  • 31. Data: 2006-07-06 07:04:36
    Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Jul 2006, gonia wrote:

    > Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    [...]
    > to już uzgodniliśmy, problem leży w tym odliczeniu, dlatego na gruncie
    > istniejącej ustawy powinieneś się zarejstrować najpóźniej w dniu dokonania
    > zakupu

    Właśnie podważam ten fakt.
    Z przepisów NIE wynika termin w relacji do ZAKUPU!

    > bądź przed dniem złożenia pierwszej deklaracji

    To wynika z przepisu, podobnie jak to że przed dniem pierwszej sprzedaży.

    Popatrz na to tak:
    - jest przepis że podatnik musi być zarejestrowany przed dokonaniem
    *sprzedaży*
    - jest przepis że podatnikowi zarejestrowanemu przysługuje odliczenie VAT
    - jest przepis który wymusza relację terminu złożenia deklaracji do
    zarejestrowania (bo tylko podatnik czynny składa deklaracje)

    I teraz tak: ja wiem że wiesz :] że nie ma przepisu wskazującego
    powiązanie terminu rejestracji z prawem do odliczenia zakupu - bo
    wynika on co najwyżej *pośrednio* j.w.
    Tyle, że co usiłuję naprowadzić dyskusję na minę to twierdzisz rzecz
    przeciwną; przypominając:

    ...że przy VAT przyjęcie że to jest 5 lat jest IMO właściwym terminem ;)

    > wbrew pozorom umiem czytać ze zrozumieniem:D
    > to wszystko co piszesz jest prawdą, tylko że jak połączysz prawo do
    > odliczenia z terminami już nie wychodzi tak prosto, jakbysmy chcieli

    Popatrz co piszesz:

    > moim zdaniem nic, ponieważ na dzień dokonania zakupu nie byłeś podatnikem VAT
    > czynnym,

    Jak to NIE BYŁEM?

    Byłem podatnikiem czynnym który jeszcze nie dopełnił obowiązku
    rejestracji - bo nie przekroczyłem terminu rejestracji w odniesieniu
    do "czynności służących", tego terminu co to go nie ma i na zasadzie
    "wynika z innych przepisów" wynosi on 5 lat (przedawnienie)!
    Z dniem stania się podatnikiem zarejestrowanych (dochowując
    terminu) tego prawa nie tracę - bo niby dlaczego.

    > sam duplikat z datą nam odpowiadającą nie daje tego prawa.Gdyby
    > dawał, weż pod uwagę o ile prostsze i tańsze byłyby sutuacje, kiedy któś
    > przegapił termin zwolnienia.

    Zauważ że takie dyskusje były i zajmowałem stanowisko... dyskusyjne.
    Pospieraliśmy się choćby o to czy w razie niewystawienia f-ry
    (a wystawienia r-ku w błędnym przekonaniu o zwolnieniu) powinna
    być f-ra korygująca czy nie itp.
    Nie wątpię że US zajmie stanowisko "nie wolno".
    Mam co najmniej poważne wątpliwości czy takie stanowisko będzie
    prawidłowe.

    Tak OT:

    > raczej na mocy zdrowego rozsądku;>

    Hm.., jakoś z Konstytucji wywodzili zasady "równego traktowania", nie
    pamiętam jak to mądrze przebiega ale gdzieś czytałem ;) (i z rzadka
    bywało wspominane na grupie - Maddy chyba kiedyś się powoływała przy
    dedukcji kasowego zaliczania ZUS do kosztów).

    > no ja nie widzę tego prawa na mocy obowiązującej ustawy , skoro termin jest w
    > miesiącu otrzymania faktury którą wpisuje się do rejestru, a na jego
    > podstawie sporządza deklarację - ale to już było wyżej

    Ano było.

