  • 11. Data: 2006-07-02 10:15:16
    Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>

    > A na jakiej podstawie? Jeśli w bilansie otwarcia są środki pieniężne na
    > zakup, to tak bo kupuje się na firmę i są przychody od których odlicza się
    > koszty i wylicza zysk do opodatkowania. A w tym przypadku środki wydaje
    > się zgodnie z wnioskiem, czyli przed. Jeśli kupiłeś w kwietniu a pierwsze
    > przychody firma ma np. w sierpniu?

    Wyposażenie kupuje bodajże przed rozpoczęciem działalności które staje się
    moją własnością. Po rozpoczęciu działalności wprowadzam je jako składniki
    majątku w tej działalności.

    > Środki trwałe z zasady nie są kosztami u.p. Kosztem jest amortyzacja.

    Dokładnie.

    > W momencie otrzymania dotacji jest się osobą bezrobotną, czyli nie mającą
    > żadnych dochodów. Dlatego nie ma żadnych kosztów.
    > Poza tym jakie to środki trwałe można kupić za te parę tysięcy? I też
    > chciałbym wiedzieć na jaką działalność wystarcza 11500 zł.

    Chyba się nie rozumiemy. Składniki majątku są moją własnością którą
    zakupiłem z dotacji. Rozpoczynam działalność i wprowadzam je do tej
    działalności jako bezzaprzeczalnie z nią związane . Stają się kup z tej
    działalności w dniu wprowadzenia. Odnośnie środków trwałych nie będą kup
    ponieważ nie stanowią kup " ..... odpisów z tytułu zużycia środków trwałych
    ..................... albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie, ".
    Zastanawiam się czy w umowie z UP jest jasno napisane że składniki majątku
    zakupione z dotacji trzeba używać 12 miesięcy po rozpoczęciu działalności
    czy można krócej ? Przeczytaj interpretacje którą podali przedmówcy i ja.

  • 12. Data: 2006-07-02 11:45:50
    Od: gargamel <g...@g...com.pl>

    Tomek O napisał(a):

> [...]

    > zakupiłem z dotacji. Rozpoczynam działalność i wprowadzam je do tej
    > działalności jako bezzaprzeczalnie z nią związane . Stają się kup z tej

    Toż właśnie sam sobie odpowiedziałeś. Jest to pozycja bilansu i nie
    wsadza się jej do rachunku zysków i strat (jeśli nie wiesz, to tam
    wpisuje się przychody i koszty).
    :) :) nie sa kup mimo że kupione!. W dniu rozpoczęcia masz majątek i
    zero przychodów i zero kosztów.

> [...]
    > trwałych ..................... albo zwróconym podatnikowi w
    > jakiejkolwiek formie, ". Zastanawiam się czy w umowie z UP jest jasno

    W swoim pierwszym poście uzasadniłem coś wręcz przeciwnego. Że można je
    normalnie amortyzować. Bo:
    "jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie
    działalności są WOLNE od podatku dochodowego. One NIE SĄ ODLICZANE, one
    SĄ WOLNE"
    i że:
    "Art. 23 ust. 1 pkt 45 nie ma zastosowania". Weź ustawę i przeczytaj art. 9.
    Inna sprawa, że środki z dotacji są wydane przed i nie ma szans zakupić
    środka trwałego w trakcie.

  • 13. Data: 2006-07-02 12:29:26
    Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>

    Nie wiem ja dalej czegoś nie rozumie w tym wywodzie. Otrzymuje dotacje.
    Dotacja jest wolna od podatku. Nie płace z tego tytułu żadnego podatku nic
    nigdzie nie ujmuje i nie ma żadnych kup z tego tytułu (kropka). Za środki
    kupuje składniki majątku. Rozpoczynam działalność ujmuje te składniki
    majątku ,nie wiem, na podstawie protokołu przyjęcia wyposażenia będącego
    majątkiem prywatnym do wykorzystania na cele działalności gospodarczej
    prowadzonej na zasadach ogólnych? ( nie wiem jak się to formalnie robi). Ja
    nie widze problemu jeżeli chce jakiś składnik majątku prywatnego(np.
    komputer uzywany) wykorzystywać w działalności gospodarczej i miałby on nie
    stanowić kup z tej działalności - moge się mylić więc wole zapytać przed
    rozpczęciem działalności. Wydaje mi się że bilansu i rachunku zysków i start
    nie musze prowadzić ?

