  • 1. Data: 2003-07-31 13:47:24
    Temat: emeryt - ZUS i kwoty :-(
    Od: Aaapsik <a...@p...fm>

    Witam

    wiem, ze bylo wiele razy ten temat na grupie :-)
    ale chcialbym tak po chlopsku zeby ktos mi podal :-)

    wyczytalem, ze moze:
    Od 1 stycznia 2003 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 800,00 zl
    (http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm)

    czyli tyle moze dostac emeryt na reke, do tego dochodzi koszt
    ubezpieczen : 261,02 zł na ubezpieczenie emerytalne
    + 173,84 zł na ubezpieczenia rentowe
    + 32,76 zł na ubezpieczenie chorobowe
    razem 467,62 zł.

    (zdrowotne tez ? czyli jakies 138 zl ? )

    ale cos dalej pisze,
    Osiąganie przychodu nie przekraczającego 70% kwoty przeciętnego
    wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ogłoszonego przez prezesa GUS,
    nie powoduje zmniejszenia świadczeń.
    ze od 1 czerwca 2003 r. - 1560,10 zł

    i sie zgubilem :-(((((((((((((((((((((
    POMOCY :-)

    ile w koncu moze zarobic max emeryt i co ja musze z aniego placic jeszcze ?

    Piotr A.

  • 2. Data: 2003-07-31 20:34:08
    Temat: Re: emeryt - ZUS i kwoty :-(
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik "Aaapsik" <a...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > POMOCY :-)
    >
    > ile w koncu moze zarobic max emeryt i co ja musze z aniego placic jeszcze
    ?
    --------------------------------------
    Wiesz chyba coś nie wyrażnie pytasz bo tak naprawde to nie wiem co chcesz
    wiedzieć bo co ma wspólnego najniższe wynagrodzenie z maksymalnym dochodem
    emeryta ?i te narzuty na ZUS ?
    Kwota 800 zł nie jest kwotą netto do wypłaty tylko brutto .Niestety nie
    pamiętam czy kwota 1560,10 jest ta właściwą ( nie mam wskażników) ale jeśli
    masz dane właściwe to ona jest kwotą brutto zarobku emeryta.Pewnie ktoś mnie
    poprawi jeśli jest inaczej .
    Jeśli wiec twój emeryt ma zarobek brutto 800 zł to spokojnie może tyle
    zarobić bez zawieszenia emerytury.
    Pozdrawiam Wiola

  • 3. Data: 2003-07-31 21:04:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jul 2003, Aaapsik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ (http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm)
    >+
    >+ czyli tyle moze dostac emeryt na reke,

    Czekaj, z czego wyciągnąłeś wniosek że "może" i że "na rękę",
    skoro cytujesz że "musi" i wartość brutto ?
    Primo: 800 zł to jest płaca *brutto*, od której dopiero
    potrąca się poszczególne składniki !!
    Secundo: co stoi na przeszkodzodzie, żeby emeryt pracował
    np. na ćwierć etatu ? 800 zł jest "w przeliczeniu na pełny etat" !
    I tertio - a co szkodzi aby pracował 1/10 etatu za 8000 zł
    w przeliczeniu *na pełny etat* ?
    [...]
    >+ do tego dochodzi koszt ubezpieczen

    A to zalezy czy liczysz składki które "on" płaci (potrącasz
    mu z pensji, czyli mniej dostanie "do ręki") czy które
    "ty" płacisz, czyli o ile więcej będzie cię kosztować jego
    pensja...
    [...]
> [...]
    >+ ze od 1 czerwca 2003 r. - 1560,10 zł
    >+
    >+ i sie zgubilem :-(((((((((((((((((((((

    W czym ?

    >+ POMOCY :-)
    >+
    >+ ile w koncu moze zarobic max emeryt

    ...wychodzi że tyle ile napisałeś (nie sprawdzałem), czyli 1560,10 zł.

    >+ i co ja musze z aniego placic jeszcze ?

    Zakładam że pytasz dla przypadku, kiedy zarobi maksymalnie.
    Z owych 1560 zł musisz mu odliczyć składki ZUS oraz podatek
    i coś tam :] mu zostanie "do ręki".
    A *do* owych 1560 zł musisz doliczyć "składki pracodawcy", które
    również pójdą do ZUSu... ale w twoim imieniu.
    A jak będziesz bilansował koszta łączne - to dolicz 1/11 (pomnóż
    wynik z ZUSami jeszcze przez 12/11) aby uwzględnić urlop :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-08-04 07:30:58
    Od: Aaapsik <a...@p...fm>

    Witam

    Dzieki za odpowiedzi, pozwolily sprecyzowac moje potrzeby :-)

> [...]

