  • 1. Data: 2012-09-10 21:39:54
    Temat: Zakup używanego auta a VAT
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    Kupuję na dniach 7 letni samochód od osoby prowadzącej DG (KPiR, VAT).
    Samochód jest osobowy, więc sprzedający odliczał tylko część VAT tj.
    6000, był w ewidencji ŚT i jest w 100% zamortyzowany.
    Sprzedający twierdzi, że wystawi mi fakturę VAT ze stawką 23% a wydaje
    mi się, że powinien być VAT zwolniony.
    Teraz pytanie:
    jaka powinna być stawka VAT? zwolniony czy 23%?
    Jacek
    PS
    przeczytałem par. 13 rozp. z 28 listopada 2008 i odnosniki do ustawy o
    VAT ale nic przez to mi się nie rozjaśniło, a wręcz przeciwnie

  • 2. Data: 2012-09-11 22:40:01
    Temat: Re: Zakup używanego auta a VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Sep 2012, Jacek wrote:

> [...]
    > mi się, że powinien być VAT zwolniony.
    > Teraz pytanie:
    > jaka powinna być stawka VAT? zwolniony czy 23%?

    Jeśli ostatnio minister jakiejś pułapki nie zastawił to IMO zwolniony.

    > Jacek
    > PS
    > przeczytałem par. 13 rozp. z 28 listopada 2008 i odnosniki do ustawy o VAT
    > ale nic przez to mi się nie rozjaśniło, a wręcz przeciwnie

    W sprawie formalnej :)
    A nie DU 2012 nr 73 392 ("nowy") z update 2012 poz 140?

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1638,5
    1771,20120208,zwolnienia-od-podatku-oraz-szczegolowe
    -warunki-stosowania.html
    +++
    § 13.
    1. Zwalnia się od podatku:
    [...]
    5) dostawę samochodów osobowych [...] przysługiwało prawo do obniżenia
    kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokoœci 50%
    lub 60% kwoty podatku:
    [...]
    - nie więcej jednak niż odpowiednio 5.000 zł lub 6.000 zł, jeżeli
    te samochody i pojazdy sš towarami używanymi w rozumieniu
    art. 43 ust. 2 ustawy;
    [...]
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-09-12 08:36:15
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    > W sprawie formalnej :)
    > A nie DU 2012 nr 73 392 ("nowy") z update 2012 poz 140?

    Wielkie dzięki.
    Okazało się, że sprzedający miał auto w leasingu i wykupił je potem za
    1% wartości i odliczył cały VAT a nie 60%. Tak więc faktura będzie z VAT 23%
    Jacek

  • 4. Data: 2012-09-12 11:14:34
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-09-12 08:36, Jacek wrote:
    > Okazało się, że sprzedający miał auto w leasingu i wykupił je potem za
    > 1% wartości i odliczył cały VAT a nie 60%. [...]

    Akcent położyłeś na wykupie z leasingu za 1%.

    Ale przecież nawet jeśli to auto *osobowe* kosztowało tylko złotówkę to
    i tak (raczej) nie miał prawa odliczyć całego VAT-u.

    Piotrek

  • 5. Data: 2012-09-12 12:45:16
    Od: <1...@1...invalid>

    Piotrek w <news:5050527d$0$1216$65785112@news.neostrada.pl>:

    > Akcent położyłeś na wykupie z leasingu za 1%.

    > Ale przecież nawet jeśli to auto *osobowe* kosztowało tylko złotówkę to
    > i tak (raczej) nie miał prawa odliczyć całego VAT-u.

    Tydzień temu wykupił z leasingu to chyba nie jest to towar używany w
    rozumieniu VAT, skoro go sprzedaje dzisiaj

    --
    'Tom N'

  • 6. Data: 2012-09-12 14:19:46
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-09-12 12:45, 1...@1...invalid wrote:
    > Tydzień temu wykupił z leasingu to chyba nie jest to towar używany w
    > rozumieniu VAT, skoro go sprzedaje dzisiaj

    A skąd Ci wyszedł ten tydzień? Wprawdzie gdzieś tam w tekście pojawia
    się magiczna cyfra 7 ale chodzi o lata, nie o dni od daty wykupu.

    Piotrek

  • 7. Data: 2012-09-12 14:54:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Sep 2012, Piotrek wrote:

    > A skąd Ci wyszedł ten tydzień? Wprawdzie gdzieś tam w tekście pojawia się
    > magiczna cyfra 7 ale chodzi o lata, nie o dni od daty wykupu.

    Raczej chodzi o to, że tekst nie wyjaśnia dostatecznie jaki był
    termin zakończenia leasingu oraz wysokość kwoty wykupu (oraz
    stawka podatku na niej).
    Bez tych danych można sobie budować dowolny scenariusz :)
    (acz też powątpiewam w 7-letni leasing z kwotą wykupu poniżej
    limitu jednorazowej amortyzacji)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-09-12 17:32:14
    Od: Jacek <s...@o...pl>

> [...]
    > Bez tych danych można sobie budować dowolny scenariusz :)
    > (acz też powątpiewam w 7-letni leasing z kwotą wykupu poniżej

    Auto było leasingowane 3 lata, potem gość je wykupił za 1 % czyli coś
    koło 800 zł i używał jeszcze 4 lata. Twierdzi, że odliczył 100% VAT od
    faktury zakupu/wykupu i stąd wniosek, że ma przy sprzedaży naliczyć 23%.
    Jacek

  • 9. Data: 2012-09-12 17:48:59
    Od: <1...@1...invalid>

    No to wracamy do tego co napisał Piotrek:

    "Ale przecież nawet jeśli to auto *osobowe* kosztowało tylko złotówkę to
    i tak (raczej) nie miał prawa odliczyć całego VAT-u."

    To, że sprzedający nieprawidłowo odliczył VAT w przeszłości nie oznacza że
    może automatycznie nieprawidłowo wystawić fakturę

    --
    'Tom N'

  • 10. Data: 2012-09-12 17:57:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Sep 2012, Jacek wrote:

    > 800 zł i używał jeszcze 4 lata. Twierdzi, że odliczył 100% VAT od faktury
    > zakupu/wykupu

    No i tu jest zgryz - na jakiej podstawie?
    W ustawie widzisz tak jak Tom napisał: "jeśli przysługiwało".
    Czyli nie jest ważne co odliczył, tylko co miał prawo odliczyć.

    pzdr, Gotfryd