  • 14. Data: 2006-07-02 13:11:28
    Od: gargamel <g...@g...com.pl>

    Wszystko się zgadza. Odpowiem tak:
    jeśli coś jest już składnikiem majątku, to nie da się tego drugi raz
    kupić i zaksięgować w koszty. Lepiej wystartować z gotówką na koncie i
    po rozpoczęciu działalności kupować potrzebne wyposażenie.
    Może ktoś inny by się wypowiedział?
    O ile mi wiadomo, przepisów ustawy o rachunkowości czyli konieczności
    sporządzania sprawozdań finansowych nie trzeba stosować aż do przychodów
    800 000 euro rocznie. Jednak gdybym prowadził firmę, miałbym jej
    uproszczony bilans stale w głowie.

  • 15. Data: 2006-07-03 16:57:32
    Od: <g...@n...pl>

    Użytkownik "gargamel" <g...@g...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Przeczytajcie art. 9:
    > 1. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju
    > dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz
    > dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej
    > zaniechano poboru podatku.
    >
    > Zatem DOTACJA NIE JEST PRZYCHODEM, NIE PODLEGA PODATKOWI I NIE JEST
    > ODLICZANA OD PRZYCHODÓW. Czyli Art. 23 ust. 1 pkt 45 nie ma zastosowania.
    >
    > Dziękuję za uwagę, pozdrawiam,
    > gargamel
    > PS. Nie jestem doradcą podatkowym, ja tylko potrafię czytać.

    Twój wywód wydaje się być logiczny.W przytoczonej przeze mnie interpretacji
    nie okreslono czy chodzi o środki zakupione przed rozpoczęciem działalności
    czy po, czy wogóle. Niemniej wynika to z wymogów UP , warunkiem uzyskania
    dotacji jest przedstawienie faktur zakupu wyposazenia czy srodka trwałego
    dokonanego przed rozpoczęciem działalności. Wydaje się więc logiczne że
    własnie o takie zakupy chodzi, podobnie poinformowano mnie w US gdzie
    stwierdzono ,ze nie ma znaczenia fakt iz faktury wystawine sa imiennie na
    osobe fizyczna a nie na firme.???

  • 16. Data: 2006-07-03 19:40:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Jul 2006, gargamel wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    >
    > 3. Mając już wydane zgodnie z wnioskiem środki (wydane na dowolne
    > aktywa) rozpoczyna formalnie działalność gospodarczą.

    Zastrzegam że to co piszę dotyczy stanu prawnego który przedstawiasz.
    Dotyczy zastrzeżeń które przedstawiasz - tj. ze "zagmatwane jest" :)
    oraz tego że nie mam pojęcia czy przedstawiona w opisie kolejność
    zdarzeń jest prawidłowa: nie mam pojęcia czy zakupy mają być
    wykonane PRZED czy PO rozpoczęciu DG.
    Odnoszę się do opisu:

> [...]
    > liczy się koszty i przychody. Wyposażenie kupione przed rozpoczęciem to
    > nie są koszty u.p. - chyba to oczywiste.

    Oczywiste.
    I tu moja uwaga - przy rozpoczynaniu na KPiR nie ma bilansu.
    Tylko jak ktoś startuje z wysokiego "C" pełną księgowością ma do
    czynienia z bilansami!
    Natomiast prawdą jest iż przy KPiR jest element który jakoś odpowiada
    owemu "bilansowi" - w zakresie czynności którą wypada nazwać
    "wprowadzeniem do ewidencji majątku DG".
    Oczywiście piszę o remanencie początkowym :)

    > Teraz proszę o uwagę, wyjaśniam sprawę amortyzacji:
    > Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą NIE OTRZYMAŁA żadnej
    > dotacji (otrzymała ją przed rozpoczęciem).

