eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZawieszenie działalności gospodarczej, a zobowiązania gwarancyjne › Re: Zawieszenie działalności gospodarczej, a zobowiązania gwarancyjne
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 10 Jan 2013 22:59:58 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Zawieszenie działalności gospodarczej, a zobowiązania gwarancyjne

    On Thu, 10 Jan 2013, Liwiusz wrote:

    > Nie będę się kłócił, księgowym nie jestem. Osobiście nie liczyłbym na
    > zaliczenie tego w koszty, ale gdyby mi Gotfryd powiedział, że można... :)

    Ty mnie tu nie chciej wsadzić za doradztwo podatkowe ;)

    > Tylko jak? Technicznie? Biorę zakurzoną KPiR i...?

    Nie.
    Z mocy definicji PDoOF "DG" jest działalnością *zarobkową*, obsługę
    gwarancyjną własnych przeszłych zobowiązań trochę trudno do tego zaliczyć,
    z kolei dla sprzedaży byłych ST i wyposażenia (która niewątpliwie
    zarobek w rozumieniu Ordynacji przynosi) jest wprost przepis
    wyłączający (24a.3.4).
    Na te uboczne przypadki nie trzeba więc zakładać KPiR.

    Po prostu, rozliczy się je tak samo jak dochody i straty np. z najmu.
    "Papiórek" z podsumowaniem wypada sporządzić (przy czym IMVHO dopuszczalne
    jest sporządzenie dopiero na żądanie US, skoro nie ma obowiązku
    sporządzania ewidencji online), dokumenty źródłowe trzeba mieć bo
    one są podstawą określenia kosztu, wyliczyć trzeba stratę,
    wpisać do PIT i z (prawie) gwarancją wezwania do "czynności
    wyjaśniających" doręczyć do urzędu :D

    Z drugiej strony, *zakazu* założenia KPiR też nie ma.
    Jak ktoś bardzo lubi może sobie te wydatki spisać w KPiR
    specjalnie z tej okazji założonej (więc nie tej zakurzonej :))

    No i rzecz jasna jedynym zastosowaniem dla tak wykazanych
    strat jest ich odliczenie od *przyszłych* dochodów z DG.
    Przez 5 lat, a faktycznie przez 4 (ze względu na limit 50%)
    Jak więc ktoś przewiduje takie koszty, to może sobie zostawić
    jakiś zamortyzowany ST, będzie można odliczyć od przychodu
    z jego sprzedaży. I najlepiej żeby (ten ST) był z nieodliczonym
    VATem przy zakupie, żeby nie wyszło że VAT od remanentu
    był wyższy niż koszt do odliczenia :]

    pzdr, Gotfryd