, zadzwonię do ZUS i się jeszcze upewnię :)

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2006-04-25 12:47:36
    Od: "waros" <w...@w...pl>

> [...]
    > - zlikwidować działalność i założyć nową, identyczną,
    > czy
    > - zarejestrować ponownie tę samą działalność?

    UWAŻAJ wchodzisz na tzw pole minowe !!!!!
    polecam stronę dokładnie na ten temat
    http://www.twoja-firma.pl/forum/read.php?6,1102,page
    =1
    ciężko będzie przez to przebrnąć bo to ponad 200 stron ale warto
    a ryzykujesz kasą nawet w granicach 100 000 złotych /sto tysięcy to nie
    żart/
    to są niestety ponure realia naszego kraju.
    ciekawe kiedy się krew poleje....... / i nie pytam CZY ale KIEDY /
    pozdr

  • 5. Data: 2006-04-26 06:59:03
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 25 Apr 2006 14:47:36 +0200, waros napisał(a):

    > UWAŻAJ wchodzisz na tzw pole minowe !!!!!

    Wiem - co więcej, nie wchodzę, tylko jestem gdzieś w okolicy jego centrum
    a mapkę rozmieszczenia min zjadł pies... :)

> [...]
    > to są niestety ponure realia naszego kraju.
    > ciekawe kiedy się krew poleje....... / i nie pytam CZY ale KIEDY /

    Pierwsze - wygląda na to że nie jest tragicznie:

    http://42.pl/gg/s...@p...ani

    Po drugie - jak już się dowalą, to wtedy pozostaje wziąć d* w troki i
    opuścić ten kraj mlekiem i miodem płynący raz na zawsze...

    Pozdrawiam,