    > dalej nie jestem na 100 % przekonana, czy gdyby ETS rozpatrywał nasz
    > przypadek, nie stwierdziłby, że skoro jest zapis o obowiązku składania
    > deklaracji tylko przez podatnika zarejestrowanego, a podatek z zakupów
    > nabytych przed dniem rejestracji może co najwyżej powiększyć kup

    Ale VI Dyrektywa nie daje państwom członkowskim prawa do naruszania
    zasad rozliczania VAT za pomocą innych przepisów!
    ETS *nie* sprawdza relacji zdarzeń do przepisów krajowych - sprawdza
    tylko czy przy ten relacji nie zostały naruszone zapisy Dyrektyw!
    A IMO są naruszane - bo prawo do odliczenia podatnik MA (na mocy
    Dyrektywy, z którą powinna być zgodna ustawa krajowa) - i już.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 32. Data: 2006-07-06 11:47:48
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > przeciwną; przypominając:

    > ...że przy VAT przyjęcie że to jest 5 lat jest IMO właściwym terminem ;)

    Ciekawa dyskusja - pozwolę sobie przytoczyć fragment decyzji IS we
    Wrocławiu, generalnie potwierdzający Twoje tezy:

    decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Sygnatura PP II 443/340/2006/PK
    Data 2006.04.13
    Autor Izba Skarbowa we Wrocławiu

    Pytanie podatnika:
    Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego
    zawartego w fakturach otrzymanych przed złożeniem zgłoszenia
    rejestracyjnego.

    "[...] Sp. z o. o. wskazała, iż rozpoczęła działalność we wrześniu 2005 r.,
    ale już w sierpniu 2005 r. były dokonywane zakupy towarów i usług związane
    z wydatkami inwestycyjnymi, udokumentowane fakturami VAT. Spółka nie
    dokonała rejestracji w tym czasie jako podatnik VAT czynny (zaniechanie
    kancelarii dokonującej rejestracji), co zostało ujawnione przy okazji
    składania dokumentów o nadanie NIP UE. Druk VAT-R został złożony 05.10.2005
    r., a Spółka została poinformowana o braku możliwości obniżenia podatku
    należnego o podatek naliczony, zawarty w fakturach dokumentujących zakup
    towarów i usług dokonany przed rejestracją. Do 30 listopada 2005 r.
    Podatnik nie dokonywał żadnych czynności opodatkowanych i nie wystawiał
    faktur VAT.
    [...]
    stwierdzić należy, iż Spółka z o. o. dokonała prawidłowej rejestracji jako
    podatnik VAT czynny, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 96 ustawy z 11
    marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
    Spółka do 30 listopada 2005 r. (co wynika zarówno z treści wniosku jak i
    zażalenia) nie dokonała żadnej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów
    i usług a zgłoszenie rejestracyjne zostało złożone 5 października 2005 r. -
    zgodnie z zawartym we wspomnianym w zdaniu poprzednim przepisem obowiązkiem
    czasowym - przed dokonaniem pierwszej czynności opodatkowanej.
    [...]
    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi o
    którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku
    należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119
    ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124. Na kwotę podatku
    naliczonego, generalnie składa się suma kwot podatku z faktur otrzymanych
    przez podatnika - ar. 86 ust. 2 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem kolejnych
    ustępów powołanego przepisu. Należy w tym miejscu podkreślić, iż od
    podatnika zależy, czy ze swojego prawa do odliczenia skorzysta oraz wskazać
    na terminy w jakich może on z tego uprawnienia skorzystać. Generalnie
    podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w
    rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 ustawy o
    VAT), jednakże jeśli podatnik nie dokona obniżenia podatku należnego w tym
    terminie może obniżyć kwotę podatku należnego w następnym okresie
    rozliczeniowym (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT). Niezadeklarowany w okresie
    otrzymania faktury lub w okresie następnym podatek naliczony nie przepada
    jednak jeszcze przez okres 5 lat licząc od początku roku w którym nastąpiło
    prawo do obniżenia podatku należnego z uwagi na art. 86 ust. 13 ustawy z 11
    marca 2004 r., przewidujący możliwość jego zadeklarowanie w formie korekty
