  • 1. Data: 2005-11-22 13:15:18
    Temat: doradztwo dot. transportu- import uslug
    Od: "Kurka" <k...@n...pl>

    Witam serdecznie,

    Mam dwa nastepujace problemy:3

    1. Otrzymalam fakture z zagranicy, wystawiona przez podatnika majacego
    siedzibe w kraju UE, ale nie w Polsce. Faktura jest wystawiona za:
    "honorarium za doradztwo dotyczace transport". Uznalam, ze jest to import
    uslug. Teraz mam pytanie: z jaka stawka VAT powinnam rozliczyc ta fakture w
    Polsce w deklaracji VAT-7? I czy w ogole dobrze mysle, ze jest to import
    uslug?

    2. Wystawiam faktury za uslugi transportowe dla firmy majacej swoja siedzibe
    w UE, firma ta podaje mi swoj nip UE (inny niz PL). Faktura wystawiona bez
    VAT, rozlicza go nabywca. Nastepnie okazuje sie, ze policzylismy tej firmie
    za duza liczbe kilometrow, wiec cena za usluge powinna byc nizsza. Wedlug
    mnie ja powinnam wystawic korekte do wystawionej przeze mnie faktury, ale
    firma ta wystawia dla mnie fakture, w ktorej obciaza mnie za zafakturowanie
    zbyt duzej liczby kilometrow. Kwotowo wychodzimy na zero, gdyz ja ten
    rachunek zaliczam do kosztow, a firma z UE do przychodow. Zastanawiam sie
    jednak, czy taki rachunek wykazuje sie w deklaracji vat-7. Ja juz naprawde
    nie wiem co mam myslec, dostaje zawrotow glowy od tej unii... Rozniez nie
    wiem co mam zrobic z rachunkami od tej firmy, za np paliwo, mycie pojazdu
    itp.... Chodzi o to, ze koszystam z kart shell (bezgotowkowe zakupy na
    stacjach benzynowych, serwisach itp), ale karty te naleza do firmy, dla
    ktorej wykonuje usluge. Pozniej firma ta wystawia dla mnie fakture zgodnie z
    rachunkami, ktore otrzymali od shella. ALE fakturuje dla mnie w kwocie
    netto... Czy to tez powinno byc rozliczone w vat-7?? Ja to poprostu
    przeliczam na zlotowki i wrzucam w koszty, ale sama nie wiem. Alez jestem
    zakrecona i niedoinformowana.

    Temat ten lub podobny poruszalam na grupie, ale nie otrzymalam odpowiedzi.
    Licze na pomoc. Dziekuje
    Kurka

  • 2. Data: 2005-11-23 09:11:32
    Temat: Re: doradztwo dot. transportu- import uslug
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Kurka" <k...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Polsce w deklaracji VAT-7? I czy w ogole dobrze mysle, ze jest to import

    a naliczył vat? pewnie nie, bo uznał, że to usługa związana z
    wewnatrzwspólnotowym transportem towarów i podlega opodatkowaniu u nabywcy,
    o ile podałas mu swój NIP PL
    szkoda, że nazwał to doradztwem, a nie pośrednictwem, ktoś moze sie
    przyczepić ;)
    a jesli opodatkowana w RP, to stawka krajowa, 22%

> [...]
    > za duza liczbe kilometrow, wiec cena za usluge powinna byc nizsza. Wedlug
    > mnie ja powinnam wystawic korekte do wystawionej przeze mnie faktury,

    tez tak myslę

> [...]
    > rachunek zaliczam do kosztow, a firma z UE do przychodow. Zastanawiam sie
    > jednak, czy taki rachunek wykazuje sie w deklaracji vat-7.

    skoro musisz wykazywac w deklaracji sprzedaż, która nie podlega w RP
    opodatkowaniu, to korekte tej sprzedazy tez musiałabyś wykazać
    ale jak postapic w tym przypadku - nie wiem

> [...]
    > netto... Czy to tez powinno byc rozliczone w vat-7?? Ja to poprostu
    > przeliczam na zlotowki i wrzucam w koszty, ale sama nie wiem.