    Nie mam pytań.

    > Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie

    A tu mam pytanie - to istotne.

    Co to znaczy "jak każdy"?
    Jak każdy kto NIE prowadzi DG czy jak każdy kto PROWADZI DG?

    Wyjaśniam: prawo do odliczania wydatków przysługuje *zarejestrowanemu*
    podatnikowi VAT - było kilka razy z okazji takiej że ktoś zapomniał
    się zarejestrować albo co...
    Podatnikiem VAT staje się ktoś kto prowadzi DG.

    Sam twierdzisz, że zakupu (ST, wyposażenia itp) dokonała osoba NIE
    prowadząca DG.
    To ja bardzo proszę o odpowiedź - na jakiej podstawie (z jakiego
    tytułu) owa osoba, skoro sama ma twierdzić że NIE prowadzi DG,
    była podatnikiem VAT??

    Ba - pewne wątpliwości wzbudza twierdzenie jakoby zakupu dokonywane
    w celu prowadzenia DG nie stanowiły DG same w sobie.
    Przyjmując że zakupy "na cele DG" *stanowią* DG oczywiście rozwiązujemy
    sobie problem VAT - ale pojawia się problem z przedstawionym twierdzeniem
    jakoby kupujący NIE prowadził DG.
    A jak prowadzi DG, i to nie zarejestrowaną, a do tego nie jest
    zarejestrowanym podatnikiem VAT - to co najwyżej może oberwać podatkami
    po głowie :| (i wezwaniem do karnoskarbowego w celu wyjaśnienia
    dlaczego prowadził przed zgłoszeniem).

    Krótko mówiąc:
    - mam pewne obiekcje co to tego czy zakupy mające na celu prowadzenie
    produkcji lub przetwarzania same w sobie nie są DG (IMO wydatki
    "wprost" związane z czynnościami gospodarczymi mogą podpaść)
    - bez względu na obiekcje, przyjmując tezę że zakupy są dokonywane
    NIE przez osobę prowadzącą DG, a więc NIE przez zarejestrowanego
    podatnika VAT kładziemy na łopatki pomysł z prawem do odliczenia
    tego VATu - IMO brak podstawy prawnej.

    Poproszę o numerek przepisu z którego wywodzisz prawo do odliczenia
    VATu w omawianym przypadku!

    > Tymczasem jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie
    > działalności są WOLNE od podatku dochodowego. One NIE SĄ ODLICZANE, one
    > SĄ WOLNE.

    Dochodówki przy przedstawionym przebiegu zdarzeń nie neguję.

    > PS. Nie jestem doradcą podatkowym, ja tylko potrafię czytać.

    To tak jak ja :) - jestem szarym podatnikem który walczy z PITami,
    VATami i innymi takimi...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2006-07-03 19:42:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Jul 2006, Tomek O wrote:

    > Ja też nie jestem doradcą podatkowym ale mnie się wydaje że nie ma problemu
    > na zaliczeniu wyposażenia zakupionego przed rozoczęciem działalności do kup
    > działalności gospodarczej.

    Podaj podstawę prawną.
    Nie, nie żartuję - w przepisie ustanawiającym prawo do uznania wydatku
    za koszty uzyskania jest tekst: "*w celu* uzyskania przychodu".
    Jak coś zostało kupione *w innym celu* i dopiero później
    przekwalifikowane na majątek związany z DG to "celu" brakowało.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 18. Data: 2006-07-03 19:48:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > bezzaprzeczalnie z nią związane . Stają się kup z tej działalności w dniu

    Brak podstawy :)
    Prawo do uznania za koszt wynika z *wydatku* *w celu* uzyskania
    przychodu. A przynajmniej tak napisali w wersji ustawy którą
    mam na swoim HDD :|
    Jak wydatek w momencie poniesienia nie jest "w celu" - to późniejsze
    "przeznaczenie" nie stanowi podstawy do uznania za koszt.
    Środki trwałe są wyjątkiem - w ustawie jest zapis że prawo do uznania
    amortyzacji za KUP przysługuje jeśli jest się właścicielem/współwłaś-
    cicielem (lub wykonało inwestycję w obcym środku) oraz *wykorzystuje*
    w DG - właśnie *tylko* przy ST fakt "korzystania" daje prawo do KUP!
    Tak, zastawiam pułapkę na pewną tezę ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2006-07-03 20:43:21
    Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>

> [...]
    > Jak wydatek w momencie poniesienia nie jest "w celu" - to późniejsze
    > "przeznaczenie" nie stanowi podstawy do uznania za koszt.