    deklaracji za okres w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku.
    Z kolei art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i
    usług stanowiący dopełnienie art. 86 dookreśla status podatnika,
    umożliwiający realizowanie jego prawa do odliczenia - rejestracja jako
    podatnik VAT czynny, gdyż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku
    należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako
    podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy o podatku od towarów i
    usług, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 86 ust. 20 ustawy o VAT.
    Z analizy treści art. 88 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. nie wynika, by do
    nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego koniecznym było posiadania statusu podatnika VAT czynnego w
    momencie otrzymania faktury zakupowej. W dacie otrzymania faktury
    koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w
    rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podmiotem wykonującym
    samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ustępie 2 tegoż
    artykułu (mając na względzie art. 4 Szóstej Dyrektywy Rady), bez względu na
    cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc podatnik w rozumieniu art.
    15 ustawy o VAT nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie
    otrzymania faktury lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status
    podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie
    realizacji uprawnienia). Należy ponownie podkreślić, iż to od woli
    podatnika zależy, czy zechce z prawa do odliczenia skorzystać i w jaki
    terminie (z zastrzeżeniem art. 86 ust. 13 ustawy o VAT). Od woli podatnika
    zależy również, czy zechce skorzystać z przewidzianych prawem zwolnień z
    podatku od towarów i usług ze względu na rozpoczęcie działalności
    opodatkowanej do momentu uzyskania określonych wartości sprzedaży
    opodatkowanej - art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawo podatku od towarów i usług.
    Nie można domniemywać, iż podatnik korzysta ze zwolnienia, jeśli nie
    prowadzi (jeszcze) jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej i brak jest jego
    zgłoszenia rejestracyjnego. Takie domniemanie jest natomiast uzasadnione w
    przypadku, gdy podatnik rozpoczął sprzedaż opodatkowaną i nie złożył
    zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 96 ustawy o VAT. Organ II
    instancji podziela stanowisko podatnika, iż dla posiadania statusu
    podatnika nie jest konieczne dokonanie rejestracji na podstawie art. 96
    ustawy o podatku od towarów i usług. Kwestia ta rozstrzygnięta jest zresztą
    we wspomnianym przepisie, który podatnikom korzystającym ze zwolnienia daje
    możliwość a nie nakłada obowiązku zarejestrowania się jako podatnik VAT
    zwolniony.
    Wobec powyższego oraz mając na względzie przedstawiony przez Podatnika we
    wniosku z 19.12.2005 r. stan faktyczny, należało uznać, iż Sp. z o. o.
    dokonując zakupów towarów i usług o charakterze inwestycyjnym związanych z
    wykonywaniem działalności gospodarczej nie zamierzał korzystać z
    przysługującego na mocy art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług
    prawa do zwolnienia podmiotowego (co potwierdza złożony 05.10.2005 r. druk
    VAT-R, gdzie zrezygnowano z ww. zwolnienia), a pierwszej czynności
    (dostawy) opodatkowanej dokonała po rejestracji dla potrzeb podatku od
    towarów i usług (listopad 2005 r.). Spółka ma prawo do odliczenia podatku
    naliczonego wynikającego z faktur potwierdzających owe zakupy inwestycyjne
    mimo braku statusu podatnika VAT czynnego w momencie dokonywanie zakupów,
    po zarejestrowaniu się zgodnie z wymogami art. 96 ustawy o VAT. Uwzględnić
    również należy orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który
    potwierdził, iż nie jest zgodne z art. 17 Szóstej Dyrektywy Rady
    różnicowanie podatku naliczonego przed rozpoczęciem regularnej sprzedaży i
    po. [...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 33. Data: 2006-07-06 12:13:32
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Docent napisał(a):

    > decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

    i jeszcze jedna:

    decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
    Sygnatura PPB1-443/825/2005
    Data 2005.11.03
    Autor Izba Skarbowa w Katowicach

    Pytanie podatnika:
    Czy istnieje możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego od
    zakupionych towarów przed uzyskaniem numeru identyfikacji podatkowej?

    "[...] Podstawowy warunek uzależniający prawo do odliczenia podatku
    naliczonego zawarty jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o
    podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z tym
    przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do
    wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15,
    przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
    naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i
    19 oraz art. 124.
    Katalog przypadków, ograniczających prawo do obniżenia podatku należnego
    o podatek naliczony został przez ustawodawcę określony w art. 88 ustawy o
    VAT.
    W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy o podatku VAT obniżenia kwoty lub
    zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników,
    którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96,
    z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
    Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art.
    15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w
    art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z
    zastrzeżeniem ust. 3. Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku VAT
    dokonuje się na druku VAT-R - zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra
    Finansów z dnia 5 kwietnia 2004r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z
    rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 55,
    poz. 539).
    Powyższy przepis nałożył więc na podmioty, o których mowa w art. 15,
    obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia
    rejestracyjnego przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej.
    Podatnik podał we wniosku o interpretację, że złożył w dniu 16.12.2004r.
    zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT. W
    tym stanie faktycznym przepis art. 88 ust. 4 ustawy wyłączający prawo do
    odliczenia podatku naliczonego nie ma zastosowania.
    Wskazać także należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak
    i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie uzależniają prawa do
    odliczenia podatku naliczonego od faktu uwidocznienia na fakturze numeru
    NIP, tym samym podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu
    zakupu środków obrotowych na zasadach ogólnych zawartych w przepisach art.
    86-90 ustawy o VAT."

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 34. Data: 2006-07-06 12:51:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Jul 2006, Docent wrote:

> [...]
    > rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku VAT, podmiotem wykonującym
    > samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w ustępie 2 tegoż

    O to to - thx.
    Może zaplątałem trochę nazewnictwo (podatnik czynny/zarejestrowany), ale
    o to mi szło: prawo do odliczenia przysługuje tylko "zarejestrowanemu"
    ale sama data nabycia *nie* jest kryterium wchodzącym w warunek (nie
    ma zapisu że "tylko zakupy dokonane w trakcie bycia podatnikiem
    zarejestrowanym wolno odliczać"). Krótko mówiąc - nie musi być
    zarejestrowany w momencie zakupu, bo żaden przepis tego nie nakazuje
    (tj rejestrowania czynności powodujących stanie się podatnikie, ale
    nie powodujących powstania obowiązku podatkowego i rejestracji).
    W odróżnieniu od obowiązku zgłoszenia prowadzenia DG do NIP (które
    z kolei nie uzależnia nic od "sprzedaży" a od "prowadzenia DG").

    > Nie można domniemywać, iż podatnik korzysta ze zwolnienia, jeśli nie
    > prowadzi (jeszcze) jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej i brak jest jego
    > zgłoszenia rejestracyjnego.

    No to teraz zostanę wytargany za uszy - z powodu podawania takiej
    samej interpretacji jak US ;)

    Thx!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 35. Data: 2006-07-07 05:55:20
    Od: gonia <g...@w...pl>

    > No to teraz zostanę wytargany za uszy - z powodu podawania takiej
    > samej interpretacji jak US ;)

    ALe co to wszystko oznacza ? Tylko to, o czym wcześniej było:
    masz prawo do odliczenia, jeżeli:
    - w momencie składania deklaracji buyłęś podatnikiem zarejestrowanym
    - jeżeli zakupów dokonałeś w takim zakresie, żeby spełniony był warunek
    okresu otrzymania bądź następnego - co w sytuacji kwartalanej daje
    większe pole manewru

    ale z tym wszystkim się zgodziliśmy, stwierdzając niejako, że
    bezpieczniej jest się zarejstrować przed zakupem - cieszę się bardzo, że
    US idą w tym kierunku, ułatwi to życie wielu ludziom

    ale dalej nie widzę przepisu, który pozwoliłby ci odliczyć podatek
    sprzed 5 lat, kiedy nie łapiesz się na ten okres obecny badź następny (i
    pomijam teraz kwestie duplikatów, ich instytucja istnieje w innym celu
    - chyba że mnie przekonacie jakąś instrukcją od US że jest to jak
    nabardziej prawidłowe działanie )

[...]

    bardzo mi się to podoba, naprawdę, ale jak mogę skorygować deklarację,
    któej nie było?

[...]

    to jest to, z czym dyskutujemy cały czas - ja nie odmawiam nigdzie prawa
    do obniżenia podatku naliczonego z zakupów przed dniem dokonania
    pierwszej sprzedaży (moje obawy mogą wynikąć co najwyżej z panującego
    przed lata orzecznictwa, które jak widać idzie w odpowiednim kierunku).
    Proszę cały czas o wskazanie takiej mozliwości w powiązaniu technicznym,
    jak ominąć przeszkodę okresu otzrymania faktury? W żadnej z tych
    interpretacji nie wspomnaino nic o duplikatachm wspomniano, że podatnik
    może odliczyć VAT z sierpnia, mimo, że zarejstrował się w grudniu, ale
    wspomnaino również że może odliczyć z faktury z miesiąca otzrymania albo
    nastepnego bądź dokonać korekty za okres 5 lat. Ale do tego
    poinformowano, że jednak prawo do złożenia deklaracji masz wtedy, kiedy
    dopełniłeś rejestracji na VAT-R.

