  • 1. Data: 2008-02-18 11:15:38
    Temat: ZUS w różnych formach działalności
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>

    Witam!
    Z tego co się orientuję, to właściciele spółki z o.o. mogą reprezentować
    przedsiębiorstwo, ale jeśli nie są przez spółkę zatrudnieni (posiadają TYLKO
    udziały), to nie płacą ZUS i ubezpieczenia zdrowotnego. Jedny ich przychód
    to wypłata dywidendy na koniec roku.

    Mam więc pytanie:
    Czy podobnie ma się rzecz w innych spółkach? Sp. cywilna odpada na wstępie,
    bo to umowa dwóch osób prowadzących działalność gospdarczą więc oni płacą
    ZUS. Ale może sp. jawna daje takie możliwości? Albo komandytowa
    (podejrzewam, że komandytariusz może nie płacić ZUS, a komplementariusz?)?

    Dombrek

  • 2. Data: 2008-02-18 11:52:52
    Temat: Re: ZUS w różnych formach działalności
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Dombrek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przedsiębiorstwo, ale jeśli nie są przez spółkę zatrudnieni (posiadają
    > TYLKO udziały), to nie płacą ZUS i ubezpieczenia zdrowotnego.

    Jeden warunke - to nie jest spółka jednoosobowa.

    >Jedny ich przychód to wypłata dywidendy na koniec roku.

    Jeśli nie będą zatrudnieni ALE będą członkami zarządu lub rady nadzorczej to
    mogą również otrzymywać wynagrodzenie z tego tytułu, dalej bez ZUS.

> [...]
    > wstępie, bo to umowa dwóch osób prowadzących działalność gospdarczą więc
    > oni płacą ZUS. Ale może sp. jawna daje takie możliwości?

    Takie, tzn. jakie?

  • 3. Data: 2008-02-18 12:05:20
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Dombrek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Jeden warunke - to nie jest spółka jednoosobowa.

    Tak, zakładam przynajmniej 2 wspólników.

    > Jeśli nie będą zatrudnieni ALE będą członkami zarządu lub rady nadzorczej
    > to mogą również otrzymywać wynagrodzenie z tego tytułu, dalej bez ZUS.

    W sumie to chyba ktoś musi być w zarządzie i w radzie ;)

    > Takie, tzn. jakie?

    Czyli wspólnicy nie pobierają żadnego wynagrodzenia więc nie płacą ZUS i
    "kasy chorych" - da się?. Czy może to działać analogicznie do sp z o.o. ?

    Dombrek

  • 4. Data: 2008-02-18 12:11:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dombrek pisze:
> [...]
    > reprezentować przedsiębiorstwo, ale jeśli nie są przez spółkę
    > zatrudnieni (posiadają TYLKO udziały), to nie płacą ZUS i

    Reprezentuje spółkę z o.o. Zarząd spółki. Właściciele - udziałowcy maja
    prawo kontrolowania, powoływania i odwoływania zarządu ale nie mogą
    spółki reprezentować. Nie maja też wpływu na sprawy bieżące.
    Udziałowiec, o ile nie pełni w spółce innych funkcji nie ma prawa
    reprezentowania spółki. Może być członkiem zarządu lub piastować dowolne
    stanowisko, w tym kierownicze, ale wtedy reprezentuje spółkę z racji
    tego stanowiska a nie bycia wspólnikiem.

    > Jedny ich przychód to wypłata dywidendy na koniec roku.

    O ile jest wypłacana. Jest tez opodatkowana dwukrotnie - raz w spółce raz u
    wspólnika.

    Może warto policzyć czy lepiej zapłacić 35% podatku czy 19% plus stałą
    składkę ZUS.
    Jeżeli podatek od dywidendy jest tak niski, że sie to opłaca to znaczy
    ze zysk jest za mały żeby się z niego człowiek mógł utrzymać i nie
    umrzeć z głodu.

    > Mam więc pytanie: Czy podobnie ma się rzecz w innych spółkach?

    Jak już ustaliliśmy rzecz ma sie zupełnie inaczej.
    Chcąc uwolnić się od ZUS jednocześnie oddajesz swoją firmę w ręce innej
    osoby i tracisz nad nią bieżącą kontrolę.
    To dlatego ta spółka jest "kapitałowa".

    Ale nic za darmo.

    > Sp. cywilna odpada na wstępie, bo to umowa dwóch osób prowadzących
    > działalność gospdarczą więc oni płacą ZUS. Ale może sp. jawna daje
    > takie możliwości?

    Nie daje.

    > Albo komandytowa > (podejrzewam, że komandytariusz może nie płacić
    > ZUS, a komplementariusz?)?

    Wspólnicy spółki komandytowej w rozumieniu przepisów zusowskich są
    osobami prowadzącymi działalność gospodarcza bez względu na zakres
    odpowiedzialności w spółce. Dla ZUS nie ma różnicy pomiędzy
    komandytariuszem a komplementariuszem.

    Jak mówi ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych

    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na
    podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów
    szczególnych;
    2) twórcę i artystę;
    3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
    a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od
    niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    b) z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w
    rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych;
    4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
    oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2008-02-18 12:24:27
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > W sumie to chyba ktoś musi być w zarządzie i w radzie ;)

    Rada nie jest obowiązkowa.
    Ale jest to zdecydowanie IMO najlepszy sposób zarobkowania, żeby ZUS omijać
    z daleka.

