  • 1. Data: 2010-11-29 09:25:05
    Temat: Zawieszenie działalności - wysokość dobrowolnych składek ZUS
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    Podczas zawieszenie działalności chciałbym dobrowolnie płacić składki
    ZUS.
    Ponieważ do tej pory prowadziłem DG przez 1 rok i płaciłem
    "preferencyjny" ZUS, to mógłbym go płacić jeszcze przez 1 kolejny rok.
    Teraz chciałbym jednak zawiesić DG na rok i opłacać dobrowolnie
    składki ZUS. Czy przez ten rok na zawieszeniu będę mógł nadal płacić
    składki w wysokości takiej jak na preferencyjnym ZUSie (tzn. około 350
    zł), czy też już wyższe, takie jakie płacą przedsiębiorący po 2 latach
    działalności (zdaje się około 800 zł)?

  • 2. Data: 2010-11-29 09:37:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 10:25, Michał Madej pisze:
> [...]
    > składki w wysokości takiej jak na preferencyjnym ZUSie (tzn. około 350
    > zł), czy też już wyższe, takie jakie płacą przedsiębiorący po 2 latach

    http://www.nfz-lublin.pl/ubezpieczony/dobrowolne.htm

    Na dole masz tabelkę z wyliczeniem.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-11-29 10:22:36
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    On 29 Lis, 10:37, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > http://www.nfz-lublin.pl/ubezpieczony/dobrowolne.htm
    >
    > Na dole masz tabelk z wyliczeniem.
    >
    > --
    > Liwiusz

    Z tabelki wynika, że za ostatnie 3 miesiące 2010 "Wysokość składki na
    dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne" wyniosła 304,67 zł. Czyli składka
    na ubezpieczenie zdrowotne jest chyba nieco większa niż na
    "preferencyjnym" ZUSie (233,32 zł)?

    Natomiast ubezpieczenie społeczne jest chyba w takiej samej wysokości
    jak podczas prowadzenia DG? Tak przynajmniej tutaj jest napisane:
    "Podstawa wymiaru składek jest tu taka sama jak podczas prowadzenia
    działalności. W tym roku jest to więc 1915,80 zł. Jeśli dana osoba
    korzystała z ulgi dla rozpoczynających działalność na podstawie art.
    18a ustawy systemowej, to zachowa do niej prawo aż do wyczerpania
    okresu 24 miesięcy, w których preferencyjne oskładkowanie przysługuje.
    Będzie więc opłacać składki emerytalną i rentową od 30 proc.
    minimalnego wynagrodzenia - wyjaśnia Przemysław Przybylski, rzecznik
    prasowy ZUS."
    http://emerytury.wp.pl/kat,104764,title,Przerywajac-
    dzialalnosc-zadbaj-o-ubezpieczenia,wid,10986064,wiad
    omosc.html?ticaid=1b530&_ticrsn=5

  • 4. Data: 2010-11-29 10:28:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 11:22, Michał Madej pisze:

> [...]
    > dobrowolne ubezpieczenie zdrowotne" wyniosła 304,67 zł. Czyli składka
    > na ubezpieczenie zdrowotne jest chyba nieco większa niż na

    I w standardowym ZUSie również, bo zdrowotne się nie zmienia.

    > Natomiast ubezpieczenie społeczne jest chyba w takiej samej wysokości
    > jak podczas prowadzenia DG? Tak przynajmniej tutaj jest napisane:

    A jaki jest sens płacić na społeczne?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2010-11-29 11:17:50
    Od: Michał Madej <r...@o...eu>

    On 29 Lis, 11:28, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    I w standardowym ZUSie r wnie , bo zdrowotne si nie zmienia.

    >    A jaki jest sens p aci na spo eczne?
    >
    > --
    > Liwiusz

    Do społecznych należy emerytalne, więc czy dzięki temu że na
    zawieszeniu DG opłacałbym składki społeczne, to ten rok
    byłby"zaliczony do emerytury", czy nie?

  • 6. Data: 2010-11-29 11:33:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 12:17, Michał Madej pisze:

    > Do społecznych należy emerytalne, więc czy dzięki temu że na
    > zawieszeniu DG opłacałbym składki społeczne, to ten rok
    > byłby"zaliczony do emerytury", czy nie?

