  • 1. Data: 2007-01-10 12:40:53
    Temat: ewidencja wyposażenia
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Witam.
    Mam mały problem. Od tego roku przeszedłem z ryczałtu ew. na KPIR.
    Posiadam urządzenie którego cena rynkowa może być =>3500zł,
    ale nie mam żadnych dokumentów zakupu,
    Czy mogę go ujawnić(jak) i wpisywać do ewidencji z wartością początkową
    wg ceny rynkowej?

  • 2. Data: 2007-01-10 14:19:17
    Temat: Re: ewidencja wyposażenia
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Ryszard G napisał(a):
> [...]
    > ale nie mam żadnych dokumentów zakupu,
    > Czy mogę go ujawnić(jak) i wpisywać do ewidencji z wartością początkową
    sorry miało być Ewidencja ŚT

  • 3. Data: 2007-01-11 11:01:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Jan 2007, Ryszard G wrote:

    > sorry miało być Ewidencja ŚT

    Z Twojego postu nijak nie wynika, czy celem ujawnienia ma być zaliczenie
    ew. amortyzacji w koszty :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-01-11 13:43:15
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Z Twojego postu nijak nie wynika, czy celem ujawnienia ma być zaliczenie
    > ew. amortyzacji w koszty :)

    Poradziłem sobie w ten sposób.
    1 Oświadczenie o przekazaniu śr. Trwałego na działalność.
    2 Wartość początkowa z uwzględnieniem stopnia zużycia.
    3 Wpis do ewidencji i amortyzacja z indywidualną stawką.
    Mam nadzieje że prawidłowo to zrobiłem?

  • 5. Data: 2007-01-11 18:46:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Jan 2007, Ryszard G wrote:

> [...]
    > 2 Wartość początkowa z uwzględnieniem stopnia zużycia.
    > 3 Wpis do ewidencji i amortyzacja z indywidualną stawką.

    Formalnie tak.
    Pytaniem jest, czy US nie zarzuci Ci kiedyś że ów ST miał być
    ujęty w wykazie na ryczałcie (a tym samym przy "przepisywaniu"
    do EŚT na KPiR nie przysługuje zaliczenie "przeszłej" amortyzacji
    w koszt, bo na ryczałcie kosztów nie ma *w tym* kosztów od
    amortyzacji).
    O to mi poszło :)
    Umiesz uzasadnić "dlaczego wcześniej ów ST nie został ujęty
    w wykazie na ryczałcie"?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-01-11 21:31:41
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

> [...]
    > amortyzacji).
    > O to mi poszło :)
    > Umiesz uzasadnić "dlaczego wcześniej ów ST nie został ujęty

    Sprzęt jest dwuletni i nawet jak bym go wpisał w 2004,to
    w tej chwili po amortyzacji była by to podobna wartość początkowa.
    Gdyby nie było można tak robić to po co ustawodawca wpisał do ustawy
    ujawnienie środka trwałego z możliwością amortyzacji tegoż.

  • 7. Data: 2007-01-12 12:16:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Jan 2007, Ryszard G wrote:

    > Sprzęt jest dwuletni i nawet jak bym go wpisał w 2004,to
    > w tej chwili po amortyzacji była by to podobna wartość początkowa.

    Po kolei:
    - WP by się *zmieniła* czy *nie zmieniła*, z Twojego postu nie mogę
    dojść czy WP byłaby taka sama dziś jak w 2004 czy dziś w obu wypadkach,
    ale raz licząc amortyzację a raz nie
    - niezależnie od tego co miałeś na myśli pojawia się pytanie "a z czego
    to wynika".

    Oczywiscie jakby był dowód zakupu to WP byłaby stała, no ale
    piszesz że nie ma.

    > Gdyby nie było można tak robić to po co ustawodawca wpisał do ustawy
    > ujawnienie środka trwałego z możliwością amortyzacji tegoż.

    W przypadku podatnika nie zmieniającego zasad rozliczania z ryczałtu,
    czy on jest na KPiR czy na PK, nie powoduje to zaniżenia podstawy
    opodatkowania.
    W przypadku o którym piszesz nie doszukuję się możliwości zarzutu
    co do samego wpisania do EST, tylko zarzutu o bezprawne obniżenie
    podstawy opodatkowania wskutek nieujęcia "na czas".
    Przyznaję że jawnej regulacji na taki przypadek nie ma :)
    Pytaniem jest, czy w razie sporu zostanie dopuszczona interpretacja
    iż można poprzestać na literalnym zapisie 22d.2, 22h.1.4 i 22n.4,
    czy też fakt iż przepis 22n.5 jako późniejszy i bardziej szczegółowy
    powinien być podstawą interpretacji celowościowej (a w niej konieczność
    *jawnego* odliczenia amortyzacji za okres ryczałtowy ewidentnie
    wygra).
    Ale to może jakiś prawnik zinterpretuje :) (może na .prawo spytaj,
    podsuwając im pod nos cytaty).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-01-12 15:00:46
    Od: Ryszard G <w...@s...pl>

> [...]

    > ale raz licząc amortyzację a raz nie
    > - niezależnie od tego co miałeś na myśli pojawia się pytanie "a z czego
    Więc dokładnie w 2005 WP to by było 3500
    teraz na str. producenta jest 3100
    Ja ujawniłem z WP 2100(używany 2 lata)

> [...]

    > W przypadku podatnika nie zmieniającego zasad rozliczania z ryczałtu,
    > czy on jest na KPiR czy na PK, nie powoduje to zaniżenia podstawy

    Mogłem ujawnić w 2005 z WP 3500zł wpisać do ŚT z 14% amort. liniową,
    to na obecny rok miałbym WP 2540zł i jeszcze 5 lat do odpisów
    amortyzacyjnych. Podsumowując w jednym i drugim przypadku mam prawo do
    odliczeń.
    Zastanawiam się czy nie zweryfikować ŚT od 2005r będzie prościej :)

  • 9. Data: 2007-01-12 17:27:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Jan 2007, Ryszard G wrote:

    > Mogłem ujawnić w 2005 z WP 3500zł wpisać do ŚT z 14% amort. liniową,

    Jak byłeś na ryczałcie, to formalnie się to "zestawienie ST" czy jakoś
    tak nazywało - idzie mi o to, że *tam* wartości amortyzacji się nie
    liczy. Robi się to przy "przenoszeniu" do EST, jest w ustawie (że
    wtedy trzeba policzyć "należną amortyzację" czy jak tam to nazwali)

> [...]
    > odliczeń.
    > Zastanawiam się czy nie zweryfikować ŚT od 2005r będzie prościej :)

    Prawdę mówiąc wygląda przekonująco i nie ma się jak czepiać :)

    pzdr, Gotfryd