  • 1. Data: 2005-09-14 16:22:35
    Temat: Za duże wpłaty na ZUS - co z PIT5L?
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    No właśnie - coś źle podliczyłem i od trzech misięcy przelewam za
    społeczne o dwa złote z groszami za dużo. Tak to też odliczam w PIT5L.
    Pytanko teraz - jak to wyprostować. W ZUSie to rozumiem, że pisemko
    z wnioskiem o przeksięgowanie nadmiarów na poczet najbliższego miesiąca
    i najbliższą wpłatę o tę kwotę pomniejszyć. Tylko co w PIT5?

    Podejrzewam, że nic, bo po pierwsze ja tę kasę rzeczywiście wpłaciłem, a
    po drugie 'wyrówna się'. W końcu wolno mi nadpłacić, prawda? Ludzie
    robią podobno tak, że w listopadzie płacą także za grudzień, żeby
    zmniejszyć podwójną zaliczkę. Dobrze myślę?

    Chociaż prawdę mówiąc to wolałbym olać stratę tych 7zł i nie prosić ZUSu
    o przeksięgowanie (przerabiałem już to kiedys i nie chce mi się więcej ;).
    Tylko co wtedy z PIT5? Czy mogę odliczyć sobie zawyżoną w ten sposób
    składkę ZUS? Na koniec roku wyjdzie, że odliczyłem sobie 7 zł
    nienależnej składki?
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2005-09-14 19:37:51
    Temat: Re: Za duże wpłaty na ZUS - co z PIT5L?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Sep 2005, Samotnik wrote:

> [...]
    > i najbliższą wpłatę o tę kwotę pomniejszyć. Tylko co w PIT5?
    >
    > Podejrzewam, że nic, bo po pierwsze ja tę kasę rzeczywiście wpłaciłem

    ...dokładnie tak myślę.
    W ustawie czarno na białym (bądź na odwrót ;)) zapisano:
    "składki ZAPŁACONE".
    Trochę inaczej może być ze składką zdrowotną: tam jest zapis "zapłacone
    *zgodnie z przepisami*". Jak zapłacono za dużo (niezgodnie z przepisami)
    to formalnie może być niezgodność.
    Ale prawdę mówiąc... ja bym się kwotą rzędu 2 zł nie przejął :]

    > po drugie 'wyrówna się'. W końcu wolno mi nadpłacić, prawda? Ludzie
    > robią podobno tak, że w listopadzie płacą także za grudzień, żeby
    > zmniejszyć podwójną zaliczkę. Dobrze myślę?

    Dobrze myślisz, ale to jest inny przypadek.
    Płacąc do 10. listopada za październik oraz ostatniego listopada
    za listopad płaci się "zgodnie z przepisami"... :)

    > Chociaż prawdę mówiąc to wolałbym olać stratę tych 7zł i nie prosić ZUSu
    > o przeksięgowanie (przerabiałem już to kiedys i nie chce mi się więcej ;).

    ...w czym problem ??

    > Tylko co wtedy z PIT5? Czy mogę odliczyć sobie zawyżoną w ten sposób
    > składkę ZUS?

    Społeczne IMHO można...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-09-14 21:20:17
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> napisał w
    wiadomości news:dg9iob$c44$1@atlantis.news.tpi.pl...

> [...]
    > Tylko co wtedy z PIT5? Czy mogę odliczyć sobie zawyżoną w ten sposób
    > składkę ZUS? Na koniec roku wyjdzie, że odliczyłem sobie 7 zł

    Czemu nienaleznej ? Nie ma nakazu placenia od minimalnej podstawy...

    marekz

  • 4. Data: 2005-09-14 22:01:08
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <m...@w...irc.pl> napisal(a):

    > Czemu nienaleznej ? Nie ma nakazu placenia od minimalnej podstawy...

