  • 11. Data: 2005-10-05 12:58:50
    Temat: Re: darowizna od rodzica
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    aga_agnieszka wrote:
    > 168 tys

    kto jest właścicielem mieszkania.
    Jedno, czy oboje rodziców i jaki jest metraż mieszkania?

  • 12. Data: 2005-10-05 13:06:49
    Od: "aga_agnieszka" <a...@p...onet.pl>

    oboje rodzice sa właścicielami a metraz to jakies 66.2 m2

  • 13. Data: 2005-10-05 13:16:26
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    aga_agnieszka wrote:
    > oboje rodzice sa właścicielami a metraz to jakies 66.2 m2

    ------------
    darowizna mieszkania do 110 m2 będzie zwolniona z podatku, pod warunkami
    poniżej.

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z
    przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:

    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej.

    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają następujące warunki:

    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą
    własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych. Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do
    dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania
    podatkowego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.
    3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie,
    spełnienie warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie
    5 lat od dnia nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg
    terminu przedawnienia do dokonania wymiaru podatku.
    4. Za powierzchnię użytkową budynku (lokalu) w rozumieniu ustawy uważa
    się powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian pomieszczeń na
    wszystkich kondygnacjach (podziemnych i naziemnych, z wyjątkiem
    powierzchni piwnic i klatek schodowych oraz szybów dźwigów).
    5. Powierzchnie pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o
    wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni
    użytkowej budynku w 50 %, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m -
    powierzchnię tę pomija się.
    6. (skreślony).29)
    7.30) Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w
    budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych
    oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione
    koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku
    lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu
    nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.
    8. Warunek określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również
    wtedy, gdy budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem
    zamieszkiwania ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca
    zamieszkania, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego
    budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6
    miesięcy od dnia zbycia.
    -------------
    czyli w praktyce obowiązek mieszkania przez 6 lat.
    Fizyczne mieszkanie. Nie bycie właścicielem.

    Jeżeli tego nie spełnisz, to:

    zwolnione z podatku będzie.
    - darowizna na cele ogólne w wysokości 2 x 9637 od obojga rodziców
    (Art. 9. 1.23) Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej
    osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości
    przekraczającej:
    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;)

    - darowizna na cele mieszkaniowe 19274 zł
    (Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    5)9) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość;)

    Od reszty czyli 129452

    zapłacisz podatek wg wzoru
    822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20 556 zł

    co daje kwote:
    8444.92 zł.

    Do tego dochodzą koszty notarialne i wpisy w księdze wieczystej jeżeli
    takową mieszkanie posiada.

    Co również daje dodatkowe kilkanaście tysięcy złotych i nie da się tego
    ominąć.

    I to by było na tyle.

  • 14. Data: 2005-10-05 13:28:59
    Od: "aga_agnieszka" <a...@p...onet.pl>

    podsumowując rodzice maja mieszkanie w spódzielni gdzie sa zameldowani i ja
    tez. Kupuja mieszkanie u developera (wspólnota mieszkaniowa) I teraz sedno
    sprawy. Czyli wynika z podanego przez Pana opisu ze powinni "mieszkać" (być
    zameldowani) przez okrs 6 lat ?

  • 15. Data: 2005-10-05 15:05:59
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > sprawy. Czyli wynika z podanego przez Pana opisu ze powinni "mieszkać" (być

    Podsumowując to ;
    -najpierw autorytatywnie stwierdzasz , że podatku nie ma,
    -potem odsyłasz niedoinformowanych do US,
    - na koniec zadajesz pytanie od którego ręce i spodnie opadają,

    głosuj na PiS - jest szansa ,że twoja odpowiedż dziś błędna przez historię
    zostanie uznana za proroczą.

    I co do meritum - to Ty po obdarowaniu przez rodziców musisz tam mieszkać
    przez 5 lat co by podatku nie zapłacić o ile spełniasz inne warunki.

    Pzdr-Kriss

  • 16. Data: 2005-10-05 18:26:18
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    aga_agnieszka wrote:
> [...]
    > sprawy. Czyli wynika z podanego przez Pana opisu ze powinni "mieszkać" (być

    Nie oni, tylko ty po otrzymaniu od rodziców darowizny w postaci mieszkania.
    Jeżeli tego warunku nie spełnisz, to US wezwie cię do zapłacenia podatku
    tak jak wyliczyłem.

    Czyli jeśli rodzice przeprowadzą się do nowego mieszkania i zrobią ci
    darowizne, to ty musisz w tym starym zostać.
    jeżeli przeprowadzisz się razem z nimi, wówczas podatek musisz zapłacić.

  • 17. Data: 2005-10-05 18:26:56
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kriss wrote:

    > Podsumowując to ;
    > -najpierw autorytatywnie stwierdzasz , że podatku nie ma,
    > -potem odsyłasz niedoinformowanych do US,
    > - na koniec zadajesz pytanie od którego ręce i spodnie opadają,

    Nie kopie się leżącego, to nie fair.

  • 18. Data: 2005-10-05 20:51:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Oct 2005, aga_agnieszka wrote:

    > Jeżeli jest to darowizna od rodzica żadnego podatku sie nie płaci.
    > Ja mam mieszkanie na tate i wiem ze jak bedzie chcial mi je "podarować" to
    > nic nie zapłace

    A co to ma do przypadku z pytania ?
    Zwolnienie "dla ciebie" to:
    +++
[...]
    ---

    Gdzie tu widzisz zwolnienie dla DZIAŁKI ?
    I wnoszę o sprawdzenie tekstu pod podpisem (moim ;)).

    > Użytkownik "Melwin" <m...@o...int.pl> napisał
    [...]

    pozdrowienia, Gotfryd
    O: No bo normalnie to każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Co należy do bardziej wkurzajšcych obyczajów niektorych newsowiczów ?