  • 1. Data: 2004-02-06 07:28:23
    Temat: fizyczne posiadanie srodka trwalego a mozliwosc odliczenia vat???? - dlugie
    Od: "JDLewkowscy" <d...@p...fm>

    witam wszystkich

    prosze o pomoc w nastepujacej sprawie. kilka m-cy temu zakupilem w salonie
    na firme st - nowy samochod ciezarowy (homologacja, kratka itp.). faktura
    wystawiona zostala z data 31.10.2003 - w tym tez dniu fizycznie moglem
    odebrac auto (zabrac je np. na lawete i odjechac z salonu), chcialem jednak
    zainstalowac do samochodu alarm (wymog ubezpieczyciela, aby byly min. 2
    zabezpieczenia przed kradzieza), poza tym nie zdazylbym zarejestrowac
    samochodu w ten dzien (eh te godziny pracy urzedu komunikacji ;-)) ). w
    zwiazku z tym pozostawilem pojazd w salonie, minal 1, 2 listopada - dni
    wolne, pozniej alarm zostal zainstalowany, a ja zarejestrowalem samochod 5.
    listopada w urzedzie komunikacji. z ta tez data wprowadzilem samochod do
    ewidencji srodkow trwalych. sugerujac sie ustawa o vat - mowa jest o tym, ze
    jesli towar jest wydany, wystawiona faktura itp. to nalezy w tym miesiacu
    rozliczyc vat. tak tez zrobilem - vat zaplacony za samochod zaczalem
    rozliczac od m-ca pazdziernika. starajac sie z us o zwrot gotowki otrzymalem
    w prezencie najpierw kontrole, a pozniej decyzje, ze vat powinienem zaczac
    rozliczac dopiero w m-cu listopadzie. us twierdzi, ze samochod byl zdatny do
    uzytku dopiero po zarejestrowaniu i dopiero wtedy jest zdatny do uzytku i
    dopiero wtedy mozna rozliczac vat. ja jednak uwazam, ze pojazd moglem zabrac
    z salonu nawet bez jego zarejestrowania (laweta) i postawic go sobie np. w
    ogrodzie. pojazd do uzytku zdatny byl juz 31. pazdziernika, bo przeciez
    mozna bylo nim jezdzic, a ze nie po drogach publicznych! zreszta, kto
    powiedzial, ze zakup auta byl po to, zeby nim jezdzic, moze chcialem miec
    tylko ogrodowa altanke ;-)
    jak to jest??? kto ma racje, moglem rozliczyc ten podatek juz w m-cu
    pazdzierniku, czy rzeczywiscie trzeba bylo czekac do listopada ?
    pozdrawiam i dziekuje za pomoc
    leo
    ps. jesli opowiadanie jest nieskladne - przepraszam, ale troche denerwuje
    sie, bo to jedyne rozliczenie vat, gdzie chcialem zwrot gotowki, calosc
    mozna by moim zdaniem zalatwic szybko i bez bolu, ale .... gorliwosc us w
    tak drobnych sprawach jest godna podziwu

  • 2. Data: 2004-02-06 09:11:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Feb 2004, JDLewkowscy wrote:
    [...]
> [...]
    >+ jesli towar jest wydany, wystawiona faktura itp. to nalezy w tym miesiacu

    Wrr.... z co ma ustawa o VAT do amortyzacji i uznania za ST ??
    Poza być może tym drobiazgiem że *uznajemy* coś za ST (a tym samym
    nie zostanie to "coś" uznane ze wyłączone z odliczania VAT).

> [...]
    >+ uzytku dopiero po zarejestrowaniu i dopiero wtedy jest zdatny do uzytku i

    CO TAKIEGO ???
    Przecież odliczenie *VAT* dokonywane jest "natychmiast" !
    Na pewno to ekipa z VAT się przyczepiła "zdatności" ?
    Przecież VAT wolno odliczyć TYLKO w miesiącu odebrania f-ry
    (lub następnym), nie wolno "sobie opóźniać".

> [...]
    >+ powiedzial, ze zakup auta byl po to, zeby nim jezdzic, moze chcialem miec

    A to nie. Wtedy nie mógłby być zaliczony w koszt, a więc odliczenie
    VAT nie przysługuje :)

    >+ jak to jest??? kto ma racje, moglem rozliczyc ten podatek juz w m-cu
    >+ pazdzierniku,

    Jeśli WZIĘŁAŚ F-RĘ w październiku... to nie widzę powodu
    żeby nie odliczać. Ale nie liczy się moment wystawienia, za co
    już oberwałem na grupie przeoczywszy :)
    Da się udowodnić kiedy ją ODEBRAŁAŚ (ową fakturę, nie towar !) ?
    Prawdą jest, iż w prasie opisywano praktykę czepiania się US
    do wydania f-r przed wydaniem towaru - z powołaniem na przepis
    że f-ra powinna "dokumentować wydanie" :]
    Ale jeśli ODEBRAŁAS.... i najlepiej zapłaciłaś 0,01 zł za
    przechowanie auta w depozycie... ;)
    [...]

