  • 1. Data: 2002-10-18 23:27:24
    Temat: Zawiesznie czy zakończenie DG - pilne
    Od: "robi" <b...@p...onet.pl>

    Witam.

    Pracowałem jako najemnik i jednocześnie prowadziłem DG. Zachorowałem i
    zanosi się, że pochoruję trochę dłużej. Prawo do zasiłku chorobowego
    spełnione (30 dni zatrudnienia itd.).

    Chciałbym się dowiedzieć (sprzeczne informacje), czy wystarczy zawiesić DG
    (jednoosobową - KPiR+VAT bez pracowników) czy zakończyć, by otrzymać
    świdczenie chorobowe z ZUS'u. Wolę otrzymywać 80% z pracy najemnej niż z DG.
    Domniemam, że muszę wyrejestrować się w ZUS-ie (ZUS ZWUA i ZUS ZWPA),
    wyrejestrować się w US z podatku VAT (VAT-R ???) .

    Nie wiem, czy wystarczy dla ZUS'u zawieszenie, czy zakończenie dziłalności
    (US - aktualizacja NIP-1).
    Aby otrzymać "chorobowe" 80% z ostatniej pracy najemnej, nie mogę mieć
    innego źródła dochodu.

    Wolałbym oczywiście zawiesić, by kiedyś powrócić do własnego
    przedsięwzięcia.
    Telefoniczna rozmowa z ZUS-em (z paniami) nie była owocna: "Niech pan
    przyjdzie i tu na miejscu dowie się wszystkiego"

    Wiem, że ZUS płaci za zwolnienie lekarskie po 30 dniach, ale czy musze im
    dostarczyć zwolnienie zaraz po wystawienu, czy zbiorczo po 30 dniach na
    zwolnieniu ?

    Czy ktoś już miał podobną sytuację ? Bardzo proszę o pomoc.
    ____
    Robi

  • 2. Data: 2002-10-19 23:23:08
    Temat: Re: Zawiesznie czy zakończenie DG - pilne
    Od: "robi" <b...@p...onet.pl>

    cdn.

    Mój problem dotyczy kewsti:

    Przwidywany okres choroby mojej będzie wynosił od 6 do 12 miesięcy, związany
    jest on z leczniem i rehabilitacją przed operacją , samą operacją i
    rehabilitacją po operacji.
    Ponieważ jestem chory, nie mogę normalnie prowadzić DG, a składki musze
    płacić zawsze, bez względu na dochód lub jego brak.

    Nie wiem co jest podstawą wyliczenia zasiłku chorobowego w DG (wpłacałem
    minimalne składki - ostatnio tylko zdrowotne - 95,88, pozostałą część (% od
    wynagrodzenia brutto wpłacał mój pracodawca). Obecnie nie jesem już
    zatrudniony, niemniej jeszcze przysługuje mi prawo do zasiłku chorobowego z
    tytułu pracy najemnej (umowa o pracę) - stanowi to przez 3 miesiące 80%
    ostatniego wynagrodzenia, a po 91 dniach nieprzerwanej choroby 100%
    wynagrodzenia.
    Minimalne składki do ZUS'u z tytułu prowadzenia DG to obecnie ponad 600 zł.,
    a kwota podstawy to 1237,17zł. Rozumiem, że zasiłek bedzie naliczny właśnie
    od tej podstawy w wysokości 80-100% (bez względu na obrót czy dochód). Może
    jest inaczej, ale nie wiem nic na ten temat ?

    Myślę, że jak już wspomniałem, podstawę do zasiłku chorobowego stanowi
    kwota (1237,17zł) od której nalicza się wszystkie minimalne składki w DG .?
    Domniemam, że ZUS wypłaca zasiłek w kwocie nie przekraczającej podstawę do
    naliczeń minimalnych składek ? bo nie sądzę by wyliczał ją na podstawie
    obrotów czy przychodu, ponieważ takiej informacji nie posiada z tytułu
    porowadzenia przeze mnie DG ?

    Moje wynagrodzenie jako najemnika było kilkakrotnie wyższe. Podstawą jest tu
    (umowa o pracę) wynagrodzenie brutto.

    Jedyne co dowiedziałem się w ZUS'ie, to że aby otrzymać zasiłek chorobowy z
    pracy najemnej (umowa o pracę), podpisuję oświadcznie (na druku ?), że nie
    mam innych źródeł dochodu, np. DG - i tu jest sedno mojej sprawy.

    Pytania moje brzmą:
    1. Czy dla ZUS'u zawieszona DG jest czy nie jest źródłem dochodu ?
    2. Mam obowiązek wpłacania składek do ZUS'u z tytułu prowadzenia DG Podstawą
    wyrejestrowania się z ZUS'u jest zawieszenie DG, czy zamknięcie ?

    Zasiłek chorobowy będzie stanowił moje jedyne źródło dochodu i utrzymania
    siebie i mojej rodziny.

    Jeszcze raz pozdrawiam.
    ____
    Robi