  • 1. Data: 2010-08-06 21:01:48
    Temat: działanosc gospodarcza i prawa autorskie
    Od: Lopez <l...@g...pl>

    Witam,

    Nie wiem czy już może było, ale nie moge sie doszukać, więc zapytam.
    Czy w ramach prowadzonej dzialalnosci gospodarczej moge
    zaliczyc 50% kosztow uzyskania przychodu z tytułu przekazania
    praw autorskich do utworu (konkretnie programu koputerowego)
    na podstawie art. 22 ust. 9. pkt 3 UPDOF.
    Jeśli tak, to jak moge to wpisac do KPiR.

    Pozdrawiam
    Lopez

  • 2. Data: 2010-08-07 06:56:14
    Temat: Re: działanosc gospodarcza i prawa autorskie
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-08-06 23:01, Lopez wrote:
> [...]
    > praw autorskich do utworu (konkretnie programu koputerowego)
    > na podstawie art. 22 ust. 9. pkt 3 UPDOF.
    > Jeśli tak, to jak moge to wpisac do KPiR.

    W ramach prowadzonej DG nie możesz.

    Ale o ile nie nabyłeś MPA do tego utworu w ramach prowadzonej DG tylko
    wyprodukowałeś ten software samodzielnie, to i tak jest to przychód
    osobisty a nie z DG.

    Wtedy jak najbardziej masz prawo do kosztów ryczałtowych.

    Było to dyskutowane wiele razy. Poszukaj na przykład wątku z "50%" w tytule.

    Piotrek

  • 3. Data: 2010-08-07 06:59:11
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-08-06 23:01, Lopez wrote:
> [...]
    > Lopez

    W ramach prowadzonej DG nie możesz.

    Ale o ile nie nabyłeś MPA do tego utworu w ramach prowadzonej DG tylko
    wyprodukowałeś ten software samodzielnie a następnie znalazłeś nabywcę,

  • 4. Data: 2010-08-07 09:10:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Aug 2010, Piotrek wrote:

> [...]
    > wyprodukowałeś ten software samodzielnie, to i tak jest to przychód osobisty

    ...co może postawić kilka niewygodnych pytań, jeśli można udowodnić że
    do uzyskania przychodu z praw majątkowych współdzielono koszty z kosztami
    zaliczonymi o DG :]

    > Wtedy jak najbardziej masz prawo do kosztów ryczałtowych.

    Jest przymus, co z rzadka "bywa gorzej" dla podatnika (w archiwach jest
    gdzieś post rzeźbiarza, którego US wysłał na drzewo mimo że miał koszty
    na materiały i usługi pomocnicze wyraźnie większe niż te 50%).
    "Prawo wyboru" jest tylko dla umów wykonywanych osobiście, więc jak
    mamy przypadek *uprzedniej* umowy *jednocześnie* będącej "majątkową"
    to można szukać dziury w całym, ale jak się sprzedaje "gotowe"
    prawo (a ściślej - utwór lub produkt je zawierający) to mamy
    problem :( (jeśli poniesiono duże koszty).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2010-08-07 14:52:47
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-08-07 11:10, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > prawo (a ściślej - utwór lub produkt je zawierający) to mamy
    > problem :( (jeśli poniesiono duże koszty).

    ???

    Art. 22 ustęp 10 daje przecież możliwość wykazania kosztów rzeczywistych.

    Piotrek

  • 6. Data: 2010-08-07 18:27:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 7 Aug 2010, Piotrek wrote:

    > Art. 22 ustęp 10 daje przecież możliwość wykazania kosztów rzeczywistych.

    Hm... widać pisząc "z głowy czyli z niczego" opisałem dość prehistoryczny
    stan prawny :[
    Thx!

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-08-08 15:18:35
    Od: Lopez <l...@g...pl>

    > Hm... widać pisząc "z głowy czyli z niczego" opisałem dość prehistoryczny
    > stan prawny :[
    > Thx!
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Witam ponownie,

    Troszkę głębiej rozeznałem się w temacie, przejrzałem archiwum grupy,
    dokonałem też kilku konsultacji z osobami bardziej kompetentnymi,
    i chyba pogodziłem się już z faktem, że raczej nie skorzystam
    z art. 22 ust. 9 w ramach DG, ale może lepiej opiszę dokładniej
    moją obecną sytuację, w nadziei, że podrzucicie mi kilka
    konstruktywnych pomysłów.

    Zacznę od tego, że jestem osobą niepełnosprawną, a mój dotychczasowy
    zleceniodawca preferuje raczej umowę o dzieło lub działalność
    gospodarczą. Zdecydowałem się na to drugie, z racji tego, iż
    wtedy moge się starać o dofinansowanie ub. społecznego z PFRON,
    czego nie byłem w stanie osiągnąć w przypadku umowy o dzieło.
    Dodatkowo działalność gospodarcza pozwala mi moim zdaniem w sposób
    bardziej elastyczny zarządzać swoimi kosztami i przchodami,
    a także uzyskać możliwość odliczania VAT'u do niektórych zakupów.
    A gdyby do tego dodać jeszcze 50% KUP to byłoby idealnie,
    ponieważ jakby nie było, wykonuję prace twórczą.
    Tak na prawdę, poza zakupem sprzętu i oprogramowania
    niezbędnego do prowadzenia działalności, trudno mówić
    o jakich kolwiek dodatkowych kosztach prowadzenia tejże.

    Oczywiście art. 22 ust. 10 też wydaje się ciekawą propozycją,
    ale jak narazie nie mam żadnych pomysłów jak to wykorzystać.
    Domyślam się, że raczej nie będę mógł tu skorzystać z faktu
    przeniesienia praw majatkowych do wytworzonego oprogramowania,
    z racji tego, że jest to zdefiniowane w art. 22 ust. 9.

    Dowiedziałem się też, że moge jednocześnie prowadzić działalność
    i wykonywać prace na umowe o dzielo i odpowiednia kombinacja
    obu wariantów pozwoliłaby mi częściowo wykorzystać 50 proc KUP,
    ale nie jestem jeszcze pewien, czy ktokolwiek nie zakwestionuje
    tego, że jednocześnie pracuje na UoD i wystawiam faktury
    temu samemu podmiotowi.

    Gdybyście mieli jeszcze jakieś konstruktywne pomysły jak w takiej
    sytuacji wygenerować dodatkowe koszty, to byłbym wdzięczny.

    Pozdrawiam
    Lopez