  • 1. Data: 2003-08-01 12:13:13
    Temat: faktura dla nierezydenta
    Od: "Bartosz Warniello \(Addevinder\)" <b...@a...tv>

    witam,

    czy ktoś może wie, co należy wpisać na fakturze wystawionej nierezydentowi
    zamiast numeru NIP ?

    bartek

  • 2. Data: 2003-08-01 12:38:54
    Temat: Re: faktura dla nierezydenta
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Bartosz Warniello (Addevinder) napisał:

    > witam,
    >
    > czy ktoś może wie, co należy wpisać na fakturze wystawionej nierezydentowi
    > zamiast numeru NIP ?

    Płaci podatki w Polsce? Musi miec nip.
    Nie płaci - nic nie piszesz. NIP kupującego nie potrzebny jest
    sprzedawcy (brak NIPu kupującego na fakturze sla sprzedawcy nic nie
    zmienia) ale kupującemu, jeżeli chce odliczyć VAT z faktury zakupu.
    Polskiego VATu nie odliczy nigdzie poza Polską a do tego musi być
    polskim płatnikiem VAT a skoro nie jest po co komu NIP?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-08-01 14:11:11
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Maddy wrote:

    > Polskiego VATu nie odliczy nigdzie poza Polską a do tego musi być
    > polskim płatnikiem VAT a skoro nie jest po co komu NIP?

    A VAT zwracany na granicy przy wywozie towaru?

  • 4. Data: 2003-08-01 15:44:12
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > Polskiego VATu nie odliczy nigdzie poza Polską a do tego musi być
    > polskim płatnikiem VAT a skoro nie jest po co komu NIP?

    Bo tak chciał ynteligentny minister? :-))
    Się oczywiście nie czepiam ale przypadek nabycia przez
    nierezydenta usług wykonanych w kraju zdaje się przerósł
    urzędniczą wyobraźnię piszących przepisy bo na odstępstwo
    od NIPu nijak się chyba nie łapie :-(

    Pix

  • 5. Data: 2003-08-01 16:07:41
    Od: "Bartosz Warniello \(Addevinder\)" <b...@a...tv>

    dziękuję za odpowiedź,

    chodzi mi o to, że muszę zafakturować wykonanie prezentacji multimedialnej
    dla klienta zza granicy. dowiedziałem się, że to nie jest eksport, bo usługa
    jest wykonana w kraju, ale, że VAT i tak jest 0% na mocy punktu 64
    rozporządzenia ministra finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania
    niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym. więc wystawiam zwyczajnją fakturę, a nie eksportową, fakturuję w
    złotówkach wg kursu NBP z dnia w którym fakturuję, a do książki przychodów
    wpisuję wg faktycznego kursu, po jakim przliczył mi bank.

    dobrze robię?

    bartek

  • 6. Data: 2003-08-01 17:17:08
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > chodzi mi o to, że muszę zafakturować wykonanie prezentacji multimedialnej
    > dla klienta zza granicy. dowiedziałem się, że to nie jest eksport, bo
    usługa
    > jest wykonana w kraju,

    Ano.

> [...]
    > rozporządzenia ministra finansów z 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania
    > niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku

    Jeśli spełnia też ust.2 to why not.

> [...]
    > złotówkach wg kursu NBP z dnia w którym fakturuję, a do książki przychodów
    > wpisuję wg faktycznego kursu, po jakim przliczył mi bank.

    Hmm... no nie wiem...
    Może kto mądrzejszy sprostuje ale zawsze mi się wydawało, że
    w takim przypadku mamy dwa wpisy - z dnia wystawienia faktury
    (po kursie NBP) oraz z dnia wpływu na konto (różnica kursowa).

