  • 1. Data: 2007-11-08 22:28:13
    Temat: czy odsetki po nakazie sądowym to zysk ? a koszty adwokackie ?
    Od: "jarecki" <j...@w...pl>

    witam,
    klient nie płacił,
    złozyłem sprawę do sądu i uzyskałem nakaz zapłaty,
    nakazujący zapłatę kwoty głównej, kosztów zastępstwa i odsetek od dnia
    złożenia pozwu.
    dłużnik zapłacił kwotę główną, odsetki, i koszty zastępstwa.

    i teraz :
    1. czy odsetki zaliczam do przychodu firmy ?
    2. czy koszty zastępstwa zaliczam do przychodu firmy ?
    (bo znajomy prawnik mi za darmo klepnął pieczątką nakaz i sąd mi zasądził te
    koszty)

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-11-09 09:29:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Nov 2007, jarecki wrote:

> [...]
    > dłużnik zapłacił kwotę główną, odsetki, i koszty zastępstwa.
    >
    > i teraz :
    > 1. czy odsetki zaliczam do przychodu firmy ?

    IMO zapłacone - tak. Art.14.3.2 traktowane a contrario

    > 2. czy koszty zastępstwa zaliczam do przychodu firmy ?

    IMO tak, *chyba* żeby rozważyć art.14.3.3a :)
    Problem jak niżej: jak wykazać, że *był* wydatek i *nie został zaliczony*
    w KUP, bo taki jest warunek owego przepisu.

    > (bo znajomy prawnik mi za darmo klepnął pieczątką nakaz i sąd mi zasądził te
    > koszty)

    IMO jak nie masz dowodu poniesienia tego kosztu, to ktoś może jeszcze
    się doszukiwać "darmowego świadczenia" :], a to też przychód!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-09 10:38:11
    Od: "jarecki" <j...@w...pl>

    > IMO zapłacone - tak. Art.14.3.2 traktowane a contrario

    tylko wydaje mi się, że czekając na spóźnioną zapłatę za towar,
    nie mogłem obracać pieniędzmi, więc poniosłem stratę,
    a odsetki ustawowe mi to rekompensują, a dodatkowo mam płacic jeszcze od
    tego podatek,
    a przecież nie jest to mój palnowy zarobek tylko rekompensata

> [...]
    > IMO jak nie masz dowodu poniesienia tego kosztu, to ktoś może jeszcze
    > się doszukiwać "darmowego świadczenia" :], a to też przychód!

    czyli chyba bezpieczniej będzie jak całość kosztów zastępstwa wrzucę w
    przychód

  • 4. Data: 2007-11-09 11:07:38
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    jarecki pisze:
> [...]
    > tego podatek,
    > a przecież nie jest to mój palnowy zarobek tylko rekompensata

    Strata w działalności musi mieć konkrety wyraz pieniężny. Kosztem byłyby
    odsetki od kredytu który musiałeś zaciągnąć, by zapewnić sobie płynność
    finansową w działalności gospodarczej. Kosztem byłyby usługi związane ze
    ściągnięciem należności, kosztem są usługi prawnika (a tego miałeś za
    darmo i jak ktoś słusznie wspomniał, to jest nieodpłatne świadczenie -
    dochód, no chyba że prawnik to najbliższa rodzina)
    Utracone zyski, stres, niedogodności związane z dochodzeniem należności,
    konieczność pożyczenia pieniędzy od szwagra czy opóźnienia w zakupie
    nowej lodówki, bo trzeba oszczędności przeznaczyć na firmę - to nie jest
    koszt podatkowy.

    Nieplanowany zarobek to tez zarobek. Odszkodowania, odsetki, zwrot
    kosztów itp są też przychodem, o ile są powiązane z działalnością
    gospodarczą. Twoje zaskoczenie osiągnięciem tego przychodu nie wnosi nic
    do sprawy.

    Owszem, byle to nie były koszty towarzyskie (np. teraz jesteś winien
    przysługę) a pieniężne, potwierdzone rachunkiem lub fakturą.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2007-11-12 18:55:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Nov 2007, jarecki wrote:

    > tylko wydaje mi się, że czekając na spóźnioną zapłatę za towar,
    > nie mogłem obracać pieniędzmi, więc poniosłem stratę,
    > a odsetki ustawowe mi to rekompensują,

    Doceniam ten p. widzenia, ale ustawodawca postanowił inaczej:
    WSZELKIE kary umowne mają "zastąpić uzyskiwanie przychodu".
    "Stratę" w Twoim rozumieniu określasz tak, że "nie mogłeś
    zarobić". Jakbyś NIE ZAROBIŁ, to byś nie miał przychodu.
    Ale skoro JEDNAK zarobiłeś (po prawdzie tylko odsetki), to
    ów zarobek jest opodatkowany TAK SAMO, jakbyś go zarobił
    w inny sposób.

    pzdr, Gotfryd