  • 1. Data: 2013-01-10 01:10:53
    Temat: Zawieszenie działalności gospodarczej, a zobowiązania gwarancyjne
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    W trakcie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca może
    między innymi:
    - wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub
    zabezpieczenia źródła przychodów
    - ma obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia
    wykonywania działalności gospodarczej
    Jak się do tego ma realizacja zobowiązań gwarancyjnych? Przykładowo:
    składacz komputerów składa komputer, udziela na niego rok gwarancji,
    wystawia fakturę, dostaje pieniądze, zawiesza działalność. Coś się w
    komputerze psuje, klient żąda dokonania naprawy. Załóżmy, że coś się
    popsuło na tyle poważnie, że trzeba kupić jakieś części. Czy w tym
    przypadku składacz musi odwiesić działalność? Oczywiście mam na myśli
    wpuszczenie tych części w koszty, odliczenie VAT, a nie dokonanie
    naprawy "na czarno" ;-)

    Maciek

  • 2. Data: 2013-01-10 08:48:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-10 01:10, Maciek pisze:
> [...]
    > przypadku składacz musi odwiesić działalność? Oczywiście mam na myśli
    > wpuszczenie tych części w koszty, odliczenie VAT, a nie dokonanie

    Nie oczekuj jednoznacznej odpowiedzi, bo wszystko zależy od interpretacji.

    Naprawa gwarancyjna nie jest raczej zobowiązaniem powstałym przed datą
    zawieszenia.

    Ale może być czynnością niezbędną do zachowania lub zabezpieczenia
    źródła przychodów.

    Z drugiej strony - czy skoro w ramach działalności czekasz na ewentualne
    zgłoszenia reklamacyjne, to czy rzeczywiście możesz zawiesić działalność? :)

    Sprowadźmy to do absurdu: podpisuję umowę na 5 lat, że będę naprawiał
    system w razie awarii. Na dzień podpisania umowy rejestruję działalność,
    następnego dnia ją zawieszam.

    No właśnie, czy zawieszam? Czy trwanie w czuwaniu i oczekiwanie na ruchy
    kontrahentów nie jest prowadzeniem DG?

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2013-01-10 10:36:13
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-01-10 08:48, Liwiusz pisze:
> [...]
    > następnego dnia ją zawieszam.
    > No właśnie, czy zawieszam? Czy trwanie w czuwaniu i oczekiwanie na ruchy
    Zależy o jakich ruchach mówisz. Wiadomym jest, że prowadząc działalność
    zdobywa się jakieś kontakty i później (nawet w okresie zawieszenia) może
    się zdarzyć, że któryś z dawnych klientów zadzwoni z propozycją, albo
    nawet zjawi się ktoś nowy (z polecenia, czy też trafił np. na stare
    reklamy). Czy to jest prowadzenie działalności? Jeśli tak, to
    zawieszenie jest jakąś fikcją. Ustawodawca powinien wymagać do
    skutecznego zawieszenia zmiany telefonu, adresu, przejście do ścisłej
    konspiracji, a najlepiej popełnienia samobójstwa (zawieszenie przez
    powieszenie) ;-)
    Z drugiej strony pisząc powyższe miałem na myśli zdobycie nowych
    kontraktów, czy też raczej oczekiwanie na nie w trakcie zawieszenia,
    nawet bez własnej aktywności w kierunku ich zdobycia. Zdobycie nowych
    kontraktów wiąże się jednak z przychodem. Tymczasem realizacja
    zobowiązań gwarancyjnych nie wiąże się z przychodami, a co najwyżej
    kosztami.

    Maciek

  • 4. Data: 2013-01-10 11:18:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-10 10:36, Maciek pisze:
> [...]
    > kontraktów wiąże się jednak z przychodem. Tymczasem realizacja
    > zobowiązań gwarancyjnych nie wiąże się z przychodami, a co najwyżej

    Myślę, że za dużo oczekujesz od instytucji zawieszenia :)

    Możliwość zawieszenia to i tak ukłon ustawodawcy w stronę
    przedsiębiorców, wcześniej zgnojonych fikcyjną możliwością zawieszania
    działalności w ZUS.

