  • 1. Data: 2005-05-24 17:12:01
    Temat: Zakupy na raty "na firmę"
    Od: "Przemek" <p...@w...pl>

    Pytanie z gatunku podstawowych. Bardzo dokładnie przegooglałem, ale wciąż
    nie mam jasnej odpowiedzi:

    Czy dowolny element wyposażenia firmy można wziąć na raty?
    Czy wówczas pierwsza rata zawiera VAT od całej kwoty?
    Czy otrzymuje się od razu fakturę na pełną kwotę?
    Czy jeżeli kupię w ten sposób notebooka za 3300, to będę mógł od razu
    wciągnąć go do EŚT i jednorazowo zamortyzować i wprowadzić całą kwotę do
    KUP?
    Jakie wady, oczywiście poza odsetkami kredytu, ma zakup na raty w porównaniu
    z zakupem za gotówkę?

    W większości firm oferujących sprzęt na raty powiedziano mi, że w przypadku
    własnej działalności sam deklaruję "zarobki". Pewnie to głupie pytanie, ale
    jaką kwotę zwyczajowo podaje się w takiej sytuacji? Przychód? Dochód? W jaki
    sposób oni to weryfikują? (niektóre firmy nie wołają nawet deklaracji
    PIT-5).

  • 2. Data: 2005-05-25 05:47:11
    Temat: Re: Zakupy na raty "na firmę"
    Od: "Magdalena B77" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemek" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie z gatunku podstawowych. Bardzo dokładnie przegooglałem, ale wciąż
    > nie mam jasnej odpowiedzi:
    >
    > Czy dowolny element wyposażenia firmy można wziąć na raty?
    TAK

    > Czy wówczas pierwsza rata zawiera VAT od całej kwoty?
    NIE

    > Czy otrzymuje się od razu fakturę na pełną kwotę?
    TAK i na jej podstawie dokonujesz wpisu do KPIR i odliczebnia VAT

    > Czy jeżeli kupię w ten sposób notebooka za 3300, to będę mógł od razu
    > wciągnąć go do EŚT i jednorazowo zamortyzować i wprowadzić całą kwotę do
    > KUP?
    TAK

    > Jakie wady, oczywiście poza odsetkami kredytu, ma zakup na raty w
    > porównaniu z zakupem za gotówkę?
    Jeżeli rozlcizasz się metodą kasową - to nie odliczysz od razu VAT-u

> [...]
    > ale jaką kwotę zwyczajowo podaje się w takiej sytuacji? Przychód? Dochód?
    > W jaki sposób oni to weryfikują? (niektóre firmy nie wołają nawet
    Twoje miesieczne "zarobki" to dochód z ostatniego PIT5 podzielony przez
    liczbę miesięcy jakie obejmuje.
    Pozdrawiam
    Magdalena B.

  • 3. Data: 2005-06-01 11:06:50
    Od: "maza" <z...@m...pl>

> [...]
    > Dochód? W jaki sposób oni to weryfikują? (niektóre firmy nie wołają nawet

    Wszelkie rodzaje wyposażenia lub środków trwałych można kupić na raty.
    Rata jest sposobem zapłaty, natomiast faktura wystawiona przez sprzedającego
    opiewa na całą kwotę. Jeżeli całkowita wartość notebooka wynosi 3.300,-
    wówczas wydatek ten można zaliczyć do KUP.
    Podaję link dotyczący środków trwałych
    http://www.maza.com.pl/index.php?option=com_content&
    task=view&id=15&Itemid=57&limit=1&limitstart=4

    --
    Ziemowit Gawecki
    Doradca Podatkowy