    From: "Dombrek" <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: ZUS w różnych formach działalności
    Date: Mon, 18 Feb 2008 17:50:41 +0100

    > Reprezentuje spółkę z o.o. Zarząd spółki. Właściciele - udziałowcy maja
    > prawo kontrolowania, powoływania i odwoływania zarządu ale nie mogą
    > spółki reprezentować. Nie maja też wpływu na sprawy bieżące.

    A czy uprawnienia właścicieli nie zależą po prostu od umowy spółki? Jako
    właściciel chyba mogę wystawić, podpisać i podbić fakturę (bo właściwie
    tylko o to mi chodzi) i nie pobierać za to wynagrodzenia ani nie płacić ZUS.

    > Udziałowiec, o ile nie pełni w spółce innych funkcji nie ma prawa
    > reprezentowania spółki. Może być członkiem zarządu lub piastować dowolne
    > stanowisko, w tym kierownicze, ale wtedy reprezentuje spółkę z racji
    > tego stanowiska a nie bycia wspólnikiem.

    No ale ZUSu płacić nie musi, prawda?!

    > O ile jest wypłacana. Jest tez opodatkowana dwukrotnie - raz w spółce raz
    > wspólnika.
    >
    > Może warto policzyć czy lepiej zapłacić 35% podatku czy 19% plus stałą
    > składkę ZUS.
    > Jeżeli podatek od dywidendy jest tak niski, że sie to opłaca to znaczy
    > ze zysk jest za mały żeby się z niego człowiek mógł utrzymać i nie
    > umrzeć z głodu.

    Kwestia samego podatku akurat nie jest już problemem. Chcę zminimalizować
    koszty stałe działalności firmy w pierwszym okresie. Policzyłem i bardziej
    opłaca mi się "podwójne" opodatkowanie niż ZUS z gadżetami.

    > Jak już ustaliliśmy rzecz ma sie zupełnie inaczej.
    > Chcąc uwolnić się od ZUS jednocześnie oddajesz swoją firmę w ręce innej
    > osoby i tracisz nad nią bieżącą kontrolę.
    > To dlatego ta spółka jest "kapitałowa".

    No tego sie obawiałem.

> [...]
    > podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów
    > szczególnych;
    > 2) twórcę i artystę;
    > 3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
    > a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od
    > niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    > b) z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w
    > rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych;
    > 4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
    > oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.

    Aha! Czyli pozamiatane. Albo sp. z o.o. albo ZUS ;)
    Dzięki bardzo za pomoc!
    Dombrek