  • 1. Data: 2002-04-08 20:32:22
    Temat: Zawód "Główny księgowy"-pytania.
    Od: "Marcin Karpiński" <m...@o...plANTYSPAM>

    Mam pytanie;
    sam prowadzę sobie księgę przychodów i rozchodów,ewidencje,rozliczenia z
    ZUS-em.
    Wszystkiego tego nauczyłem się sam,z książek,prawie bez niczyjej pomocy.

    No i mam pytanie:czy nauczenie się prowadzenia pełnej księgowości jest w
    miarę łatwe,tak że można nauczyć się tego z książek,tak jak nauczyłem się
    prowadzić KPiR?

    Czy aby zatrudnić się gdzieś jako księgowy wymagane jest ukończenie jakiegoś
    kursu,jakieś zaświadczenie,czy z samą praktyką zdobytą we własnej
    działalności(handel)ktoś będzie chciał mnie zatrudnić?

    Jeśli można się nauczyć samemu,to może polecicie mi jakąś książkę?

    No i takie pytanie:czy jest różnica między tymi trzema pojęciami:
    1.Główny księgowy
    2.Samodzielny księgowy
    3.Prowadzenie pełnej księgowości.

    Dzięki za odpowiedź,pozdrawiam,Marcin.

    ODPISUJĄC USUŃ "ANTYSPAM"Z MOJEGO ADRESU
    #############
    WYŻEJ NIŻ TEN ŚWIAT
    WZNOSI SIĘ SYJON
    PONAD WSZELKI GRZECH
    ŚWIĘTA GÓRA SYJON
    GÓRA MIŁOSIERDZIA
    GÓRA POJEDNANIA
    ŚWIĘTA GÓRA SYJON
    IDŹ NA GÓRĘ SYJON...

  • 2. Data: 2002-04-08 21:21:27
    Temat: Re: Zawód "Główny księgowy"-pytania.
    Od: "inkoguto" <p...@b...pl>

    Użytkownik "Marcin Karpiński" <m...@o...plANTYSPAM> napisał w
    wiadomości news:a8sv2o$s9j$2@news.tpi.pl...
    > No i mam pytanie:czy nauczenie się prowadzenia pełnej księgowości jest w
    > miarę łatwe,tak że można nauczyć się tego z książek,tak jak nauczyłem się
    > prowadzić KPiR?

    A długo czytujesz tę grupę????
    Tu nawet dla KPiR nie ma jednomyślności
    Kontroler skarbowy inaczej myśli dziś, inaczej za rok o tym samym

    A pełna księgowość ????
    Tam armia księgowych i prawników potrzebna

    Nie wystarczy program komputerowy

  • 3. Data: 2002-04-09 00:08:51
    Od: "Babcik" <b...@...pl>

    [ciach]
    czy nauczenie się prowadzenia pełnej księgowości jest w
    > miarę łatwe,tak że można nauczyć się tego z książek,tak jak nauczyłem się
    > prowadzić KPiR?
    Teoretycznie mozna ... ale niestety tylko teoretycznie.
    Latwiej sie nauczyc praktycznie - podpierajac sie teoria
    Mam znajomego ktoremu niewiedziec czemu zalezalo na pracy
    w biurze rachunkowym - malutkim gdy on nie mial o tym pojecia
    i w sumie najpierw jako pomocnik pomocnika itd...
    i raczej nie masz szans aby komus cos samodzielnie poprowadzic
    tzn szanse moze i masz ... ale co z tego wyniknie ??

    pozdrawiam,
    Babcik

  • 4. Data: 2002-04-09 07:43:10
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-04-09 02:08, Użytkownik Babcik napisał:
> [...]
    > i raczej nie masz szans aby komus cos samodzielnie poprowadzic
    > tzn szanse moze i masz ... ale co z tego wyniknie ??

