  • 1. Data: 2007-08-07 08:36:27
    Temat: Zakup krajowy w EUR
    Od: "flyer" <f...@a...com>

    Polski podatnik dokonal zakup od kontrahenta krajowego w wysokosci 121,99
    EUR ( kaprys szefa ) po kursie 3,7856 PLN/EUR

    Netto VAT 22% Brutto
    EUR 99,99 22,00 121,99
    PLN 378,52 83,28 461,81

    Dostawca nie okreslil kwoty netto i brutto w PLN, tylko kwote padatku VAT
    powolujac sie na art. 106 - 108 Ustawy o VAT
    rozporządzenie z 25 maja 2005 r. (Dz.U. 95, poz. 798)

    * Kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie
    określona jest kwota należności w fakturze.
    * Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy

    Mnozac kwote w EUR przez kurs otrzymuje inna sume ( 461,81 ) niz sumujac w
    PLN netto+podatek - 461,80
    Ktora z kwot w PLN powinna byc zaksiegowana ?

    Dziekuje

  • 2. Data: 2007-08-07 13:35:46
    Temat: Re: Zakup krajowy w EUR
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Aug 2007, flyer wrote:

    > Polski podatnik dokonal zakup od kontrahenta krajowego w wysokosci 121,99 EUR
    > ( kaprys szefa )

    Niemożliwe, przepis nie przewiduje.
    Kwoty wykazywane w krajowym obrocie gospodarczym *muszą* być wyrażane
    w złotych - koniec listy.

    Oczywiście żaden przepis również nie zabrania, aby cena była wyrażona
    wartością przeliczoną wg kursu, chyba, że cena jest regulowana urzędowo
    to jeszcze musi zmieścić się w zgodności z regulacją.

    Cena umowna może być wyrażona... umownie! - ale w momencie użycia
    musi już mieć wartość w złotych.

    > Dostawca nie okreslil kwoty netto i brutto w PLN,

    To skąd bierzesz kwoty, które podajesz?

> [...]
    > określona jest kwota należności w fakturze.
    > * Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy

    Ale to nie zwalnia z przestrzegania innych przepisów!

    > Ktora z kwot w PLN powinna byc zaksiegowana ?

    Wiesz, że jest *kilka* *prawidłowych* sposobów liczenia VAT na f-rach?
    Moim zdaniem, możliwe jest zarówno policzenia kwot "od netta" jak
    i "od brutta", wg wartości która *wynika z umowy* (zależnie czy umowa
    przewidywała cenę, czy formułkę "cenę netto plus należny podatek"),
    ale tak czy siak to DOSTAWCA ma obowiązek wykazać cenę w złotych.

    Wniosek z tego, że kwota w walucie obcej pełni rolę pomocniczą.
    Jak na mój gust, jeśli na f-rze nie ma w złotych ani netto, ani
    brutto (bo prawdą jest że jedno wystarczy) to f-ra kwalifikuje
    się do korekty.
    "Nie możemy przyjąć z powodu błędów formalnych" :>

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-08-07 14:36:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Niemożliwe, przepis nie przewiduje.
    > Kwoty wykazywane w krajowym obrocie gospodarczym *muszą* być wyrażane
    > w złotych - koniec listy.
    > pzdr, Gotfryd

    A jaki to przepis? :-)
    Kiedyś widziałem nawet taką interpretację,
    że właśnie gdzieś wypadł ten przepis o obowiązku
    wystawienia w PLN, a jedynie dokumentację
    (wg uor i pewnie jakiegoś rozporządzenia w sprawie KPiR),
    trzeba prowadzić w złotych

  • 4. Data: 2007-08-07 14:48:36
    Od: "flyer" <f...@a...com>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0708071525270.3180@athlon64...

    > Niemożliwe, przepis nie przewiduje.

    Który ?

    Znalazlem tylko ten

    Dziennik Ustaw - rok 2005, nr 95, poz. 798 z dnia 2005-05-31

    http://www.msp.money.pl/akty_prawne/rozporzadzenie;m
    inistra;finansow;z;dnia,dziennik,ustaw,2005,095,798.
    html

    jest napisane, ze

    "§ 9. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co
    najmniej:
    .
    .
    .
    6. Kwoty podatku wykazuje się w złotych bez względu na to, w jakiej walucie
    określona jest kwota należności w fakturze."

    Z czego wynika, ze mozna wystawiac Fakture VAT w walucie obcej i tylko
    podatek nalezy wykazac w PLN

  • 5. Data: 2007-08-08 07:21:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Aug 2007, cef wrote:

    > Kiedyś widziałem nawet taką interpretację,
    > że właśnie gdzieś wypadł ten przepis o obowiązku
    > wystawienia w PLN

    Toście mi ćwieka zabili (flyer też), bo szybkie szukanie nie
    przyniosło rezultatu :(, może rzeczywiście skreślono tylko
    przeoczyłem... ktoś coś wie?
    Tak wstępnie szukałem w:
    - ustawie o cenach
    - ustawie o swobodzie DG
    ...bo w czymś podobnym to było, AFAIK (raczej nie w przepisach
    dotyczących podatków, wystawiania f-r itp - stąd właśnie moje
    przekonanie, że szukanie owej zasady w przepisach o VAT było
    nie na miejscu :))
    ...ale nie widzę. A KC też nie widzę.
    Albo mam okulary do kitu, albo... rzeczywiście nie ma.
    No to ja się rakiem wycofuję i czekam na komentarze co do
    meritum wątku :)

    > a jedynie dokumentację
    > (wg uor i pewnie jakiegoś rozporządzenia w sprawie KPiR),
    > trzeba prowadzić w złotych

    Przyjąwszy taką interpretację (ze nie ma innych ograniczeń),
    IMHO trzeba by:
    - dowiedzić się co dokładnie było na owej f-rze
    - dowiedzieć się co stanowiła umowa
    - jak w ww. nic nie było, to przyjąć że kwota do zapłaty (brutto)
    w myśl ustawy o cenach oraz VAT określa obrót, zaś różnica
    jest podatkiem
    Ale przy takim przyjęciu chyba jest możliwe, że wartości na f-rze
    (z VATem wyliczonym INNĄ metodą!) się "nie ułożą" zgodnie z żadną
    dopuszczalną metod. Dlatego że VAT będzie liczony nieprawidłowo
    (ani od netto, ani od brutto).

    pzdr, Gotfryd