  • 1. Data: 2005-11-28 23:15:47
    Temat: Zawieszenie działalności - wątpliwości.
    Od: "MarkS" <s...@p...fm>

    Witam,

    Z racji otrzymania propozycji pracy na etacie (od 1 stycznia), chciałbym z
    końcem roku zawiesić działalność. Z tego co znalazłem wnioskuję że
    powinienem zgłosić ten fakt w US oraz wyrejestrować się w ZUS-ie jako
    płatnik składek. Mam jednak pewne wątpliwości co do reakcji ZUS. Z tego co
    dowiedziałem się jak dotąd, mogą pojawić się tu jakieś problemy.

    Czy dobrze rozumiem że w przypadku rzeczywistego zaprzestania działalności i
    pracy w tym czasie na etacie w zupełnie innej firmie nie powinienem mieć
    później nieprzyjemności ze strony ZUS ?

    Szkoda mi w tej chwili likwidować firmę.

    Jak wygląda sprawa z telefonem komórkowym zarejestrowanym na firmę ? Czy
    muszę przepisać go na siebie ? Czy faktury wystawiane na firmę przez
    operatora w czasie trwania zawieszenia muszę wpisywać do KPIR i deklaracji
    VAT7 i uwzględmniać w dokumentach składanych w US w tym czasie ? Czy moge
    poprostu nigdzie ich nie wpisywać ?

    Proszę nie krzyczeć jeśli zadałem jakieś nie dokońca inteligentne pytania
    ale lektura wielu opini które znalazłem w internecie "lekko" mi zamieszała.

    Pozdr
    MarkS

  • 2. Data: 2005-11-29 11:54:57
    Temat: Re: Zawieszenie działalności - wątpliwości.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Nov 2005, MarkS wrote:

> [...]
    > pracy w tym czasie na etacie w zupełnie innej firmie nie powinienem mieć

    Możesz poszukać hasła "zawieszenie zawieszenia" w:
    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group:*.po
    datki&num=100&hl=pl
    ?
    Były linki do forów i stron www z opisami wyroków.
    Wychodziło że faktyczne nieprowadzenie kilka razy znalazło uznanie
    w oczach sądu :) (i nie uznał zarzutu ZUS że *formalnie* DG była
    prowadzona).
    Niemniej... nie wiem czy to igranie z ogniem :(

    > Szkoda mi w tej chwili likwidować firmę.

    ...doceniam.
    Ale co ci wadzi ją "prowadzić" skoro będziesz mieć jak mniemam
    pensję wyższą niż minimalna ??

> [...]
    > VAT7 i uwzględmniać w dokumentach składanych w US w tym czasie ? Czy moge

    IMHO (i tu uwaga: owo "H" ma bardzo różną wagę :))
    - on jest "na ciebie". Jak to Ludwik bodaj XV powiedział, trochę
    trawersując: "firma to ty". IMHO telefon to koszt uboczny,
    który raczej trudno uznać za "prowadzenie DG" (w odróżnieniu
    od robienia przez kogoś np. zakupu towarów handlowych czy
    zatrudniania ludzi)
    - warto zapoznać się z pojęciem "zabezpieczenia źródła przychodu"
    (jak się googla pyta to "zabezpieczenia zabezpieczania" bo
    onże końcówki rozróżnia niestety) i tu polecam zwykłego
    www.google.pl :)
    - obowiązku uznawania za koszt sobie nie przypominamy... zaś
    obowiązek wpisywania do KPiR dotyczy materiałów podstawowych
    i towarów handlowych.
    - obowiązku odliczania VAT też nie ma.

    Nie mam pojęcia czy zamyślasz "wykreślić się z VAT" - w ustawie
    jest i tak zapis o "przymusowym" wylocie w razie braku przychodów
    oVATowanych przez kilka miesięcy.

    Ale w sumie się zastanawiam dlaczego chcesz "zamykać" to DG... :)
    Koszt: 0,5% podstawy składki zdrowotnej. Dobrze gadam ?