    No, teoretycznie można zatrudnic sprzątaczkę na stanowisku głownego
    księgowego. O ile jest to umowa o pracę.
    Ale to już kwestia jak bardzo pracodawca chce ryzykować :-))

    Ja bym nie zaryzykowała z samoukiem. Nie w pełnej księgowości.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2002-04-11 00:25:48
    Od: "Greg Misiorek" <g...@w...att.net>

    Jesli w Polsce utrzyma sie nadal trend, aby upodobnic gospodarke jak
    najbardziej do zachodniej, to zostanie glownym ksiegowym w renomowanej duzej
    firmie bedzie nie lada wyczynem. Nie wystarcza bowiem wyzsze studia
    ekonomiczne i praktyka w renomowanej firmie audytorskiej. Potrzebna bedzie
    rowniez znajomosc klienta, do ktorego sie przechodzi. Tak przynajmniej bylo
    do tej pory. Wraz z rezygnacja firm z audytu w Andersenie, od tej firmy
    odeszli partnerzy do konkurencji nie zmniejac przy tym klienta. To moze sie
    w przyszlosci zmnienic, ale jest to malo prawdopodobne, nawet po takim
    skandalu, jak Enron w USA.

    Inaczej wyglada sprawa w firmie, ktora dopiero rosnie i uda jej sie
    zaistniec na rynku. Przy duzym szczesciu praktykowanie od podstaw w dziale
    finansowym pozwoli na zostanie "Glownym Ksiegowym" (CFO?) bez wyzszego
    wyksztalcenia i po uzyskaniu odpowiednich kursow doszkalajacych.

    Ksiegowosc jest profesja i samodoksztalcanie jest konieczne przez calosc
    kariery zawodowej. W Posce takimi ksiegowymi sa biegli rewidenci. Podobnie
    jak w innych krajach, grupa ta dba przede wszystkim o interes istniejacych
    czlonkow i nie jest zainteresowana zalewem amatorow, ktorym wydaje sie, ze
    juz wszystko potrafia, ale dla zdolnych i pracowitych powinna istniec szansa
    na studia zaoczne i terminowanie w duzych renomowanych firmach. Czesto
    audytorami sa osoby bez wyksztalcenia specjalistycznego i zdobywaja je
    dopiero w praktyce na audycie u klienta. W USA oprocz standartowego CPA
    (bieglego rewidenta) istnieja dalsze certyfikaty takie jak CMA, CIA, CFA,
    CFE, CFP, ChFP, a wiec mozliwosci uzyskania certyfikatow sa podobne jak w
    informatyce.

    Grzegorz

  • 6. Data: 2002-04-11 07:59:58
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Greg Misiorek" <g...@w...att.net> napisał w
    wiadomości
    net.att.net...

    > kariery zawodowej. W Posce takimi ksiegowymi sa biegli rewidenci. Podobnie

    Twoim zdaniem biegły rewident=profesjonalny księgowy? Przecież w
    przeważającej części polscy biegli rewidenci to klika sprzed lat, która ma
    duże mniemanie o sobie, a niskie umiejętności i skłonności do dokształcania.
    Dostali tytuł "z nadania" i sobie stworzyli takie egzaminy, że nieliczni są
    w stanie je przejść, a na końcu szefu może uznaniowo powiedzieć, że "pan/i
    mi się nie podoba i nie bedzie biegłym".

    > na studia zaoczne i terminowanie w duzych renomowanych firmach. Czesto

    Terminowanie w dużych (niekoniecznie renomowanych) firmach bardzo niewiele
    daje. Jesteś specem od bardzo wąskiej działki i nie masz pojęcia o całości.
    Dużo lepiej terminować w małej firmie, ale która ma cuda wianki, różnych
    udziałowców, handluje z zagranicą itp. Masz wtedy dużo większe pojęcie o
    całości.

    > audytorami sa osoby bez wyksztalcenia specjalistycznego i zdobywaja je
    > dopiero w praktyce na audycie u klienta.

    Zaraz. Mówisz o audycie, czy o księgowości? Jeżeli chodzi o biegłego, to
    musi zdać egzaminy _i_ odbyć praktyki, żeby zostać biegłym.

> [...]
    > CFE, CFP, ChFP, a wiec mozliwosci uzyskania certyfikatow sa podobne jak w

    I dużo łatwiej zrobić je wszystkie razem, niż w polandii zwykłego biegłego.
    Myślisz, że dlaczego w wielkiej 4/5 większość robi ACCA a nie polskiego
    biegłego?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 7. Data: 2002-04-11 15:17:04
    Od: r...@s...pik-net.pl (RoMan Mandziejewicz)

    Kaizen wrote:

> [...]
    K> że nieliczni są w stanie je przejść, a na końcu szefu może uznaniowo
    K> powiedzieć, że "pan/i mi się nie podoba i nie bedzie biegłym".