    > Czyli wspólnicy nie pobierają żadnego wynagrodzenia więc nie płacą ZUS i
    > "kasy chorych" - da się?.

    Tylko po co?
    Nie lepiej w spółce z o.o. pobierać wynagrodzenie i nie płacić zus od niego?

  • 6. Data: 2008-02-18 16:41:44
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>

    > Tylko po co?
    > Nie lepiej w spółce z o.o. pobierać wynagrodzenie i nie płacić zus od
    > niego?

    Sporo roboty z założeniem sp z o.o. oraz wpada się natychmiast w pełną
    księgowość. Wygodniej by było z sp. j.
    Dombrek

  • 7. Data: 2008-02-18 16:50:41
    Od: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>

    > Reprezentuje spółkę z o.o. Zarząd spółki. Właściciele - udziałowcy maja
    > prawo kontrolowania, powoływania i odwoływania zarządu ale nie mogą
    > spółki reprezentować. Nie maja też wpływu na sprawy bieżące.

    A czy uprawnienia właścicieli nie zależą po prostu od umowy spółki? Jako
    właściciel chyba mogę wystawić, podpisać i podbić fakturę (bo właściwie
    tylko o to mi chodzi) i nie pobierać za to wynagrodzenia ani nie płacić ZUS.

> [...]
    > stanowisko, w tym kierownicze, ale wtedy reprezentuje spółkę z racji
    > tego stanowiska a nie bycia wspólnikiem.

    No ale ZUSu płacić nie musi, prawda?!

> [...]
    > Jeżeli podatek od dywidendy jest tak niski, że sie to opłaca to znaczy
    > ze zysk jest za mały żeby się z niego człowiek mógł utrzymać i nie

    Kwestia samego podatku akurat nie jest już problemem. Chcę zminimalizować
    koszty stałe działalności firmy w pierwszym okresie. Policzyłem i bardziej
    opłaca mi się "podwójne" opodatkowanie niż ZUS z gadżetami.

    > Jak już ustaliliśmy rzecz ma sie zupełnie inaczej.
    > Chcąc uwolnić się od ZUS jednocześnie oddajesz swoją firmę w ręce innej
    > osoby i tracisz nad nią bieżącą kontrolę.
    > To dlatego ta spółka jest "kapitałowa".

    No tego sie obawiałem.

> [...]
    > 4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
    > oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

    Aha! Czyli pozamiatane. Albo sp. z o.o. albo ZUS ;)
    Dzięki bardzo za pomoc!
    Dombrek

  • 8. Data: 2008-02-18 17:17:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dombrek pisze:

    > A czy uprawnienia właścicieli nie zależą po prostu od umowy spółki? Jako

    Nie, określa je kodeks spółek handlowych. Wspólnicy sp. kapitałowej
    wnoszą do spółki KAPITAŁ i do zysków z tego kapitału mają prawo.
    Chcesz mieć wpływ na decyzje w spółce musisz wziąć na siebie
    odpowiedzialność czyli zostać członkiem zarządu.

    > właściciel chyba mogę wystawić, podpisać i podbić fakturę (bo właściwie
    > tylko o to mi chodzi) i nie pobierać za to wynagrodzenia ani nie płacić ZUS.

    Faktury nie wymagają podpisu ani pieczątki więc są to tylko ozdobniki.
    Wydrukować może szwagier sprzątaczki. Po tym kto drukował fakturę z
    reguły nie zostaje śladu.

    Prowadzenie firmy to na ogół więcej niż wystawianie faktury.

    Oczywiście zawsze możesz kierować firmą z tylnego siedzenia ale licz sie
    z tym, że twój zarząd, który musi być i którego prawa, obowiązki i
    odpowiedzialność nie mogą być przeniesione na inny organ, może Cię np.
    "wyrolować" lub może po prostu nie chcieć brać odpowiedzialności za
    Twoje decyzje, które ma sygnować.

    > No ale ZUSu płacić nie musi, prawda?!

    Jeżeli otrzymuje wynagrodzenie to Zus musi płacić.

    Zwolnione z ZUS są jedynie diety członków rady nadzorczej. Ale znowu -
    rada nie ma prawa reprezentowania spółki, rada kontroluje zarząd.
    I wracamy do punktu wyjścia.

    > Kwestia samego podatku akurat nie jest już problemem. Chcę zminimalizować
    > koszty stałe działalności firmy w pierwszym okresie. Policzyłem i bardziej
    > opłaca mi się "podwójne" opodatkowanie niż ZUS z gadżetami.

    Koszty pełnej księgowości i KRSu minimum raz do roku wziąłeś pod uwagę?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2008-02-18 17:38:41
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Sporo roboty z założeniem sp z o.o. oraz wpada się natychmiast w pełną
    > księgowość.

    Wszystko ma swoje plusy i minusy.
    Proste formy działalności mają więcej minusów niż plusów.

    Tanie mięso to psy jedzą.

  • 10. Data: 2008-02-18 17:41:52
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > Chcesz mieć wpływ na decyzje w spółce musisz wziąć na siebie
    > odpowiedzialność czyli zostać członkiem zarządu.

    A jak z prokurentem?

    > Jeżeli otrzymuje wynagrodzenie to Zus musi płacić.

    Z umowy o pracę.
    Termin "wynagrodzenie" nie dotyczy li tylko umowy o pracę.

    > Zwolnione z ZUS są jedynie diety członków rady nadzorczej.

    A na jakiej podstawie chcesz ozusować wynagrodzenia członków zarządu, nie
    mających zawartej umowy ze spółką?