    Teraz masz ustawowe potwierdzenie takiej możliwości. Generalnie celem
    było umożliwienie przerwania płacenia ZUSu osobom, które faktycznie nie
    prowadzą działalności, gdzie "gołym okiem" widać że mogą zrobić sobie
    przerwę - jacyś samozatrudnieni, sezonowcy, czy inni samodzielnie
    wykonujący neskomplikowane prace, gdzie można powiedzieć "robię do
    lutego, a potem koniec" i żadnej ciągłości działalności dalej nie ma.

    Wracając do naszych baranów - tzn. do roszczenia z tytułu jakiejś
    gwarancji i związanych z tym kosztów.

    Porównałbym to do sytuacji wyrejestrowania działalności - wówczas
    obowiązek naprawy istnieje, ale nie bardzo zaliczysz to w koszta.

    I tak samo traktowałbym to w przypadku zawieszenia. Czyli wybierasz -
    albo uznajesz, że działalności nadal nie prowadzisz, trzymasz ją
    zawieszoną, ale i nie księgujesz kosztów, albo uznajesz że działalność
    na czas naprawy odwieszasz i koszty księgujesz.

    Wszystko poza tym to już są indywidualne przemyślenia i interpretacje,
    których zasadność będziesz mógł poznać podczas ewentualnej kontroli :)

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2013-01-10 16:20:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Jan 2013, Liwiusz wrote:

> [...]
    >
    > Porównałbym to do sytuacji wyrejestrowania działalności - wówczas
    > obowiązek naprawy istnieje, ale nie bardzo zaliczysz to w koszta.

    A jakaś podstawa prawna do tej tezy też się znajdzie?
    Zaskoczony jestem i to mocno, dlaczego? :O
    A contrario lub ad absurdum też może być :), ale nie znam.
    Jeśli, co wyraźnie trzeba zaznaczyć, zakup jest dokonywany
    Z ZAMIAREM naprawy reklamowanego przedmiotu rzecz jasna.
    "nabycie w celu", jakby rzekł ustawodawca (ograniczenia
    strat rzecz jasna).

    > I tak samo traktowałbym to w przypadku zawieszenia.

    W 100% się zgadzam. Że "tak samo".

    > Czyli wybierasz - albo uznajesz, że działalności nadal nie prowadzisz,
    > trzymasz ją zawieszoną, ale i nie księgujesz kosztów

    Tyle, że z tą tezą nijak mi się zgodzić nie wypada.

    Osobna sprawa, to problem z ZUSem.
    Otóż ustawa o SUS co do zasady (oZUSowania) nie odwołuje
    się do prowadzenia DG w rozumieniu przepisów o DG, lecz
    wg przepisów o podatku dochodowym.
    I o ile mi wychodzi, że "koszt konieczny" naprawy nie
    powinien powodować obowiazku odwieszania DG, to
    skutkom w ZUS trzeba by się ze trzy razy przyjrzeć,
    sprawdzając od czego uzależnia prawo do niepłacenia
    składek przy zawieszeniu (a przyznam że nie chce mi
    się). Jak od "zawieszenia w rozumieniu przepisów
    o DG" to chyba nie ma problemu.

    Tak dla porządku, nieprowadzenie DG w znaczeniu przepisów o DG
    nie jest tożsame również z nieuzyskiwaniem przychodów z DG
    wg PDoOF.

    Wystarczy 3 lata po zamknięciu ST sprzedać jakiś były środek
    trwały i ... już.
    Rejestracji nie ma, KPiR wymagana nie jest, ale przychód jest
    zaliczony do DG i wymaga wpisu do EŚT.
    Ba, do dziś nie wiem, jaka jest prawidłowa reakcja skarbówki
    na złożenie oświadczenia przez podatnika który DG wyrejestrował
    3 lata temu, że na ten rok wybiera podatek liniowy (lub przeciwnie,
    rezygnuje).
    Chyba by sami musieli ustawę poczytać ;)
    Mi na pierwszy rzut oka wychodzi że można.