    Odnoszę wrażenie, że trochę przesadzasz. Ostre egzaminy obowiązuja trochę
    dłużej niż kilka lat i zostały właśnie tak ustawione, żeby odsiać byle jakich
    księgowych. Biegli 'z nadania' już dawno wymarli a ci, którzy jeszcze żyją mieli
    dość czasu i _praktyki_, żeby się w końcu księgowości nauczyć.

    Owszem - zdarzają się _przypadki_ biegłych, którzy dostali uprawnienia za
    układy ale nie jest to akurat domena tylko i wyłącznie biegłych.

    [...]

    K> Zaraz. Mówisz o audycie, czy o księgowości? Jeżeli chodzi o biegłego, to
    K> musi zdać egzaminy _i_ odbyć praktyki, żeby zostać biegłym.

    Ciut niekonsekwentny w argumentacji jesteś...

    [...]

    --
    RoMan (2:484/8...@f...org)
    mailto:r...@s...pik-net.pl

  • 8. Data: 2002-04-12 23:34:35
    Od: "Greg Misiorek" <g...@w...att.net>

> [...]

    > w stanie je przejść, a na końcu szefu może uznaniowo powiedzieć, że "pan/i
    > mi się nie podoba i nie bedzie biegłym".

    Mysla, ze tylko kwestia kilku lat, gdy rynek wymusi na rewidentach
    dostosowanie sie do standardow swiatowych. Inaczej grozi im muzealnictwo.

    > Terminowanie w dużych (niekoniecznie renomowanych) firmach bardzo niewiele
    > daje.

    Duze firmy to przede wszystkim duzi klienci, gdzie nie znajdzie sie osoby,
    ktora by sie znala
    na wszystkim, ale liczy sie przede wszystkim umiejetnosc pracy w zespole.

    > Mówisz o audycie, czy o księgowości?

    Nie wyobrazam sobie audytu bez rachunkowosci. Nie kazdy ksiegowy powinien i
    musi byc rewidentem, jednak praktyka w Big 4 znacznie ulatwia awans.

> [...]
    biegłego.
    > Myślisz, że dlaczego w wielkiej 4/5 większość robi ACCA a nie polskiego

    Sa to waskie specjalizacje, gdzie liczy sie przede wszystkim praktyka. Same
    egzaminy nie sluza eliminacji
    potencjalnej konkurencji czy tez monopolizacji uslug, choc takich prob nie
    brakuje (np. CFA, gdzie praktycznie
    trzeba pracowac na Wall Street, aby go dostac). Zdac sam egzamin jest latwo,
    ale trzeba byc dopuszczonym.

  • 9. Data: 2002-04-17 07:30:12
    Od: "Ewa" <e...@p...onet.pl>

    Muszę powiedzieć, że mnie rozbawiłeś.
    Chociaż prawdą jest że potrzeba duużo siedzieć w książkach, przepisach i
    różnych takich.
    Osobiście znam takie osoby, które z niczego (bez obrazy) siadły do pracy
    księgowego. Ale są raczej pomocą księgową niż księgowymi. W tej pofesji bez
    kursów, szkoleń, bo być może można bez studiów, daleko nie zajdziesz.
    A uczyć się trzeba cały czas.

  • 10. Data: 2002-04-17 11:54:47
    Od: "Bubu" <b...@i...pl>

    Są kursy organizowane przez Fundację Rozwoju Rachunkowości. Przygotowują one
    do egzaminu Ministra Finansów. Z tym że są dość drogie. Kurs na usługowe
    prowadzenie ksiąg rachunkowych czy na samodzielnego księgowego (nie pamiętam
    dokładnie który) kosztuje 3000 PLN.
    pozdrawiam
    Główny księgowy, z czego ja się orientuje, jest "szefem" grupy księgowych.
    Jest to stanowisko raczej w
    dużych firmach, gdzie księgowość jest rozbudowana.
    BUBU