    Celowość wydatku wynika z umowy między bezrobotnym a UP ponieważ środki
    zostaną przyznane na podstawie wniosku którego międzyinnymi są załączniki z
    harmonogramem wydatków związanymi z planowaną działalnością jak równierz
    planowane przychody i koszty etc. Trudno zaprzeczyć celowość wydatków gdy
    ktoś planuje działalność, określa wydatki i dokonuje zakupu.

  • 20. Data: 2006-07-03 21:40:56
    Od: "Tomek O" <k...@k...chip.pl>

> [...]
    > To ja bardzo proszę o odpowiedź - na jakiej podstawie (z jakiego
    > tytułu) owa osoba, skoro sama ma twierdzić że NIE prowadzi DG,

    Wątek VATu mnie równierz interesuje i w tym temacie znalazłem taką
    interpretację dającą prawo do odliczeń przed zarejestrowaniem:

    " Powstanie prawa do odliczenia VAT-naliczonego oraz charakter prawny
    formularzy VAT-R i VAT-5

    Stosownie do art. 86. ust 1 i rozumianego a contrario1) art. 88 ust 4
    p.t.u.U2) zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług, co do
    zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę
    podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług w zakresie, w jakim te
    towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie określił w
    sposób jednoznaczny momentu, od którego podatnikowi przysługuje prawo do
    odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych
    przy wykonywaniu czynności opodatkowanych. Bezsprzecznym pozostaje pogląd,
    iż prawo do odliczania podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT
    czynnym, jednakże kontrowersje budziło określenie samego momentu rejestracji
    podmiotu jako podatnika VAT. Urzędy skarbowe wypracowały dwa stanowiska
    interpretacji powyższego zagadnienia, tj.:

    - stanowisko wg którego potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako
    podatnika VAT, wydawane na druku VAT-5, ma charakter deklaratoryjny, a
    faktyczna rejestracja następuje z dniem złożenia w urzędzie skarbowym
    zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie od podatku i usług na druku VAT-R,

    - stanowisko wg którego powyższe potwierdzenie ma charakter konstytutywny,
    co skutkuje powstaniem prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie
    wcześniej niż z dniem potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu
    skarbowego faktu zarejestrowania go jako podatnika VAT czynnego.

    Charakter deklaratoryjny druku VAT-5 został potwierdzony m.in. w informacji
    Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jarosławiu w z dnia 29 listopada 2004r. nr
    US-VII-443/69/04 o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego3). W
    powyższej interpretacji potwierdzono, iż datę rejestracji podmiotu dla
    potrzeb podatku od towarów i usług wyznacza dzień złożenia zgłoszenia
    rejestracyjnego na formularzu VAT-R, a nie dzień otrzymania potwierdzenia
    zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT na druku VAT-5. W w/w piśmie
    wskazano również, iż od dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podmiot je
    składający nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu
    towarów lub usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