    > Proszę nie krzyczeć

    Ych, nawet sobie pokrzyczeć nie pozwalają :) !

    > ale lektura wielu opini które znalazłem w internecie "lekko" mi zamieszała.

    "takie mamy prawo" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-29 23:25:52
    Od: "MarkS" <s...@p...fm>

    > Ale w sumie się zastanawiam dlaczego chcesz "zamykać" to DG... :)
    > Koszt: 0,5% podstawy składki zdrowotnej. Dobrze gadam ?

    Czy dobrze rozumiem że w przypadku pracy na etacie i zarobków powyżej
    minimalnej jedynym kosztem będzie 0,5% podstawy składki zdrowotnej, bez
    pozostałych składek ?
    Jak to odnieść do informacji z poradnika na stronach ZUS
    (http://www.zus.pl/ref_99/porad4/ubezgosp.pdf) według którego jeśli zarabiam
    na etacie powyżej minimalnej (899,10 w 2006 r.) to ubezpieczenia społeczne
    są dobrowolne (czyli nie muszę ich płacić jako firma). Czy coś źle rozumiem
    ?

    > Ych, nawet sobie pokrzyczeć nie pozwalają :) !

    :)

    > "takie mamy prawo" !

    Niestety :(

    --
    Również pozdrawiam
    MarkS

  • 4. Data: 2005-11-30 08:44:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    MarkS napisał(a):

    > Czy dobrze rozumiem że w przypadku pracy na etacie i zarobków powyżej
    > minimalnej jedynym kosztem będzie 0,5% podstawy składki zdrowotnej, bez
    > pozostałych składek ?

    Zapłacić to trzeba całą zdrowotną i mozesz ją odliczyć
    w penej części jeśli masz od czego-czyli jeśli z etatu
    masz więcej podatku.
    Te 0,5% a właściwie 0,75% to tylko część,
    która przepadnie.

> [...]
    > są dobrowolne (czyli nie muszę ich płacić jako firma). Czy coś źle rozumiem

    Dobrze. Na ubezpieczenie społeczne dobrowolne,
    na ubezpieczenie zdrowotne obowiązkowe.

  • 5. Data: 2005-11-30 11:48:42
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Co do zamieszania z płaceniem ubezpieczenia zdrowotnego w czasie tzw.
    zawieszenia dg pisze chyba dzisiejsza Rzepa. Problem dla podatników wynikał
    z braku zgodności pomiędzy ZUS (które informowało często podatników iż
    zawieszenie powoduje czasowe zwolnienie z opłacania ub. zdr.), a Min. Zdr.
    Przy okazji jest omówiony wyrok WSA w sprawie rolnika ubezpieczonego w KRUS
    i prowadzącego od czasu do czasu dg (z tego tytułu miał obowiązek opłacania
    skł. ub. zdr.), któremu to rolnikowi zasądzono zaległość z tyt. ub. zdr. za
    trzy lata.
    Zajrzałam jeszcze raz do Rzepy - ten artykuł jest tam w Dobrej Firmie pod
    tytułem "Firma ma przestój, składki płacić trzeba".
    Pozdr., Graszka.

  • 6. Data: 2005-11-30 12:21:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Nov 2005, MarkS wrote:

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^

> [...]

    > na etacie powyżej minimalnej (899,10 w 2006 r.) to ubezpieczenia
    > społeczne są dobrowolne (czyli nie muszę ich płacić jako firma).
    ^^^^^^^^^^

    > Czy coś źle rozumiem ?

    Ano wbrew wrażeniom zdrowotna nie jest zaliczana do społecznych :)
    Jak się zabieramy za podatki i parapodatki to zdrowy rozum
    i logikę trzeba zostawić za drzwiami :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-12-01 21:17:57
    Od: "MarkS" <s...@p...fm>

    > Ano wbrew wrażeniom zdrowotna nie jest zaliczana do społecznych :)
    > Jak się zabieramy za podatki i parapodatki to zdrowy rozum
    > i logikę trzeba zostawić za drzwiami :]

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    Pozdr
    MarkS