    Cóż....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-02-06 09:30:03
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik JDLewkowscy napisał:

> [...]
    > jak to jest??? kto ma racje, moglem rozliczyc ten podatek juz w m-cu
    > pazdzierniku, czy rzeczywiscie trzeba bylo czekac do listopada ?

    Wg mnie to sprzedaż nastąpiła dopiero 5 listopada ponieważ w tym dniu
    nastąpiło wydanie towaru, a VAT można odliczyć najwcześniej w miesiącu
    otrzymania towaru.
    No ale załóżmy, że udowodnisz, że samochód odebrałeś w październiku.
    Wtedy argumentacja urzędu IMHO jest bez sensu. Oczywiście samochód NIE
    był zdatny do użytkowania, ale wg mnie urząd dokonał nieuprawnionego
    zawężenia interpretacji art. 20 ust. 3 ustawy o VAT w powiązaniu z
    przepisami o podatku dochodowym. Środek trwały musi być zdatny do
    użytkowania w momencie oddania do użytkowania, co nie znaczy, że
    wcześniej nim nie jest. Tak wynika z art. 22a ust. 1 updf. Gdyby było
    inaczej to nie można by było odliczyć VATu od inwestycji np.
    budowlanych, które ciągną się czasem kilka miesięcy.

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 4. Data: 2004-02-06 09:36:53
    Od: "Piwek" <p...@g...pl>

    > A to nie. Wtedy nie mógłby być zaliczony w koszt, a więc odliczenie
    > VAT nie przysługuje :)

    Ale mogla nim wozic ziemniaki na polu...i jesli prowadzi dzialalnosc
    zwiazana z rolnictwem to juz moze byc zaliczony w koszty...:-)

    Ja bym zadal US takie pytanie...a co jesli zamowilabym sobie hiper super
    gadzet, na ktory bym musiala czekac 2.5 miesiaca do sprowadzenia z USA...i
    odebrala samochod dopiero po tym czasie...

  • 5. Data: 2004-02-06 15:11:44
    Od: "JDLewkowscy" <d...@p...fm>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
> [...]
    > Poza być może tym drobiazgiem że *uznajemy* coś za ST (a tym samym
    > nie zostanie to "coś" uznane ze wyłączone z odliczania VAT).

    ++ samochod kupowany byl na firme, z kratka, homologacja, zarejestrowany
    jako ciezarowy, zarejestrowany w ewidencji srodkow trwalych. - kontrolujacy
    stwierdzili, ze nie ma najmniejszych watpliwosci, ze nalezy sie zwrot vat
    (chodzi tylko o termin)

> [...]
    > Przecież VAT wolno odliczyć TYLKO w miesiącu odebrania f-ry
    > (lub następnym), nie wolno "sobie opóźniać".

    ++ no wlasnie dlatego rozliczalem zaraz w miesiacu otrzymania/odebrania
    faktury - pazdziernik

    > A to nie. Wtedy nie mógłby być zaliczony w koszt, a więc odliczenie
    > VAT nie przysługuje :)

    ++ oczywiscie z ta altanka przesadzilem, ale chodzi o to, ze samochod jako
    taki jest zdolny do uzytkowania i chyba nie zmienia tego fakt, ze nie jest
    zarejestrowany - bo przeciez (kolejny skrajny przypadek) np. gdybym mial
    spora posiadlosc i jezdzil autem tylko z domu do bramy, zeby witac klientow,
    to nie musialbym chyba auta rejestrowac (uprawnia do jazdy po drogach
    publicznych)

> [...]
    > że f-ra powinna "dokumentować wydanie" :]
    > Ale jeśli ODEBRAŁAS.... i najlepiej zapłaciłaś 0,01 zł za

    ++ fakture odebralem ficzycznie 31.10 na fakturze jest moj podpis, jest tez
    regulka, ze faktura i towar odebrano 31.10.
    > [...]
    >
    > Cóż....

    ++ wlasnie ;-(

    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

    ++ dzieki za pomoc i pozdrawiam
    leo

  • 6. Data: 2004-02-06 15:15:17
    Od: "JDLewkowscy" <d...@p...fm>

    Użytkownik "/slawek" <w...@W...pl> napisał w wiadomości

    > Wg mnie to sprzedaż nastąpiła dopiero 5 listopada ponieważ w tym dniu
    > nastąpiło wydanie towaru, a VAT można odliczyć najwcześniej w miesiącu
    > otrzymania towaru.

    ++

    jesli chodzi o wydanie towaru, to moglo ono/nastapilo 31.10, jednak na moja
    prosbe auto zostalo dluzej w salonie - chcialem aby zainstalowali alarm, a
    ja mialbym czas na rejestracje i ubezpieczenie pojazdu. fizycznie jednak
    moglbym towar zabrac juz 31.10.

