  • 1. Data: 2008-04-15 11:55:00
    Temat: Zaksięgowanie przekazanej fachowej literatury
    Od: Paweł Wanasz <w...@p...wp.pl>

    Witam,

    rozpoczynam doradczą działalność gospodarczą. Chciałbym przekazać z
    majątku prywatnego spoą bibliotekę literatury fachowej na potrzeby
    mojej nowej działalności. W jaki sposób powinienem je zaksięgować w
    KPiR, tak żeby wrzucić je w koszty w miarę możliwości szybko
    (jednorazowo?). Istnieje ewidentny związek między tymi książkami a
    uzyskaniem przychodu tzn. bez tych książek raczej żadnej opinii nie
    opracuję. Zdecydowana większość z nich jest tańsza niż 200 zł.
    Niektóre są warte więcej niż 1500 zł. Niż 3500 zł raczej nie :)

    Czy może prościej będzie je na rachunek "odkupić" od znajomego i
    wrzucić w ten sposób w koszty? :)

    Proszę o pomoc

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2008-04-15 12:08:45
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Paweł Wanasz wrote:
> [...]
    > Niektóre są warte więcej niż 1500 zł. Niż 3500 zł raczej nie :)
    >

    > Czy może prościej będzie je na rachunek "odkupić" od znajomego i

    Jeśli planujesz używać tych książek dłużej niż rok, to oświadczeniem
    może przekazać jako własny środek trwały na cele prowadzonej DG.

    Niska wartość książki nie ma znaczenia. W EŚT możesz mieć i długopis za
    1.50 (choć oczywiści raczej nikt tego nie praktykuje).

    Jeśli wartość książki < 3500 plz to amortyzujesz jednorazowo.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-04-15 13:07:03
    Od: wanaszp <w...@p...wp.pl>

    Dziękuję za odpowiedź!

    A czy muszę je wnosić pojedynczo, czy mogę zbiorczo jako np. zbiór
    literatury fachowej o łacznej wartości X? Tych pozycji jest co
    najmniej kilkadziesiąt...

    Paweł

  • 4. Data: 2008-04-15 13:59:25
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    wanaszp wrote:
> [...]
    >
    > A czy muszę je wnosić pojedynczo, czy mogę zbiorczo jako np. zbiór
    > literatury fachowej o łacznej wartości X? Tych pozycji jest co

    Ja wniosłem zbiorczo, ale w oświadczeniu każdą pozycję miałem oczywiście
    opisaną i wycenioną oddzielnie. Jak wyceniać to oczywiście wiesz ;-)

    BTW, jeśli masz jakiś skaner kodów kreskowych to takie zestawienie
    możesz sobie w miarę sprawnie wyprodukować używając któregoś z
    sieciowych katalogów wyszukujących książki po ISBN.

    Jak kończyłem katalogować swoje książki to wprowadzenie jednej pozycji
    (ISBN, autor, tytuł, cena w USD) zajmowało mi poniżej 3 sekund ;-)

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-04-15 14:06:11
    Od: wanaszp <w...@p...wp.pl>

    On 15 Kwi, 15:59, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

> [...]
    >
    > Jak kończyłem katalogować swoje książki to wprowadzenie jednej pozycji
    > (ISBN, autor, tytuł, cena w USD) zajmowało mi poniżej 3 sekund ;-)

    Chyba takiego skanera nie mam, ale może ktoś z moich znajomych by mi
    pożyczył.
    Wycena? Hmmm... Po cenie z okładki? :)

    Dzięki za pomoc, jestem naprawdę wdzięczny, bo wcześniej nikt mi nie
    był w stanie wyjaśnić tej sprawy... Widzę, że znasz się na rzeczy 'z
    autopsji' - to cenne.

    Może pomógłbyś mi jeszcze w rozliczeniu czynszu za najem lokalu - to
    jest pokój, w którym mieszkam i jednocześnie w którym prowadzę
    działalność (moja działalność to wygląda tak, że siedzę na łóżku
    otoczony książkami i klepię na komputerze, a z klientami mam kontakt
    wyłącznie poza lokalem). Czynsz za najem wynosi 1650 zł/mc. Ile w
    koszty można wrzucić?

    Paweł

  • 6. Data: 2008-04-15 14:07:22
    Od: wanaszp <w...@p...wp.pl>

> [...]
    >
    > Jak kończyłem katalogować swoje książki to wprowadzenie jednej pozycji
    > (ISBN, autor, tytuł, cena w USD) zajmowało mi poniżej 3 sekund ;-)

    Oczywiście najem jest normalnie opodatkowany i "czysty" :)

  • 7. Data: 2008-04-15 14:26:03
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    wanaszp wrote:

    > Chyba takiego skanera nie mam, ale może ktoś z moich znajomych by mi
    > pożyczył.
    > Wycena? Hmmm... Po cenie z okładki? :)

    Tak / Nie - doczytaj w przepisach :-)

    > Dzięki za pomoc, jestem naprawdę wdzięczny, bo wcześniej nikt mi nie
    > był w stanie wyjaśnić tej sprawy... Widzę, że znasz się na rzeczy 'z
    > autopsji' - to cenne.

    Z autopsji, ale przed kontrolą. Stosujesz się na własną odpowiedzialność.

> [...]
    > otoczony książkami i klepię na komputerze, a z klientami mam kontakt
    > wyłącznie poza lokalem). Czynsz za najem wynosi 1650 zł/mc. Ile w

    A ile m2 zgłosiłeś / zgłosił wynajmujący, jako powierzchnia na której
    jest prowadzona DG?

    Zgaduję, że zero. Czyli IMHO niczego nie możesz wpuścić w koszty bez
    narażania się na problemy.

    Piotrek