    nie rozumiem dlaczego w kwocie netto
    imho to powinna byc refaktura, z wykazanym vatem, zapłaconym w tym kraju
    ale może się mylę

    Alez jestem
    > zakrecona i niedoinformowana.

    pociesz się, że na większość zadanych na grupie pytań nie potrafią
    odpowiedzieć również US ;)

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2005-11-25 10:47:29
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości
    > pociesz się, że na większość zadanych na grupie pytań nie potrafią
    > odpowiedzieć również US ;)

    a czasem potrafią ;)

    Sygnatura
    P-3-443/18/05

    Data
    2005.04.22

    Autor
    Drugi Urząd Skarbowy w Lublinie

    Pytanie podatnika
    Dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług na
    terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu paliwa do ciągnika siodłowego
    udokumentowanego refakturą wystawioną przez kontrahenta niemieckiego.

    POSTANOWIENIE

    Na podstawie art. 14a i 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. ? Ordynacja
    podatkowa/Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ stanowisko dotyczące zakresu i
    sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku z
    dnia 27.01.2005r. uzupełninego pismem złozonym dnia 04.03.2005r. - u z n a j
    ę za nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    1.Zapytanie dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i
    usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu paliwa do ciągnika
    siodłowego udokumentowanego refakturą wystawioną przez kontrahenta
    niemieckiego.

    Jako istotne dla udzielenia interpretacji strona przedstawiła
    następujące elementy stanu faktycznego:

    - spółka świadczy uslugi transportowe własnym taborem samochodowym na
    terytorium Unii Europejskiej, ale poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
    na rzecz niemieckiego spedytora, który dla potrzeb tych czynności posługuje
    się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez Niemcy,

    -miejscem opodatkowania w/w usług jest terytorium Niemiec,

    -na podstawie umowy zawartej z niemieckim Spedytorem zakupuje paliwo
    na terytorium współnoty Europejskiej, lecz poza granicami Rzeczpospolitej
    Polskiej na konto spedytora, Niemiec,

    -na koniec miesiąca spedytor wystawia refakturę w kwocie netto.

    2. Zdaniem strony, ma ona obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów
    i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupionego paliwa do
    ciągników siodłowych. Zakup paliwa tankowanego do baków środków
    transportowych, które w trakcie transportu jest zużywane spełnia warunki
    wewnątrzwspółnotowego nabycia towarów, przez które zgodnie z art. 9 ust. 1
    ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54
    poz. 535 z późn. zm.) rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak
    właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub
    transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium
    państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego
    dostawę, nabywcę towarów lub na ich rzecz, pod warunkiem spełnienia
    przesłanek zawartych w art. 9 ust. 2 i 3 cyt. Ustawy o podatku od towarów i
    usług.

    3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Spółkę stanowisko
    jest niezasadne.

    Zgodnie z art. 9 ust.1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie
    towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami,
    które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na
    terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego
    rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę
    towarów lub na ich rzecz.

    Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr
    54 poz. 535 z póżn. zm.) nie precyzuje pojęcia refaktura. Jednak w praktyce
    przyjmuje się, że z refakturowaniem mamy do czynienia, gdy występują
    następujące okoliczności:

    >przedmiotem refakturowania są usługi,

    >z usługi nie korzysta podmiot (albo korzysta tylko w części), na
    którego wystawiona jest pierwotna faktura,

    >sprzedaż (odsprzedaż) musi być dokonana po cenie zakupu, bez marży
    narzuconej przez odsprzedającego,

    >podmiot, który dokonuje refakturowania wystawia na rzecz nabywcy
    refakturę z uwzględnieniem tej samej stawki podatku VAT.

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotem
    refakturowania jest towar a nie usługa. W przypadku tych czynności mamy
    jedynie do czynienia z technicznym przeniesieniem poniesionego kosztu na
    inny podmiot związany z refakturującym więzią prawną, a nie z prawem do
    rozporządzania jako właściciel przedmiotowym towarem. Dlatego też nie
    zachodzi w tym przypadku wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i nie podlega
    opodatkowaniu w kraju.