    Na emeryturę liczy się bardziej suma wpłat niż okres, a mając na uwadze
    fakt, że za kilkanaście lat najpóźniej cały system budżetowy i ZUSowy
    III RP zbankrutuje (i to jest pewne, chyba że zdarzy się cud i zaczną do
    nas masowo napływać emigranci do pracy i na dodatek pracować
    legalnie), to te kilkaset złotych wolałbym jednak wpłacać na własne
    konto, czy nawet przepijać.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2010-11-29 11:52:28
    Od: max441 <m...@w...pl>

    In article <774b1961-2ec0-4e97-bc39-d9b5cb9209e1
    @b25g2000vbz.googlegroups.com>, r...@o...eu says...
> [...]
    > "preferencyjny" ZUS, to mógłbym go płacić jeszcze przez 1 kolejny rok.
    > Teraz chciałbym jednak zawiesić DG na rok i opłacać dobrowolnie

    To co w takim razie zyskasz zawieszając działalność?

  • 8. Data: 2010-11-29 12:39:10
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michał Madej" <r...@o...eu> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    >Do społecznych należy emerytalne, więc czy dzięki temu że na
    >zawieszeniu DG opłacałbym składki społeczne, to ten rok
    >byłby"zaliczony do emerytury", czy nie?

    Jestes w starym systemie emerytalnym, czy w nowym?
    Jesli w nowym - czyli masz mniej niz 60 pare lat to ZAPOMNIJ raz na zawsze o
    czyms takim jak "lata to emerytury".
    Walnij po prostu z calej sily glowa w mur i sobie uswiadom raz na zawsze -
    a dobrze - ze nie ma juz czegos takiego, jak "lata do emerytury".

    Na emeryture bedziesz mogl przejsc w wieku 65 lat (a kto wie, czy nie
    przedluza tego jeszcze) nawet, gdy przepracujesz w ciagu zalego zycia tylko
    2 miesiace. W nowej emeryturze liczy sie bowiem tylko ilosc zgromadzonych
    skladek na koncie emerytalnym. W zamian nie ma minimalnych emerytur. Czyli
    moze sie okazac, ze po przejsciu a emeyture bedziesz jej dostawal np. 50
    groszy na miesiac.
    Smeiszne kwoty placone przy ulgowym ZUS nie poprawia w niczym Twego
    emerytalnego bytu.

    Doborowolne ubezpieczenei obejmuje tylko ub. zdrowotne - czyli po prostu
    wyrzucasz co miesac 300 zl w bloto - to samo mozesz miec bowiem albo za
    darmo (ubezpieczajac sie przy malzonku) albo za symboliczne pieniadze
    zatrudniajac sie na jakas drobna umowe zlecenie.
    Jest tez dobrowolne emeryytalne, ale to wychodzi chyba tyle samo albo nawet
    wiecej niz minimalny standardowy (nie ulgowy) "ZUS" z dzialalnosci.
    Skoro tak kochasz placic ZUS, to po kiego grzyba zawieszales dzialalnosc?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2010-11-29 12:42:28
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-11-29 13:39, SDD pisze:

    > Walnij po prostu z calej sily glowa w mur i sobie uswiadom raz na zawsze -
    > a dobrze - ze nie ma juz czegos takiego, jak "lata do emerytury".

    Dobrze, jakby wybił sobie z głowy w ogóle coś takiego jak "emerytura z
    ZUS".

    > moze sie okazac, ze po przejsciu a emeyture bedziesz jej dostawal np. 50
    > groszy na miesiac.

    Teraz chyba jest kwota minimalna emerytury, ale jak będzie w
    przyszłości, tego nikt nie wie. Na pewno nie lepiej.

    > Skoro tak kochasz placic ZUS, to po kiego grzyba zawieszales dzialalnosc?

    I dlaczego płacił ulgowy ZUS, mógł przecież płacić standardowy, ba mógł
    nawet podwyższyć sobie podstawę ponad ustawowe wymagania.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2010-11-29 12:49:59
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > I dlaczego płacił ulgowy ZUS, mógł przecież płacić standardowy, ba mógł
    > nawet podwyższyć sobie podstawę ponad ustawowe wymagania.

    Dokladnie.
    Jak interes czesciej nie idzie niz idzie a ktos jest slabego zdrowia, to
    nawet ma to sens.

    Pozdrawiam
    SDD