> [...]
    > inaczej to nie można by było odliczyć VATu od inwestycji np.
    > budowlanych, które ciągną się czasem kilka miesięcy.

    ++ wlasnie tego punktu nie rozumiem, ze nie byl zdatny do uzytkowania - wg
    mnie byl, bo mial wszystkie elementy i mozna nim bylo jezdzic, a ze nie po
    drogach publicznych (nie byl zarejestrowany w tym dniu), ale interpretowac
    zdatnosc do uzytkowania mozna chyba tylko w ten sposob. zreszta podales
    bardzo dobry przyklad z ta budowa.

  • 7. Data: 2004-02-06 15:30:27
    Od: /slawek <w...@W...pl>

> [...]

    > zdatnosc do uzytkowania mozna chyba tylko w ten sposob. zreszta podales

    Był, nie był...można się przekomarzać, że gdybyś miał wielką posiadłość
    to potrzebowałbś go do wożenia buraków z pola do stodoły (na przykład),
    ale nie masz (jak się domyślam) a samochód ma Ci pewnie służyć do
    wożenia towaru od dostawcy albo do odbiorcy niewątpliwie po drodze
    publicznej, a więc stan faktyczny wskazuje, że samochód nie był zdatny
    do użytkowania.
    Tak czy inaczej to tylko takie sobie dywagacje nieistotne dla meritum
    tej sprawy.

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 8. Data: 2004-02-06 16:46:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ stwierdzili, ze nie ma najmniejszych watpliwosci, ze nalezy sie zwrot vat

    No toż właśnie o to chodzi: nie liczy się termin UZNANIA ZA ST,
    ale TERMIN ZAKUPU !
    Wyobraź sobie że NIE kupujesz gotowego ST. To jest powszechna
    praktyka: ktoś sobie kupuje "PCta w częsciach". Na początek
    monitor w okazyjnej cenie....
    Kiedy ma prawo odliczyć VAT od takiego "niekompletnego i niesprawnego
    zestawu komputerowego" ?

> [...]
    [...]
    >+ > CO TAKIEGO ???
    >+ > Przecież odliczenie *VAT* dokonywane jest "natychmiast" !

    To żeby była jasność: nie rozumiem twojego stwierdzenia
    "zacząłem odliczać" ! VAT się odlicza RAZ A DOBRZE :)
    To czy chce się i czy można wystąpić o zwrot - to już
    ZUPEŁNIE inna sprawa :)

> [...]
    >+ >
    >+ ++ no wlasnie dlatego rozliczalem zaraz w miesiacu otrzymania/odebrania

    Tu jest tylko jeden drobiazg: na co była f-ra ?
    USy potrafiły się czepiać "nieprawidłowości" f-ry wystawionej
    przed wydaniem towaru; FORMALNIE to w twoim przypadku powinna
    być f-ra na przedpłatę 100% wartości samochodu :) z dnia
    wpłaty - LUB f-ra z dnia wydania (mieści się w 7 dniach od
    wpłaty), IMO.
    Niemniej... jeśli masz f-rę j.w. (na wydanie) to CO NAJWYŻEJ
    można się czepiać tego, że jest źle wydana i powinna być
    korekta :]
    [...]
    >+ > >+ ogrodzie. pojazd do uzytku zdatny byl juz 31. pazdziernika, bo przeciez
    >+ > >+ mozna bylo nim jezdzic,

    Kiedy z p. widzenia VAT IMO (bez H) jest to BEZ ZNACZENIA.
    [...]
    >+ ++ fakture odebralem ficzycznie 31.10 na fakturze jest moj podpis, jest tez
    >+ regulka, ze faktura i towar odebrano 31.10.

    No to towar odebrano i tyle.
    Znaczy, że co najwyżej (jeśli da się to udowodnić, że nie wyjechałeś
    z podaną datą) dałeś go dealerowi w depozyt nieprawidłowy
    bez prawa rozporządzania :>, wtedy AFAIR nie ma PCC :)
    I tego zeznania bym się trzymał :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-02-06 17:03:15
    Temat: ST przeznaczenie
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Tak czy inaczej to tylko takie sobie dywagacje nieistotne dla
    meritum
    > tej sprawy.

    Jak już tak sobie dywagujecie i wyjaśniliście
    sobie sprawę VAT, to ja mam takie pytanie:

    Czy w jakichkolwiek przepisach jest coś co zmuszałoby
    podatnika do użytkowania zakupionego ŚT zgodnie z jego
    ogólnie przyjętym przeznaczeniem (czy np określonym w instrukcji
    użytkowania)?
    Jeśli np zakupię samochód z przeznaczeniem
    na poczekalnię dla moich klientów
    (są miejsca siedzące, przyjemne wnętrze itp)
    albo zakupię drogie wysokoenergetyczne urządzenie techniczne,
    które będzie służyło np tylko do ogrzewania wnętrza - to co?
    Wolno mi czy nie?

  • 9. Data: 2004-02-06 17:03:15
    Od: "cef" <c...@i...pl>