    Pix

  • 7. Data: 2003-08-01 18:04:27
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    kwote na fakturze przeliczasz na zlotowki po srednim kursie NBP
    z dnia wystawienia faktury (obliczenia powienienes umiescic na
    wolnym polu faktury), ta sama kwote wpisujesz do kpir,
    w dniu, w ktorym pieniadze wplyna na twoje konto w banku i bank
    je od ciebie kupi, sporzadzasz dowod wewnetrzny "rozliczenie
    roznic kursowych" i obliczasz roznice ((kurs kupna banku z dnia
    wplywu - kurs sredni nbp z dnia wystawienia) x kwota), dowod
    wpisujesz do kpir, roznice w kolumnie "wartosc sprzedanych
    towarow i uslug" (czyli pomniejsza lub powieksza przychod)

    art. 14. ust. 1a. updof

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 8. Data: 2003-08-01 20:15:22
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    > kwote na fakturze przeliczasz na zlotowki po srednim kursie NBP
    > z dnia wystawienia faktury (obliczenia powienienes umiescic na
> [...]

    Jaki byl cel ustawodawcy?:

    Czytam o kursie "z dnia" a zawsze sadzilem, ze chodzi o kurs "obowiazujacy w
    dniu". Kurs "obowiazujacy w dniu" to ostatni ogloszony przez NBP przed danym
    dniem, w którym stosujemy go np. do przeliczen na wystawianej fakturze.
    Stosowanie kursu "obowiazujacego w dniu" a nie "z dnia" jest o tyle lepsze,
    ze mozemy go zastosowac juz 1 sekunde po pólnocy - znamy kurs "z dnia"
    poprzedniego. Natomiast, stosujac kurs "z dnia" w dniu jego ogloszenia,
    trzeba na to ogloszenie poczekac - ogranicza to czasowo swobode wystawiania
    faktur.

    Który kurs powinien byc zatem zastosowany?

    Thomasson

  • 9. Data: 2003-08-01 21:14:53
    Od: bromden <b...@g...pl.no.spam>

    > Który kurs powinien byc zatem zastosowany?

    ustawa mowi wyraznie o
    a) kursie srednim oglaszanym przez NBP (z dnia...)
    b) kursie kupna ustalonym przez bank (w dniu...)

    przy czym w (b) ustawodawca "powinien byl miec na mysli"
    kurs po jakim przeliczone zostaly pieniadze (bo to odpowiada
    stanowi faktycznemu), czyli kurs nie w dniu, ale w konkretnej
    chwili (w tej, w ktorej przeliczono pieniadze), bo chyba kurs
    moze sie zmieniac w ciagu dnia

    --
    bromden[at]gazeta.pl

  • 10. Data: 2003-08-01 23:16:00
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

> [...]
    > stanowi faktycznemu), czyli kurs nie w dniu, ale w konkretnej
    > chwili (w tej, w ktorej przeliczono pieniadze), bo chyba kurs

    Również sądzę, że w punkcie (b) chodzi o kurs, który rzeczywiście
    zastosowano (jeśli się zmieniał w trakcie dnia) - tak podpowiada logika i
    inne osoby też pewnie tak uważają.
    Wrócę jeszcze do punktu (a) bo nie chce mi się wierzyć, że przy wystawianiu
    faktur stosuje się kurs "ogłoszony w dniu", a nie "obowiązujący w dniu".
    Chciałbym poznać jeszcze inne opinie na temat pobierania kursów walut
    ogłaszanych przez NBP. Celowo zmieniłem nazewnictwo w stosunku do
    poprzedniego posta: może "kurs z dnia" oznacza "obowiązujący w dniu" a nie
    "ogłoszony w dniu". Na większych fakturach różnice mogą sięgać kilkuset
    złotych (przypadek własny). Wg mojej księgowej stosuje się kurs
    "obowiązujący w dniu" (czyli upraszczając - z dnia poprzedniego), jak np.
    przy obliczaniu delegacji zagranicznych (pomijam ustalenie kursu w umowie
    stron, bo tam sprawa jest jasna).

    Thomasson