    > Wszystko poza tym to już są indywidualne przemyślenia i interpretacje,
    > których zasadność będziesz mógł poznać podczas ewentualnej kontroli :)

    Też :)
    Tyle, że podatnikom zdarzało się już z sukcesem podważać indywidualne
    przemyślenia kontrolerów, od "sprawy freeware" zaczynając ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-01-10 19:07:54
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-01-10 11:18, Liwiusz pisze:
    > Porównałbym to do sytuacji wyrejestrowania działalności - wówczas
    > obowiązek naprawy istnieje, ale nie bardzo zaliczysz to w koszta.
    A na pewno istnieje taki obowiązek po likwidacji działalności?

> [...]
    > zawieszoną, ale i nie księgujesz kosztów, albo uznajesz że działalność
    > na czas naprawy odwieszasz i koszty księgujesz.
    No tak, ale to Twoja interpretacja, a nie jakaś oficjalna wykładnia?
    Podstawy prawnej żadnej nie podasz? :-)

    Maciek

  • 7. Data: 2013-01-10 21:21:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Jan 2013, Maciek wrote:

    > A na pewno istnieje taki obowiązek po likwidacji działalności?

    Oczywiście.
    Mówimy o DG osoby fizycznej, nie o spzoo czy SA.
    To jest zobowiązanie cywilnoprawne osoby i nijak nie wygasa
    z tego powodu, że ktoś uznał że już nie będzie DG prowadził.

    Teza, że koszty z tym związane nie są kosztami DG to już
    inna działka i w tej sprawie stoimy w kolejce do Liwiusza
    obok siebie ;)
    (znaczy z pytaniami o przepisy)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2013-01-10 21:41:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    >
    > Teza, że koszty z tym związane nie są kosztami DG to już
    > inna działka i w tej sprawie stoimy w kolejce do Liwiusza

    Nie będę się kłócił, księgowym nie jestem. Osobiście nie liczyłbym na
    zaliczenie tego w koszty, ale gdyby mi Gotfryd powiedział, że można... :)

    Tylko jak? Technicznie? Biorę zakurzoną KPiR i...?

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2013-01-10 22:59:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Jan 2013, Liwiusz wrote:

    > Nie będę się kłócił, księgowym nie jestem. Osobiście nie liczyłbym na
    > zaliczenie tego w koszty, ale gdyby mi Gotfryd powiedział, że można... :)

    Ty mnie tu nie chciej wsadzić za doradztwo podatkowe ;)

    > Tylko jak? Technicznie? Biorę zakurzoną KPiR i...?

    Nie.
    Z mocy definicji PDoOF "DG" jest działalnością *zarobkową*, obsługę
    gwarancyjną własnych przeszłych zobowiązań trochę trudno do tego zaliczyć,
    z kolei dla sprzedaży byłych ST i wyposażenia (która niewątpliwie
    zarobek w rozumieniu Ordynacji przynosi) jest wprost przepis
    wyłączający (24a.3.4).
    Na te uboczne przypadki nie trzeba więc zakładać KPiR.

    Po prostu, rozliczy się je tak samo jak dochody i straty np. z najmu.
    "Papiórek" z podsumowaniem wypada sporządzić (przy czym IMVHO dopuszczalne
    jest sporządzenie dopiero na żądanie US, skoro nie ma obowiązku
    sporządzania ewidencji online), dokumenty źródłowe trzeba mieć bo
    one są podstawą określenia kosztu, wyliczyć trzeba stratę,
    wpisać do PIT i z (prawie) gwarancją wezwania do "czynności
    wyjaśniających" doręczyć do urzędu :D

    Z drugiej strony, *zakazu* założenia KPiR też nie ma.
    Jak ktoś bardzo lubi może sobie te wydatki spisać w KPiR
    specjalnie z tej okazji założonej (więc nie tej zakurzonej :))

    No i rzecz jasna jedynym zastosowaniem dla tak wykazanych
    strat jest ich odliczenie od *przyszłych* dochodów z DG.
    Przez 5 lat, a faktycznie przez 4 (ze względu na limit 50%)
    Jak więc ktoś przewiduje takie koszty, to może sobie zostawić
    jakiś zamortyzowany ST, będzie można odliczyć od przychodu
    z jego sprzedaży. I najlepiej żeby (ten ST) był z nieodliczonym
    VATem przy zakupie, żeby nie wyszło że VAT od remanentu
    był wyższy niż koszt do odliczenia :]

    pzdr, Gotfryd