    Więc gdzie mój tok rozumowania idzie w kierunku dotychczasowego
    orzecznictwa? chętnie bym skorygowała jego bieg

    g.

  • 36. Data: 2006-07-07 15:17:41
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    gonia napisał(a):

    > ALe co to wszystko oznacza ? Tylko to, o czym wcześniej było:
    > masz prawo do odliczenia, jeżeli:
    > - w momencie składania deklaracji buyłęś podatnikiem zarejestrowanym

    Nie - tezy były całkowicie odmienne:

[...]

    i dalej:
> [...]

    > interpretacji nie wspomnaino nic o duplikatachm wspomniano, że podatnik
    > może odliczyć VAT z sierpnia, mimo, że zarejstrował się w grudniu,

    Zapewne działa tutaj art.86 ustawy o ptu:

    "Art.86 ust.19.
    Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 10, 11, 12, 16 lub 18, podatnik
    nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy."

    Wówczas po dokonaniu rejestracji przed pierwszą czynnością opodatkowaną
    podatek naliczony z tych faktur zakupu może zostać ujęty w rozliczeniu.

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 37. Data: 2006-07-07 21:13:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jul 2006, gonia wrote:

> [...]
    > - w momencie składania deklaracji buyłęś podatnikiem zarejestrowanym
    > - jeżeli zakupów dokonałeś w takim zakresie, żeby spełniony był warunek

    ...kiedy ja (nawet nie zwróciłem uwagi na przepis podany przez Docenta,
    strzelałem trochę w ślepo tą amunicją co mi na myśl przyszła ;))
    za pomocą duplikatu f-ry usiłowałem wykazać że NIE.
    Że mimo spełnienia *wszystkich* literalnych wymogów ustawy (w tym
    terminu otrzymania faktury, podkreślam: OTRZYMANIA a nie wystawienia
    i nie sprzedaży) za pomocą choćby myku z duplikatem prawo do odliczenia
    przysługuje nawet jak zakup był pół roku wcześniej.

    > ale dalej nie widzę przepisu, który pozwoliłby ci odliczyć podatek sprzed 5
    > lat, kiedy nie łapiesz się na ten okres obecny badź następny (i pomijam teraz
    > kwestie duplikatów, ich instytucja istnieje w innym celu

    Kilka razy czytałem w uzasadnieniach SN: "truizmem jest iż wykładnia
    literalna (językowa) ma pierwszeństwo".
    Spełnienie lub niespełnienie tego co ustawodawca *myślał* jest bez
    znaczenia wobec faktu spełnienia tego co ustawodawca *zapisał* - ja
    nie twierdzę że zawsze jest to dobry pomysł, ale podobno takie są
    zasady prawa rzymskiego :)

    > bardzo mi się to podoba, naprawdę, ale jak mogę skorygować deklarację, któej
    > nie było?

    Nie proponuję korekty deklaracji tylko zaksięgowanie faktury do ewidencji
    zakupu zgodnie z przepisem.
    Ten sam przepis który niejdnokroć bije podatnika po kieszeni (WBREW
    zasadzie działania podatku VAT) tym razem okazuje się być obejściem
    nie do zablokowania (pomijając że w świetle postu Docenta zupełnie
    znędnym obejściem :)): faktury wpisane mają być z datą OTRZYMANIA.
    A zakazu posyłania faktur pocztą żółwiową nie ma... ;)

> [...]
    > sprzedaży (moje obawy mogą wynikąć co najwyżej z panującego przed lata
    > orzecznictwa, które jak widać idzie w odpowiednim kierunku).