    Charakter konstytutywny potwierdzenia zarejestrowania podmiotu jako
    podatnika VAT (druk VAT-5) został potwierdzony m.in. w postanowieniu
    Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z dnia 4 maja 2005r.
    nr 1471/NTR2/443-123/05/TK o zakresie i sposobie stosowania prawa
    podatkowego. W powyższym postanowieniu wskazano, iż uprawnienie do obniżenia
    podatku należnego przysługuje podmiotowi, który zgłosił zgłoszenie
    rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (formularz VAT-R),
    dopiero od dnia potwierdzenia przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego
    (na formularzu VAT-5) faktu zarejestrowania jej jako podatnika VAT czynnego.
    Zaznaczyć należy, iż postanowienie to zostało zmienione decyzją Dyrektora
    Izby Skarbowej z dnia 27 października 2005r. nr 1401/HTI/4407/14-34/05/BT. W
    powyższej decyzji wskazano nieprawidłowość stanowiska Naczelnika Pierwszego
    Mazowieckiego Urzędu Skarbowego poprzez podkreślenie, iż rejestracja
    podmiotu dla potrzeb podatku od towarów i usług następuje w momencie
    złożenia przez niego w urzędzie skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego na
    druku VAT-R. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał również, i z chwilą
    złożenia powyższego zgłoszenia podmiot je składający nabywa prawo do
    obniżania podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur
    otrzymanych po dniu dokonania rejestracji.
    Należy w tym miejscu zauważyć, iż w świetle linii orzecznictwa Europejskiego
    Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS) oba powyżej zaprezentowane stanowiska
    są nieprawidłowe.

    ETS stoi na stanowisku, iż, mając na uwadze zasadę neutralności podatku od
    towarów i usług, wydatki poniesione w celach i z zamiarem rozpoczęcia
    działalności gospodarczej należy traktować jako działalność gospodarczą, a
    przyjęcie rozwiązania, iż działalność ta rozpoczyna się dopiero z chwilą
    generowania dochodu do opodatkowania stanowiłoby naruszenie art. 4 VI
    Dyrektywy4). Możliwość wykonania prawa do odliczenia podatku naliczonego
    powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku
    naliczonego od nabyć związanych z działalnością opodatkowaną5). Ponadto z
    orzecznictwa ETS wynika, iż podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do
    odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług stanowiących
    inwestycję z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną nawet w przypadku,
    gdy nie zostały one wykorzystane, z powodów niezależnych od podatnika, do
    prowadzenia działalności opodatkowanej6). W duchu linii orzeczniczej ETS
    zapadł wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 5
    stycznia br., sygn. akt I SA/Ol 445/05, w którym wskazano, iż w przypadku
    nabycia przez podatnika towarów lub usług przed dniem złożenia zgłoszenia
    rejestracyjnego na formularzu VAT-R, przysługuje mu prawo do odliczenia
    podatku naliczonego przy tym nabyciu, jeżeli było ono dokonane z zamiarem
    wykorzystania tych towarów lub usług w działalności gospodarczej
    podlegającej opodatkowaniu. Z powyższej przedstawionej linii orzeczniczej
    wynika, iż dla dokonania odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów
    lub usług ważny jest zamiar przeznaczenia ich na działalność gospodarczą
    podlegającą opodatkowaniu.

    Reasumując należy podkreślić, iż na gruncie obecnie obowiązujących w Polsce
    przepisów prawa podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie
    podatku od towarów i usług nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego
    przy nabyciu towarów lub usług wykorzystywanych do wykonywania czynności
    opodatkowanych z dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Przy czym, mając
    na uwadze ugruntowane orzecznictwo ETS, podatnikowi przysługuje prawo do
    odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów lub usług nabytych przed
    dniem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego ale z zamiarem wykorzystania ich w
    działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług7).

    Należy pamiętać, iż powyższe nie narusza przepisów dotyczących instytucji
    rezygnacji ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o której mowa w art.
    113 ust. 4 p.t.u.U.

    Warto zauważyć, iż w w/w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
    wskazano, iż potwierdzenie, o którym mowa w art. 96 ust. 4 p.t.u.U8), ma
    charakter prawny zaświadczenia w rozumieniu art. 306a i następne ustawy -
    Ordynacja podatkowa9), wydanego w tym przypadku z urzędu, w następstwie
    jednak działania podatnika, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego na
    odpowiednim formularzu, tj. druku VAT-R, i w następstwie którego został
    wpisany do stosownego rejestru podatników podatku od towarów i usług.