    Ponadto informuję, że niniejsza interpretacja:

    a/ odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i
    przytoczonego w treści niniejszego postanowienia stanu faktycznego oraz
    stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia,

    b/ nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast organy podatkowe i
    organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany
    lub uchylenia.

    Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej
    w Lublinie, które wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu
    Skarbowego w Lublinie,w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia /art. 236 § 2
    pkt 1 Ordynacji podatkowej/.

    Sygnatura
    P-3-443/20/05

[...]

    terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu usługi mycia samochodów
    udokumentowanych refakturami wystawionymi przez kontrahenta niemieckiego na
    rzecz którego firma świadczy usługi transportowe.

[...]

    dnia 27.01.2005r. uzupełnionego pismem złożonym dnia 04.03.2005r. - u z n a
    j ę za nieprawidłowe.

    UZASADNIENIE

    1.Zapytanie dotyczy obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i
    usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej zakupu usługi mycia samochodów
[...]

    - spółka świadczy usługi transportowe własnym taborem samochodowym na
    terytorium Unii Europejskiej, ale poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej
    na rzecz niemieckiego spedytora, który dla potrzeb tych czynności posługuje
    się numerem identyfikacji podatkowej nadanym w Niemczech,

    - miejscem opodatkowania usług transportowych jest terytorium Niemiec,

    - korzysta z usługi mycia samochodów poza terytorium kraju,

    - na koniec miesiąca spedytor obciąża Spółkę kosztami za usługi mycia
    samochów poprzez wystawienie refaktury w kwocie netto.

    2.Zdaniem strony, nabywane przez Spółkę usługi mycia samochodów
    wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są świadczone na majątku
    ruchomym Spółki i zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit c i d ustawy z dnia 11
    marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn.
    zm.) winne być opodatkowane w miejscu świadczenia usługi. Jednak od
    powyższej zasady istnieje wyjątek, zgodnie z którym jeżeli usługi takie
    świadczone są na rzecz nabywcy, który dla potrzeb tego świadczenia podał
    numer identyfikacji podatkowej nadany mu przez inne państwo członkowskie,
    niż państwo miejsca świadczenia usługi, a samochody wyjadą z terytorium
    kraju, na którym usługa została wykonana to należy uznać, że usługi były
    świadczone na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

    3.Zdaniem organu podatkowego przedstawione przez Spółkę stanowisko
    jest niezasadne.Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługi mycia
    samochodów wykonywane poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej są świadczone
    na ruchomym majątku rzeczowym i zgodnie z art. 27. ust 2 pkt 3 lit d cyt.
    ustawy o VAT miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie usługi są
    faktycznie świadczone. Od powyższej zasady istnieje wyjątek (art. 28 ust. 7
    ustawy o VAT), zgodnie z którym w przypadku usług, o których mowa w art. 27
    ust. 2 pkt 3 lit. c i d świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu
    te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub
    podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż
    terytorium państwa członkowkiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem
    świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało
    nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług
    zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te
    zostały faktycznie wykonane. Powyższy wyjątek nie ma zastosowania w
    przedmiotowej sprawie ponieważ Spółka podała numer, pod którym jest
    zidentyfikowana na potrzeby podatku nie wykonującemy usługę mycia samochodu
    ale spedytorowi, który obciąża Spółkę kosztami poprzez wystawienie refaktury
    w kwocie netto bez naliczania podatku VAT. Dlatego też miejscem
    opodatkowania w/w usługi nie jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

  • 4. Data: 2005-11-28 09:06:32
    Od: "Kurka" <k...@n...pl>

    > Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości
    >
    > a czasem potrafią ;)

    Bardzo bardzo dziekuje:D Kamien spadl mi z z serca:)
    Pozdrawiam serdecznie
    Kurka