    No a ja się przyznaję do prezentowania na tej grupie równie
    restrykcyjnych pomysłów :]

> [...]
    > sierpnia, mimo, że zarejstrował się w grudniu, ale wspomnaino również że może
    > odliczyć z faktury z miesiąca otzrymania

    ...i tyle. IMO starczy - jak podatnik to zrobi żeby otrzymać f-rę za
    pół roku to jego sprawa, najprostsze co przychodzi mi na myśl to
    prosba żeby wystawili "a odbiorę jak następny raz będę tędy przejeżdżał".
    Że co, że celowo pojedzie za pół roku? - no celowo. A jest zakaz?
    ;)
    Powtórzę: sam szukałem dziury w całym pomijając najprawdopodobniej
    najprostszy zapis :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 38. Data: 2006-07-10 07:15:45
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Docent napisał:

> [...]
    >

    > Wówczas po dokonaniu rejestracji przed pierwszą czynnością opodatkowaną
    > podatek naliczony z tych faktur zakupu może zostać ujęty w rozliczeniu.

    Dużo bardziej przekonują mnie duplikaty, o któych pisze Gotfryd, co nie
    zmienia faktu, że nie jestem przekonana - bo te duplikaty przypominają
    naciąganie faktów do istniejącej sytuacji.
    Natomiast artykuł 86 ust.19 wspomina już o podatku uznanym za
    naliczony, czyli o czymś, czego nikt nie kwestionuje. W tej chwili
    próbujemy ustalić, jak od strony technicznej zrobić - znaczy ja próbuję,
    bo wszyscy są przekonani, że to żaden problem;D - żeby podatek z
    dokonanych zakupów sprzed pół roku mógłby się stać tym podatkiem
    naliczonym, przeniesionym chociażby na następny okres

  • 39. Data: 2006-07-10 07:29:28
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    : faktury wpisane mają być z datą OTRZYMANIA.
    > A zakazu posyłania faktur pocztą żółwiową nie ma... ;)

    Ponieważ nie czuję się przekonana, a argumenty z każdej strony się
    powtarzają, ja pasuję.
    Na zakończenie tylko dodam to, co w poście obok - przynaję ci rację, że
    terminem do odliczenia jest miesiąc otrzymania nie zakupu, nigdy nie
    twierdziłam, że jest inaczej. Ale próba twierdzenia, że 250 faktur
    otrzymałem po pół roku, płacąc za materiał gotówką ( 7 dni na
    wystawienie faktury, czyli zakładamy , że w takim media markt czy macro,
    po tygodniu idziesz po fakturę, coby nie przepadł termin do jej
    wystawienia, ale mówisz, że tej faktury to ty teraz nie odbierzesz, bo
    ona będzie Ci potrzebna za pół roku dopiero - chciałabym to widzieć
    )jest wersją bardzo naciąganą. Natomiast w ustawie jest powiedziane w
    okresie otrzymania faktury lub w miesiącu nastepnym. Nie jest
    powiedziane, faktury lub jej duplikatu. O duplikacie jest mowa dalej, i
    jak dla mnie, termin odliczenia z podatku jest dla podatnika - żeby nie
    musiał on cofać się do miesiąca zakupu i robić korekty deklaracji,
    Wykorzystywanie więc duplikatów faktur w takiej ilości, też może się
    skonczyć przed NSA i to niekoniecznie wygraną sprawą.
    Przy czym ja neguję samego prawa, które faktycznie wynika z dyrektywy i
    naszej ustawy, o czym świadczą interpretacje przytoczone przez Docenta.
    Ja tylko proszę o podanie przepisu, który od strony technicznej nie
    wykluczałby tego prawa, przepisu, z którego wynika, że tak naprawdę
    okres otrzymania jest nieistotny. Moim zdaniem tu nawet nie wchodzi w
    grę prawo buszu - wszystko dozwolone, co nie zakazane, bo ja widzę ten
    zakaz w miejscu okresu otrzymania badź następnego.

    miłego dnia życzę i czekam na kolejny temat, w którym w końcu użyjesz
    argumentów przekonujących mnie do końca;-))

    g.

  • 40. Data: 2006-07-10 16:47:28
    Od: Mario <n...@o...pl>

    gonia napisała:
> [...]
    > technicznej nie wykluczałby tego prawa, przepisu, z którego wynika, że
    > tak naprawdę okres otrzymania jest nieistotny.