    Moim zdaniem powyższe wskazanie, iż druk VAT-5 ma charakter prawny
    zaświadczenia jest jak najbardziej prawidłowe, jednakże nie sposób zgodzić
    się z twierdzeniem Dyrektora Izby Skarbowej, iż zgłoszenie rejestracyjne na
    druku VAT-R nie stanowi zarazem wniosku o wydanie zaświadczenia, jakim
    niewątpliwie jest druk VAT-5. Za powyższym przemawia bowiem wystąpienie obu
    przesłanek do wydania zaświadczenia10), gdyż zarazem:

    - przepis prawa wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu
    prawnego - przepisem tym jest art. 96 ust. 4 p.t.u.U oraz

    - podmiot ubiegający się o zaświadczenie ma interes prawny w uzyskaniu
    urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego11).

    Z powyższego wynika, iż potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako
    podatnika podatku od towarów i usług powinno być wydane, stosownie do art.
    306a § 5 o.p., w terminie do 7 dni licząc od dnia złożenia formularza VAT-R.
    W przypadku niewydania w tym terminie potwierdzenia, o którym mowa powyżej,
    służy podmiotowi, o którym mowa powyżej, prawo do wniesienia do Dyrektora
    właściwej Izby Skarbowej ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie12)
    oraz skargi na bezczynność naczelnika skarbowego13). Należy zaznaczyć, iż
    prawo do wniesienia skargi, o której mowa powyżej, nie przysługuje w
    przypadku, gdy naczelnik właściwego urzędu skarbowego wyda, stosownie do
    art. 306c o.p. postanowienie14) o odmowie wydania potwierdzenia, o którym
    mowa powyżej, albo wydania tego potwierdzenia zgodnie z treścią żądaną przez
    podmiot składający zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i
    usług (VAT-R).

    (censca)
    podatki.pl 30.01.2006

    1) Z łac. "rozumianego przez przeciwieństwo"

    2) Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54,
    poz. 535 z późn. zm.); dalej: p.t.u.U

    3) interpretacje przywołane w niniejszym artykule pochodzą z Systemu
    Informacji Podatkowej Ministerstwa Finansów http://sip.mf.gov.pl

    4) np. orzeczenie z dn. 29.02.1996r.w sprawie C-100/94 Intercommunale voor
    Zeewaterontzilting (INZO) vs. Belgian State; Szósta Dyrektywa Rady z 17 maja
    1977 roku w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących
    podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej:
    ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC)

    5) np. orzeczenie z dn. 19.09.2000r. w połączonych sprawach C-177/99 i
    C-181/99 Ampafrance SA vs. Directeur des services fiscaux de Maine-et-Loire
    oraz Sanofi Synthelabo vs. Directeur des services fiscaux de du Val-de-Marne

    6) np. orzeczenie z dn. 15.01.1998r. w sprawie C-37/95 pomiędzy Ghent Coal
    Terminal NV vs. Belgian State oraz z dn. 08.06.2000r.w sprawie C-396/98
    pomiędzy Grundstrückgemeinschaft Schloßstraße GbR a Finanzamt Paderborn
    (Niemcy)

    7) skorzystanie z tego prawa może jednak narazić polskiego podatnika na spór
    z organami podatkowymi, które stoją na stanowisku, iż IV Dyrektywa, w
    przeciwieństwie do ustawy o podatku od towarów i usług, nie jest w Polsce
    źródłem prawa i jako taka nie może być stosowana (przyp. autora z praktyki
    własnej)

    8) potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT - formularz
    VAT-5

    9) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z
    2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.); dalej: o.p.

    10) art. 306a § 2 pkt 1 i 2 o.p.

    11) Np. uchylony przez art. 1 pkt 29 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r.
    (Dz.U.05.90.756) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 czerwca 2005 r. art. 107
    ust. 1 pkt 1 p.t.u.U nakładał na podatników wystawiających fakturę obowiązek
    udostępniania nabywcy towaru lub usługi udostępniania do wglądu oryginału
    lub uwierzytelnionego notarialnie odpisu potwierdzenia zgłoszenia
    rejestracyjnego.

    12) Art. 141 w zw. z 306k o.p.

    13) Na podstawie przepisów Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
    Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071
    z późn. zm.).

    14) Na postanowienie to, stosownie do art. 306c o.p., służy zażalenie. "