  • 11. Data: 2007-05-16 20:40:01
    Temat: Re: ZUS - komunikacja e-mail
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 May 2007, Kowal wrote:

    > Nie no ... za myślenie mi płacą ;-)

    Ale my tu wymagamy więcej!
    :)

    > komputerowego (drukarki, skanery, lasery, sraty pierdaty) i ... nie mam
    > dostępu do internetu ;-)
    > Powiem więcej, pewnie nigdy w życiu nie będę miał,

    ....pracę zmienisz... :|

    > bo zawsze będzie istniało
    > ryzyko, że poprzez łącze ze światem ktoś się może do mnie podłączyć, a
    > informacje, które mam w posiadaniu z pewnością nie jednego by
    > zainteresowały. Taka polityka bezpieczeństwa i ja ... mały szaraczek tego
    > nie zmienię ;-))

    I to miałem na myśli jako "przemyśliwanie organizacji" :)

    Oczywiście, że z centralnego systemu bazodanowego nie powinno być
    "bezpośredniego wyjścia w świat" - tyle, że to nie znaczy iż nie
    może go być *w ogóle* (widywałem już różniste rozwiązania, włącznie
    z polityką wymuszającą fizyczne przełączanie kompa do innego
    gniazdka), zaś dowody (w postaci publicznie dostępnych usług
    banków internetowych, *w tym konktaktu z doradcami*) lezą pod
    różnymi adresami w dużej ilości.

    Idzie o to, aby oddzielić punkt widzenia "są dane które muszą
    pozostać dobrze zabezpieczone" od "żadnych danych nie wolno
    przesłać".
    Łączenie tych dwu spraw ze sobą jest, delikatnie mówić,
    nieporozumieniem, mniej więcej takim samym jak sławne "zakazy
    fotografowania" (w miejscach do których każdy może wejść
    albo je sobie obejrzeć, bzdura totalna) które na szczęście
    swojego czasu zniesiono (choć są tacy którzy mają pełne
    przekonanie że należy coś takiego wprowadzić z powrotem).

    Problemem nie jest to, że sam się do owych "zasad" stosujesz
    (pewnie wszyscy by się stosowali, mając nad głową sankcje
    dyscyplinarne), tylko to że sam powołujesz się (a najwyraźniej
    "\n" na którego post trafiłem chciał coś podobnego
    powiedzieć za pomocą ironii) na rgumentację która jest...
    no głupia jest.
    A przykład banków doskonale to pokazuje.
    Przyznaje, ze jakby nie działające przykłady komercyjne
    (z owymi bankmi na czele) to miałbym kłopot z przekonywaniem,
    że to co piszesz o "koniecznej ochronie" ma luki w opisie :)
    Tak, trzeba zadbać np. o weryfikację osoby która się
    komunikuje itp. Trzeba. Ale to się DA.
    I nie jest winą osoby przyjmującej zgłoszenia, czyli owego
    "szarego pracownika" że "się nie da".

    Ale winą ZUSu *jako instytucji"? IMO - tak.
    A przecież o to miał pretensje owl (i o tym pisał cef!).

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-05-16 21:06:17
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Kowal napisał(a):
> [...]
    > Inspektoratów, jestem na stanowisku administratora sieci komputerowej,
    > obsługuję 120 pracowników i prawie 150 sztuk najróżniejszego sprzętu
    > komputerowego (drukarki, skanery, lasery, sraty pierdaty) i ... nie mam
    > dostępu do internetu ;-)
    > Powiem więcej, pewnie nigdy w życiu nie będę miał, bo zawsze będzie istniało
    > ryzyko, że poprzez łącze ze światem ktoś się może do mnie podłączyć, a
    > informacje, które mam w posiadaniu z pewnością nie jednego by
    > zainteresowały. Taka polityka bezpieczeństwa i ja ... mały szaraczek tego
    Ciekawe jest to co piszesz, zwłaszcza w kontekście tego, że jesteś tam
    administratorem. Znam ludzi pracujących w ministerstwach, gdzie też
    trochę tajnych danych się przewala i dostęp do poczty elektronicznej,
    czy internetu mają. Oczywiście jest to dostęp mocno ograniczony
    (zabezpieczenia różnorakie, często bzdurne), ale jest. Idąc dalej tym
    tropem, należałoby wam odciąć telefony, bo pani Hania z panią Kazią może
    zostać podsłuchana, gdy podczas kawusi omawiają akurat bardzo ważną
    sprawę jednego z waszych zadowolonych klientów.
    Maciek

  • 13. Data: 2007-05-16 21:32:31
    Od: "Kowal" <l...@p...fm.fm>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0705162220370.2588@athlon64...
    > On Wed, 16 May 2007, Kowal wrot

    > I to miałem na myśli jako "przemyśliwanie organizacji" :)

    Oczywiście owa organizacja od lat jest "chora". Wystarczy oddzielić
    infrastrukturę służącą do przetwarzania danych osobowych od tej czysto
    biurowo-"wordowo"-"internetowej" i podejrzewam że wszystko dałoby się
    zrobić.

> [...]
    > gniazdka), zaś dowody (w postaci publicznie dostępnych usług
    > banków internetowych, *w tym konktaktu z doradcami*) lezą pod

    Nie będę się wypowiadał co do szczegółów naszego systemu informatycznego.
    Powiem tylko tyle że na dzień dzisiejszy nie ma takiej możliwości
    technicznej.

    > Idzie o to, aby oddzielić punkt widzenia "są dane które muszą
    > pozostać dobrze zabezpieczone" od "żadnych danych nie wolno
    > przesłać".

    O! I to jest świetne stwierdzenie. Problem w tym że lepiej jest ogólnie
    chronić wszystko i nie ponosić przez to żadnych kosztów (np. nie
    udostępniając internetu), niż płacić za: firewalle, osoby sprawujące nadzór
    nad komputerem z dostępem do internetu (prowadzenie ewidencji, kto kiedy
    gdzie i po co), antywirusy, antytrojany, antyspyware ... to koszty niestety.

> [...]
    > "szarego pracownika" że "się nie da".
    >
    > Ale winą ZUSu *jako instytucji"? IMO - tak.
    > A przecież o to miał pretensje owl (i o tym pisał cef!).

    A da się da! Niestety nie jestem upoważniony do udzielania bliższych
    informacji o systemie wymiany korespondencji z ZUS w postaci elektronicznej
    ale lada dzień ona ruszy.

    Kowal