    Może przekona Cię ten wątek na forum pracowników skarbowości.

    http://www.skarbowcy.pl/index.php?name=PNphpBB2&file
    =viewtopic&t=571

    oraz konkluzja że w czasie narad w Izbach Skarbowych potwierdzono wyroki
    ETS i przykłady przytoczone przez Tomka O.

    Zasada odliczenia podatku naliczonego jest fundamentalna dla systemu
    podatku VAT.
    Tak więc od dzisiaj radzę zacząć zbierać faktury na wszystko co się da,
    bo kto wie czy przedmioty te nie zaczną kiedyś służyć czynnościom
    opodatkowanym.

    Jeszcze to podsumowanie z forum:

    Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu
    różnicy podatku naliczonego nie stosuje się do podatników, którzy nie są
    zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z
    wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
    Tak więc stosownie do powyższego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy
    podatku naliczonego nie stosuje się m.in. do podatników, którzy nie
    dokonali zgłoszenia rejestracyjnego. Omawiany przepis nie wskazuje
    jednak, z jakim momentem (z punktu widzenia niemożności odliczenia
    podatku naliczonego) należy wiązać status podatnika zarejestrowanego
    czynnego z możliwością skutecznego odliczenia kwoty podatku w składanej
    deklaracji VAT-7. Wobec czego w rozstrzyganej kwestii ważnym jest
    przyjęcie czy organy podatkowe mają prawo do zakwestionowania możliwości
    odliczenia kwoty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zgłoszenie
    rejestracyjne nie zostało dokonane w dniu nabycia towaru, ale w dniu
    złożenia deklaracji (w której uwzględniono podatek wykazany w fakturze i
    dokonano jego obniżenia) podmioty te stały się zarejestrowanymi czynnymi
    podatnikami.
    Zdaniem tutejszego organu podatkowego skoro ustawodawca w art. 88 ust. 4
    ww. ustawy o VAT odnosi się w swoim uregulowaniu do obniżenia kwoty lub
    zwrotu różnicy podatku należnego tj. do momentu późniejszego niż moment
    nabycia towaru (bowiem o takim obniżeniu można mówić dopiero w
    rozliczeniu deklaracji za dany okres rozliczeniowy), to za właściwy
    należy uznać nie tyle moment powstania prawa do obniżenia podatku
    należnego, co moment powstania możliwości realizacji przez podatnika
    tego prawa.
    W praktyce będzie tutaj mowa o upływie terminu do złożenia rozliczenia
    (deklaracji podatkowej), w której podatnik wykazuje kwotę podatku
    naliczonego obniżającą podatek należny lub kwotę zwrotu różnicy podatku.
    Warunkiem koniecznym, aby przyjąć taką interpretację ww. przepisu, jest
    dokonanie w tym czasie zgłoszenia rejestracyjnego.
    Zatem rozważając możliwość kwestionowania odliczenia kwoty podatku
    naliczonego istotnym jest ustalenie czy zgłoszenie rejestracyjne zostało
    dokonane przed upływem terminu do złożenia rozliczenia za okres, w
    którym nastąpiło zdarzenie uprawniające podatnika do obniżenia podatku
    należnego, bowiem status podatnika zarejestrowanego jest konieczny w
    momencie składania rozliczenia.
    Wobec takiego stanowiska należy przyjąć, że przewidziane w art. 88 ust.
    4 ustawy o VAT wyłączenie obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku
    należnego ma zastosowanie tylko wtedy, gdy zgłoszenie rejestracyjne nie
    zostało dokonane przed zakończeniem upływu terminu do złożenia
    rozliczenia, o którym mowa wyżej.
    Za takim stanowiskiem przemawia także zasada neutralności podatku od
    towarów i usług wyrażająca się w umożliwieniu podatnikowi pomniejszenia
    podatku należnego o kwoty podatku zapłaconego przy nabyciu towarów i
    usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do obniżenia podatku
    należnego jest zasadniczą cechą podatku od towarów i usług i dlatego
    powinna być preferowana taka wykładnia przepisów podatkowych, która w
    jak najmniejszym stopniu prowadzi do ograniczenia tego prawa, a tym
    samym do faktycznej zmiany istoty podatku od towarów i usług. Każde
    pozbawienie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego musi
    jednoznacznie wynikać z przepisów prawa, a unormowania w tym zakresie
    nie powinny podlegać wykładni rozszerzającej.