  • 1. Data: 2005-06-14 10:42:06
    Temat: ile podatku od darowizny-PILNE!!!
    Od: "Tomek" <s...@t...pl>

    Jeśli daruję komuś mieszkanie, ta osoba zobowiązuje się tam mieszkać 5 lat,
    jest zwolniona z podatku od darowizny, mieszkanie sprzedaje przed upływem 5
    lat i nie przeznacza tychże środków na cele mieszkaniowe, płaci tylko
    zaległy podatek od darowizny + %, czy również płaci podatek zarówno od
    darowizny jak też dochodowy + %. Ile % pobiera urząd skarbowy i jak to jest
    liczone?
    Chodzi mi o to czy jeden czy oba podatki będę musiał zapłacić i jak
    naliczają % w stos do czasu który upłynął od daty darowizny . Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2005-06-14 10:53:26
    Temat: Re: ile podatku od darowizny-PILNE!!!
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Tomek" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

    , płaci tylko
    > zaległy podatek od darowizny + %,

    tak i to bez odsetek za zwłokę itp....

    czy również płaci podatek zarówno od
    > darowizny jak też dochodowy + %.

    nie, dochodowego od rzeczy otrzymanych w drodze darowizny nie ma

    Ile % pobiera urząd skarbowy i jak to jest
    > liczone?

    - kwota wolna + stawka z ustawy , max 7%

    > Chodzi mi o to czy jeden czy oba podatki będę musiał zapłacić i jak
    > naliczają % w stos do czasu który upłynął od daty darowizny .

    1 podatek, czas nie ma znaczenia, aaaaa jeszcze będą ustalać średnią wartość
    rynkową mieszkania na dzień darowizny i zapewne nie będzie to cena z
    konkraktu...

    ile czasu minęło od darowizny ??

  • 3. Data: 2005-06-14 12:13:11
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Tomek wrote:
> [...]
    > Chodzi mi o to czy jeden czy oba podatki będę musiał zapłacić i jak
    > naliczają % w stos do czasu który upłynął od daty darowizny . Pozdrawiam.

    zależy komu darujesz i jaka jest cena mieszkania

    Art. 15. 1.27) Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania
    ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:
    Kwoty nadwyżki w zł Podatek wynosi

    ponad do
    1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej
    10 278 3%
    10 278 20 556 308 zł 30 gr i 5 % nadwyżki ponad 10 278 zł
    20 556 822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20 556 zł
    2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej
    10 278 7%
    10 278 20 556 719 zł 50 gr i 9 % od nadwyżki ponad 10 278 zł
    20 556 1 644 zł 50 gr i 12 % od nadwyżki ponad 20 556 zł
    3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej
    10 278 12%
    10 278 20 556 1 233 zł 40 gr i 16 % od nadwyżki ponad 10 278 zł
    20 556 2 877 zł 90 gr i 20 % od nadwyżki ponad 20 556 zł

    3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
    1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia,
    synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
    2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
    małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
    3) do grupy III - innych nabywców.

  • 4. Data: 2005-06-14 12:27:05
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    > zależy komu darujesz

    jeżeli miałby mieć zastosowanie art. 16 ustawy o posid to chyba oczywistym
    jest że chodzi o I grupę podatkową....

  • 5. Data: 2005-06-14 12:27:48
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Slayer wrote:

    > jeżeli miałby mieć zastosowanie art. 16 ustawy o posid to chyba
    > oczywistym jest że chodzi o I grupę podatkową....

    fakt

  • 6. Data: 2005-06-14 12:36:54
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    /ciach/

    czytając Twoje poprzednie posty widzę że bardzo dobrze się w temacie
    orientujesz, więc chciałbym skorzystać z okazji i zapytać...;-P

    kiedy mija termin przedawnienia przy darowiźnie w której miał zastosowanie
    art. 16 ??
    czy jeżeli ktoś sprzeda mieszkanie po 4 latach, to US ma tylko rok czasu na
    wymiar podatku, czy 5 lat biegnie od daty sprzedaży mieszkania otrzymanego w
    drodze darowizny ??

    z góry dzieki ;-)

  • 7. Data: 2005-06-14 13:04:31
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Slayer wrote:

> [...]
    > czy jeżeli ktoś sprzeda mieszkanie po 4 latach, to US ma tylko rok czasu
    > na wymiar podatku, czy 5 lat biegnie od daty sprzedaży mieszkania

    nie ma czegoś takiego jak przedawnienie.
    przedawnienie zaczyna lecieć dopiero jak us dowie się o tym fakcie i w
    ciągu 5 lat(zdaje się) nie przyśle ci decyzji.

    Bardziej się interesowałem pod kątem jak nie zapłacić, a nie jak się
    wywinąć jak już trzeba zapłacić, więc mogę się mylić.

  • 8. Data: 2005-06-14 13:10:59
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    > nie ma czegoś takiego jak przedawnienie.
    > przedawnienie zaczyna lecieć dopiero jak us dowie się o tym fakcie i w
    > ciągu 5 lat(zdaje się) nie przyśle ci decyzji.

    hmm, imho mylisz się .... obowiązek podatkowy powstaje w momencie podpisania
    aktu notarialnego... i od tego momentu leci 5 lat

    i znowu IMHO ;-) zgodnie z ordynacją podatkową w każdej tego typu sprawie US
    powinien wszczynać postępowanie podatkowe i zawieszać je na okres 5 lat...
    wtedy dopiero termin przedawnienia leciałby przez 5 lat od momentu sprzedaży
    mieszkania otrzymanego w drodze darowizny...

    Takie jest moje skromne zdanie ;-)

  • 9. Data: 2005-06-14 14:05:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Slayer wrote:

> [...]
    > okres 5 lat... wtedy dopiero termin przedawnienia leciałby przez 5 lat
    > od momentu sprzedaży mieszkania otrzymanego w drodze darowizny...

    Radzę jeszcze zwrócić uwagę na bardzo zdradliwy art. 6.4 ustawy:

    4. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie
    pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma;
    jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje
    z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia. Gdy nabycie w drodze darowizny
    nie zostało zgłoszone do opodatkowania, obowiązek podatkowy powstaje z
    chwilą powołania się przed organem podatkowym na okoliczność dokonania
    tej darowizny.

  • 10. Data: 2005-06-14 14:19:52
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał w wiadomości

    > Radzę jeszcze zwrócić uwagę na bardzo zdradliwy art. 6.4 ustawy:

    nie rozumiem ??
    przecież nie ma tutaj mowy o jakimś niezgłoszeniu..;-P
    każdy akt notarialny trafia do US...