  • 11. Data: 2008-06-26 14:51:39
    Temat: Re: adres przedsiebiorcy i adres wykonywania działalnosci
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-06-26, Liwiusz <l...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Jednak z moich obserwacji wynika, że podawanie adresu prowadzenia DG
    > na fakturach jest na tyle powszechne, że chyba US się nie czepia. Zadam
    > kontrpytanie: widziałeś kontrolę, która się tego czepiała?

    Nie i mam nadzieję, że nie natrafię na taką. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2008-06-26 15:12:57
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > A kontrolę już miałeś? :)

    ja miałem - DG prowadze w 3 miejscach i co faktura to inny adres - nawet sie nie
    pytali o to

  • 13. Data: 2008-06-26 15:15:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jun 2008, Wojciech Bancer wrote:

    > Najpierw piszesz "Firma to Ty",

    Tak.
    Zaakcentuję sobie, a co: FIRMA :)

    > a potem przedsiębiorstwo to odrębny twór mający własny adres?

    Tak!
    Mam zaakcentować "przedsiębiorstwo"? ;)

    > Co czyni "adres" adresem podatnika?
    > Zamieszkanie?

    Tak!
    Trafiasz w same dziesiątki ;)

    Po kolei:
    _117.html

    Definicja firmy w art.43[1]
    Definicja przedsiębiorstwa w art. 55[1]

    To są *różne* określenia :)
    Słownik po prawdzie wskazuje, ze potocznie bywają stosowane zamiennie,
    prawnie jest to błąd. Jak mniemam zasugerowałeś się właśnie potocznym
    znaczeniem słów, a nie obowiązującym wg przepisów :)

    Jeszcze raz i powoli:
    - firma to OSOBA, a ściślej nazwa osoby; zamiennie można używać określenia
    "przedsiębiorca", jeśli chcemy wskazać że interesuje nas osoba a nie
    jej określenie.
    - przedsiębiorstwo to MAJĄTEK, w postaci rzeczy i wartości niematerialnych
    (w szerokim rozumieniu tego słowa, czyli wliczając w to zawarte umowy,
    powstałe w wyniku DG wierzytelności i długi itp)

    Jednocześnie podatnikiem jest *osoba* (do sprawdzenia w ustawach
    w linkach obok ww) czyli... przedsiębiorca określony firmą.
    Ale nie jego przedsiębiorstwo.
    Mimo że w niektórych przypadkach np. dla VAT adres przedsiębiorstwa
    (a nie adres przedsiębiorcy) stanowi o podleganiu pod konkretny
    urząd :)

    "Adres podatnika" to w przypadku podatnika będącego OF adres
    zamieszkania. Adres osoby. Tożsamy z adresem firmy.
    "Adres przedsiębiorstwa" to tam gdzie leżą maszyny i materiały.
    Adres pod którym można sporządzić remanent :O

    > Zameldowanie? Umowa najmu? Akt notarialny?

    Marudzisz ;)
    Żadne z powyższych.
    Wymogi "tytułu prawnego" dotyczą wyłącznie *przedsiębiorstwa*, czyli
    tego, gdzie leżą rzeczy używane w DG.

    Przedsiębiorca mieszka gdzie mieszka, podaje US ten adres (jak
    każdy oNIPowany podatnik) i US ma to przyjąć do wiadomości.
    Albo udowodnić że jest inaczej.

    W przypadku przedsiębiorstwa faktycznie może domagać się "tytułu".

    > Przebywanie? :)

    No, taka jest definicja "zamieszkiwania", prawda?

    > Z mojego punku widzenia oba adresy są moimi.

    Nie, ten drugi jest tylko adresem *czegoś* co jest Twoje, a nie
    Twoim adresem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-06-26 15:23:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jun 2008, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > prawnie jest to błąd. Jak mniemam zasugerowałeś się właśnie potocznym
    > znaczeniem słów, a nie obowiązującym wg przepisów :)

    Tak dla ścisłości dodam, że wcale bym się nie zdziwił, jakby ankieta
    zrobiona wśród statystycznych urzędników statystycznego US (nie mam
    na myśli oddziełu GUS ;)) dała wynik wskazujący na znacząco lepszą
    znajomość słownika niż Kodeksu Cywilnego ;)

    I coś jeszcze: po "zabójczym okresie" stosowania pierwszych, bardzo
    restrykcyjnych przepisów o VAT (zapodać w archiwach do szukania
    hasło "Modzelewski", profesor, szpec od doradzania przy tworzeniu
    tych zabójczych przepisów a później wyrażania w prasie zdumienia
    że urzędy je literalnie stosują!) m.in. w wyniku apelacji do
    najwyższych instancji - AFAIR wtedy SN sprawował jeszcze nadzór
    nad NSA - dorobiono takie pojęcia interpretacyjne jak "błąd
    mniejszej wagi".
    Jest wysoce prawdopodobne, ze NAWET jakby ktoś się przyczepił
    wpisania adresu przedsiębiorstwa zamiast adresu przedsiębiorcy, to
    przy prawidłowym zaewidencjonowaniu f-r itepe dałoby się taki
    zarzut "bezboleśnie" obronić.
    Niemniej literalnie przepis brzmi jak brzmi - ma być adres
    *przedsiębiorcy* (osoby) i już :D

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-06-26 15:30:17
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > na myśli oddziełu GUS ;)) dała wynik wskazujący na znacząco lepszą
    > znajomość słownika niż Kodeksu Cywilnego ;)

    ...i znacząco lepszą znajomość matematyki, niż przepisów podatkowych.
    Przykład: dziś musiałem opłacić 1% PCC od wartości 50zł. Czyli po
    zaokrągleniu podatku wyjdzie 1zł, a nie 50gr, co bardzo zdziwiło panią w
    okienku (źle pan obliczył, 1% od 50zł do 50gr, a nie 1zł ;)

    Ja na to wszystko straciłem godzinę oraz 1zł. Ciekawi mnie ile na
    moim podatku straci urząd skarbowy (ze 30groszy za dwa formularze,
    wynagrodzenie pani z okienka, wynagrodzenie osoby wprowadzającej to-to
    do systemu itp. itd.) - bez sensu ;)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 16. Data: 2008-06-26 15:31:52
    Od: <s...@a...pl>

    > W życiu nie wziąłem FV na adres zameldowania.