    Jakby się uparli, to powinienem był złożyć deklarację do ZUS,
    zadeklarować wyższą podstawę i wtedy cacy. Inaczej to równie dobrze
    mógłbym Kuzynowi Wiesiowi przelewać jakąś losową kasę i wrzucać w
    koszta. ;) W sumie to się niczym formalnie nie różni...
    --
    Samotnik

  • 5. Data: 2005-09-14 22:06:14
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@W...samotnik.art.pl> napisał w
    wiadomości news:dga6j4$5n7$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]

    > mógłbym Kuzynowi Wiesiowi przelewać jakąś losową kasę i wrzucać w
    > koszta. ;) W sumie to się niczym formalnie nie różni...

    Chcialem wlasnie przez to co napisalem zasugerowac, ze byc moze
    najprostszym rozwiazaniem, jest korekta DRA, polegajaca na wybraniu
    takiej wysokosci podstawy, aby sie zaplacone sumy skladek zgodzily. A
    nie kiwanie sie z przeksiegowywaniem z kwiatem polskiej inteligencji
    pracujacym w szacownym zakladzie, o ktorym mowimy. Czyli nie
    korygujesz wysokosci skladek, a wysokosc podstawy.

    marekz

  • 6. Data: 2005-09-15 08:57:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Sep 2005, MarekZ wrote:

> [...]
    > rozwiazaniem, jest korekta DRA, polegajaca na wybraniu takiej wysokosci
    > podstawy, aby sie zaplacone sumy skladek zgodzily. A nie kiwanie sie z

    ...no ja już przeksięgowywałem - bo machnąłem się i FP wpłaciłem
    na SUS czy jakoś tak, czy i co z tego wynikło dowiem sie pewnie
    jak ZUS roześle informację o składkach za 2004 rok...
    Mam nadzieję że aż tak źle nie będzie :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-09-15 13:40:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    MarekZ wrote:

    > Chcialem wlasnie przez to co napisalem zasugerowac, ze byc moze
    > najprostszym rozwiazaniem, jest korekta DRA, polegajaca na wybraniu
    > takiej wysokosci podstawy, aby sie zaplacone sumy skladek zgodzily. A

    Tak na marginesie. Mój kolega prowadzi DG i pracuje na etacie. Dopóki
    można było odliczać całą składkę na zdrowotne, co miesiąc deklarował w
    DRA podstawę taką żeby podatek z DG wyszedł dokładnie 0 zł. Jego cała
    rodzina pracuje w służbie zdrowia i to dlatego. Co roku US robił mu
    kontrolę tych składek.

  • 8. Data: 2005-09-15 22:48:29
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał w
    wiadomości news:dgbtl1$bpk$1@opal.futuro.pl...

> [...]
    > cała
    > rodzina pracuje w służbie zdrowia i to dlatego. Co roku US robił mu

    IMHO postepowal wysoce nieracjonalnie !!

    marekz

  • 9. Data: 2005-09-16 06:19:37
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    MarekZ wrote:

    > IMHO postepowal wysoce nieracjonalnie !!

    A dlaczego? Mniej przelewów = mniejszy koszt.

  • 10. Data: 2005-09-16 08:55:17
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał w
    wiadomości news:dgdo5m$3rl$2@opal.futuro.pl...

    > A dlaczego? Mniej przelewów = mniejszy koszt.

    Niby racja, ale uniemozliwial sobie potencjalnie mozliwe skorzystanie
    z ulg podatkowych, dotyczacych tych kwot (a zatem ich zwrot).
    Zapomnialem, ze nie kazdy korzysta z darmowych przelewow podatkowych
    przez internet. :-) Ja korzystam z darmowych i dla ZUS wole zaplacic
    jak najmniej, bo ta kasa to juz w ogole na smieci idzie, a co gorzej
    przedluza agonie systemu ubezpieczen spolecznych w obecnym ksztalcie.
    Placac ja jako podatek dochodowy mam wrazenie, ze jest nieco mniejsza
    szansa, ze zostania zmarnowana/ukradziona.

    marekz