  • 1. Data: 2009-04-01 09:10:35
    Temat: darowizny zza granicy
    Od: K...@w...pl.invalid (Kaziu)

    Moj dziadek, mieszkajacy od lat za granica i posiadajacy zagraniczne
    obywatelstwo (ale rowniez polskie) okazjonalnie dokonuje niewielkich
    przelewow pienieznych na moje konto z adnotacja ze to dla mojego syna
    (jego prawnuka). Syn ma 1 roczek. Nie sa to duze kwoty, moze uzbiera sie
    z 1000zl rocznie.

    Czy powinienem jakos ten fakt wykazywac w US, w rozliczeniach PIT, albo
    zadbac o udokumentowanie darowizny?

    --
    Kaziu

  • 2. Data: 2009-04-01 13:59:23
    Temat: Re: darowizny zza granicy
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Kaziu wrote:
> [...]
    > z 1000zl rocznie.
    >
    > Czy powinienem jakos ten fakt wykazywac w US, w rozliczeniach PIT, albo

    O dokumentację darowizn warto zadbać tak czy siak. W zasadzie wyciąg z
    konta jest wystarczający.
    W ustawie o podatku od spadków i darowizn znajdziesz kwoty darowizn
    zwolnione z podatku. Coś koło 9 tys zł teraz.

    Te 9 tyś liczone jest jako suma darowizn z ostatnich 5 lat.
    Czyli jeśli dzis dostaje 5 zł, to sumujesz wszystko co dostał z
    ostatnich 5 lat od dzis i patrzysz czy nie przekracza kwoty wolnej od
    podatku.
    Jak dostanie jutro nastepne 5 zl, robisz tak samo.
    Przy około 1000 zł rocznie nie przekroczysz tego progu wiec nigdzie
    niczego nie musisz zgłaszać i niczego nie musisz płacić.

    Jakby kwota zaczęła przekraczać, to pół na siebie pół na dziecko i już.
    Limit jest "na osobę od osoby".
    Jak dziadek ma babcię, to juz macie 4 kombinacje. W kazdym razie duuuużo
    można darować bez podatku i bez chodzenia gdziekolwiek.
    Jak dziadek raz postanowi być baaardzo chojny to pozostaje ci druk
    sd-z2, który musisz złożyć w US w ciągu 6 miesięcy od darowizny. z Tym,
    że w takim przypadku darowizna musi przejść przez konto. Nie może być
    gotówka. Limit: zdaje się ze milion.

  • 3. Data: 2009-04-02 06:45:32
    Od: "MariuszM" <m...@T...onet.pl>

    > W ustawie o podatku od spadków i darowizn znajdziesz kwoty darowizn
    > zwolnione z podatku. Coś koło 9 tys zł teraz.

    Czy to dotyczy tylko darowizn od najbliższych, czy od wszystkich?
    Chodzi mi o to czy można otrzymać/dać obcej osobie (np. kumplowi) dać
    darowiznę i nie płacić podatku?

    --

    pozdrawiam,
    Mariusz

  • 4. Data: 2009-04-02 06:53:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MariuszM wrote:

    > Czy to dotyczy tylko darowizn od najbliższych, czy od wszystkich?
    > Chodzi mi o to czy można otrzymać/dać obcej osobie (np. kumplowi) dać
    > darowiznę i nie płacić podatku?

    tak
    tylko kwoty niższe

    masz trzy grupy

    I - to rodzina, w góre w dół
    II - to rodzina (w bok)
    III - inni
    (dokładnie to sobie poszukaj w ustawie)

    i ta 3 grupa ma limit jakies 4 tys
    Tak samo liczone. Jako suma darowizn z ostatnich 5 lat od danej osoby.