    > A *do* owych 1560 zł musisz doliczyć "składki pracodawcy", które
    > również pójdą do ZUSu... ale w twoim imieniu.

    moja pytania:
    - jaki jest moj koszt (placa + skladki na zus) zatrudnienia emeryta
    (maksymaklny koszt, przy ktorym emeryt nie traci prawa do emerytury)
    dobrze pisze:
    to jest 1560 zl - skladki zus (470 zl) = 1110 zl
    od tego podatek (%19 = ~200 zl) co daje mu na reke ~900 zł
    ale cos mi brakuje jakiegos zus (przy dzialanosci w sumei to jest 670
    zl) i te brakujace musze doliczyc (zdrowotne)
    czyli moj koszt to jakies 1760 zl, hmm to tak samo jakby zatrudnil
    "zwyklego" pracownika (zadnych korzysci z zatrudnienia emeryta)?

    > A jak będziesz bilansował koszta łączne - to dolicz 1/11 (pomnóż
    > wynik z ZUSami jeszcze przez 12/11) aby uwzględnić urlop :)
    hmm, mi sie wydawalo, czy jest na urlopie czy nie, to tyle samo place?

    Piotr A.

  • 5. Data: 2003-08-06 16:34:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Aug 2003, Aaapsik wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ale cos mi brakuje jakiegos zus (przy dzialanosci w sumei to jest 670
    >+ zl) i te brakujace musze doliczyc (zdrowotne)

    Przyznam że wolę nie wnikać w dokładne wartości poszczególnych
    składek - mało mam do czynienia i lepiej jak ci nie napiszę
    źle. Może kto inny potwierdzi lub zaprzeczy !

    >+ czyli moj koszt to jakies 1760 zl, hmm to tak samo jakby zatrudnil
    >+ "zwyklego" pracownika (zadnych korzysci z zatrudnienia emeryta)?

    Nie wiem czy przepisy się nie zmieniły. Kiedyś na pewno emeryt
    mógł nie płacić składek, teraz - nie wiem.
    Jeśli płaci (i wcześniej - jeśli płacił) to oczywiście rosła
    mu podstawa emerytury i emerytura (bez związku ze sprawą czy
    została zawieszona czy nie). Ale czu "musi płacić cały ZUS"
    to jak wyżej - może ktoś z doświadczeniem odpowie.

    >+ > A jak będziesz bilansował koszta łączne - to dolicz 1/11 (pomnóż
    >+ > wynik z ZUSami jeszcze przez 12/11) aby uwzględnić urlop :)
    >+ hmm, mi sie wydawalo, czy jest na urlopie czy nie, to tyle samo place?

    Oczywiście :)
    Ale pracownik nie pracuje, to miałem na myśli :) Jeśli trzeba
    go kimś zastąpić np., to nie ujmiesz z jego pensji tylko
    dołożysz z kosztów firmy.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-08-07 06:49:03
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
    > On Mon, 4 Aug 2003, Aaapsik wrote:
    > [...]

    Zupełnie nie moge zrozumieć tego wyliczenia ZUS .Nie widze poprzednich
    postów pewnie dlatego.Może napisze jak liczyć ZUS i to jest wszystko jedno
    czy emeryt czy nie .Umowa o pracę jakaś kwota brutto od nie liczysz ZUS i
    potracasz pracownikowi z wynagrodzenia
    -9,76 % emerytalna
    -6,50% rentowa
    -2,45% chorobowa
    Wyn- ZUS = podst.do zdrow.x 8 % ( procent skł.zdrow.)
    W tej samej wysokości liczysz składki które ty musisz zapłacić za pracownika
    -9,76 % emerytalna
    -6,50 % rentowa
    -2,45 FP i tu już nie pamiętam czy za emeryta tez trzeba
    -wypadkowa wysokość zależy od firmy najniższy jest chyba 1,93 %
    -0,15% FGSP i tu raczej rmeryt nie płaci .
    Pozdrawiam Wiola