    Ja też nie. Zawsze na zamieszkania (choć się zazwyczaj pokrywają)

  • 17. Data: 2008-06-26 15:46:08
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-06-26, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Przedsiębiorca mieszka gdzie mieszka, podaje US ten adres (jak
    > każdy oNIPowany podatnik) i US ma to przyjąć do wiadomości.

    Na NIP podajesz też cyt. "Adres głównego miejsca wykonywania
    działalności". I do tego adresu urząd wymaga potwierdzenia.
    Faktem też jest, że urzędy mają oba adresy w kompiutrach.
    I mają też kopię EDG. :)

    > No, taka jest definicja "zamieszkiwania", prawda?

    Ja dłużej *przebywam* w "przedsiębiorstwie" niż w miejscu
    zamieszkania. I co z tym fantem zrobić? ;)

    > Nie, ten drugi jest tylko adresem *czegoś* co jest Twoje, a nie
    > Twoim adresem :)

    Ale jest też adresem pod którym _ja_ prowadzę DG. :)
    A co to jest "mój" adres? Jest definicja prawna tego? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 18. Data: 2008-06-26 18:22:25
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Dlaczego nie zaczniesz od not? :)

    bo głupi EFL powiedział ze byc moze nie podpiszą

    a mi zostało jeszcze 30 rat leasingowych

    w ogole, takiej amatorszczyzny to dawno nie widzialem..
    towaru nie dostałem w terminie bo... EFL nie przelał kasy
    mimo iż upieral sie ze zrobił
    bo pani kasia/basia/asia powiedziała ze zrobiła
    a jednak nie zrobiła

    a gdy EFL ładnie poprosiłem by wpisywali adres zamieszkania to
    odpowiedz: nie bo oni zawsze z EDG biorą adres prowadzenia działalnosci

    żenada i tyle.

    --
    pozdros
    icek

  • 19. Data: 2008-06-26 22:38:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > Na NIP podajesz też cyt. "Adres głównego miejsca wykonywania
    > działalności". I do tego adresu urząd wymaga potwierdzenia.

    Pisałem niżej (w tamtym poście), że adresy przedsiębiorstw owszem,
    TEŻ są zbierane, i że (w odróżnieniu od adresów przedsiębiorców)
    wymagają przedkładania "tytułu prawnego".
    Jako przeciwieństwo informacji o przedsiębiorcy... (ktore są
    zbierane "jak każdego podatnika", bez żadnych "tytułów").
    Prawda, że pisałem?
    No to się zgadzamy :)

    > Faktem też jest, że urzędy mają oba adresy w kompiutrach.
    > I mają też kopię EDG. :)

    Ano, prawda :)

    > Ja dłużej *przebywam* w "przedsiębiorstwie" niż w miejscu
    > zamieszkania. I co z tym fantem zrobić? ;)

    Długość okresu przebywania nie jest wyznacznikiem "zamieszkiwania"!
    Sam to widzisz, pisząc że przebywasz tam dłużej niż w miejscu
    *zamieszkania*!

    > Ale jest też adresem pod którym _ja_ prowadzę DG. :)
    > A co to jest "mój" adres? Jest definicja prawna tego? :)

    Obawiam się że "interpretacyjna".
    "Proszę wskazać inny niż adres zamieszkania adres, który jednoznacznie
    mógłby być wiązany z podatnikiem".
    Do rozważań należy przyjąć że podatnik może mieć od zera (bo wcale
    nie musi mieć przedsiębiorstwa) do nieskończoności miejsc
    prowadzenia.
    Ratio legis domaga się, aby wybrać inne (niż miejsce prowadzenia)
    kryterium "właściwego adresu"!

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 20. Data: 2008-06-26 22:48:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Jun 2008, icek wrote:

    > bo głupi EFL powiedział ze byc moze nie podpiszą

    No to rozważmy czym to skutkuje:
    http://www.gofin.pl/5,35,43180,0.html
    +++
    2. Nota korygujšca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury
    korygujšcej, wraz z kopiš.
    4. Jeżeli wystawca faktury lub faktury korygujšcej akceptuje treœć noty,
    potwierdza jš podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub
    faktury korygujšcej.
    ---

    Nie podpisał - nie akceptuje.
    Nota zawiera poprawne dane? - zawiera.
    No to *on* (odbiorca) ma problem, prawda?

    > a gdy EFL ładnie poprosiłem by wpisywali adres zamieszkania to odpowiedz: nie
    > bo oni zawsze z EDG biorą adres prowadzenia działalnosci

    Można im objaśnić, że w fakturze podaje się adres podatnika, a adres
    prowadzenia działalnosci to adres przedsiębiorstwa.
    Zechcą, to się przyjrzą.
    Nie zechcą, to albo nikt się nie przyczepi, albo (powienien) czepiać
    się ich.

    pzdr, Gotfryd