  • 1. Data: 2004-01-15 13:42:07
    Temat: ile zdrowotnego mozna...?
    Od: glew <r...@...O-S.P.A.M.intrux.pl>

    Witam!

    Pracuje na etacie i jednoczesnie prowadze DG od lipca 2003. Od lipca place
    wiec dodatkowe zdrowotne. Jaka czesc tej skladki moge odliczyc od podatku
    podczas rozliczenia rocznego za 2003? Czy wszystkie zaplacone w 2003r.?

    Dziekuje!

    --
    GL

  • 2. Data: 2004-01-15 23:38:14
    Temat: Re: ile zdrowotnego mozna...?
    Od: a <u...@d...invalid>

    glew wrote:

> [...]
    > wiec dodatkowe zdrowotne. Jaka czesc tej skladki moge odliczyc od podatku
    > podczas rozliczenia rocznego za 2003? Czy wszystkie zaplacone w 2003r.?

    Placi sie zwykle stawke 8% ale odliczyc mozna tylko 7.75%.

  • 3. Data: 2004-01-16 07:20:45
    Od: "Adam" <1...@w...pl>

    > Placi sie zwykle stawke 8% ale odliczyc mozna tylko 7.75%.

    Nie rozumiem jak to się odlicza.
    Załóżmy dochód z DG minimalny 3000 zł, z etatu 15000 , składka zdrow.
    z DG ok 1500 zł.
    Pełną stawkę 8% wlicza się co miesiąc w koszty DG.
    Czy te 7,75 można odzyskać ?
    A co jeśli dochód z DG ( przed opłaceniem zdrowotnego) jest mniejszy niż
    1500 zł, czyli mniejszy niż składka.
    W PIT-5 bedzie wykazana strata( po wrzuceniu składki w koszty) , czy
    taka firma ma prawo istnieć?
    Chyba można odliczyć tę składkę od podatku z etatu.
    A czy można zawiesić opłacanie składki jeśli powoduje ona stratę?
    --
    Adam

  • 4. Data: 2004-01-16 07:38:54
    Od: "Tomek" <t...@g...pl>

    Użytkownik "Adam" <1...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Chyba można odliczyć tę składkę od podatku z etatu.
    > A czy można zawiesić opłacanie składki jeśli powoduje ona stratę?

    NIEZŁY BIGOS !!!
    Jeśli od lipca wrzucasz składkę zdrowotną (w wys.8%) w koszty to juz zakrawa
    na recydywę.... ;-) !!

    Szybko poszukaj biura rachunkowego, które pomoże ci to wszystko "odkręcić" w
    US.

  • 5. Data: 2004-01-16 07:45:55
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Adam wrote:

    Zakładam, że zasady ogólne czyli KPiR.

    > Nie rozumiem jak to się odlicza.
    > Załóżmy dochód z DG minimalny 3000 zł, z etatu 15000 , składka
    > zdrow. z DG ok 1500 zł.
    > Pełną stawkę 8% wlicza się co miesiąc w koszty DG.

    NIE!!!! Jeśli tak robiłeś to korekty PIT-5, wpłąt, "czynny żal"
    Chyba, że tzw kwotę wolna przekroczyłeś dopiero w grudniu, wtedy popraw
    lub przepisz (uwaga: wygodne, niewykrywalne, ale niezbyt zgodne z
    prawem) KPiR
    > Czy te 7,75 można odzyskać ?

    W rozliczeniu rocznym odejmiesz od podatku

    > A co jeśli dochód z DG ( przed opłaceniem zdrowotnego) jest mniejszy
    > niż 1500 zł, czyli mniejszy niż składka.

    Sume 7,5% podstaw od umowy o pracę i DG odejujesz od całkowitego
    podatku (a więc liczonego takżę od dochodu z UoP)

    > W PIT-5 bedzie wykazana strata( po wrzuceniu składki w koszty) , czy
    > taka firma ma prawo istnieć?

    Wiele firm wykazujących stałe straty istnieje (kolej, górnictwo)

    > Chyba można odliczyć tę składkę od podatku z etatu.

    To napisałem wyżej

    > A czy można zawiesić opłacanie składki jeśli powoduje ona stratę?

    Nie

    Jeśli naprawdę masz zamiar prowadzić DG, to przeczytaj chociaż raz
    ustawę o podatku dochodowyn od OF

  • 6. Data: 2004-01-16 07:49:08
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Adam wrote:

> [...]

    > zdrow. z DG ok 1500 zł.
    > Pełną stawkę 8% wlicza się co miesiąc w koszty DG.

    NIE!!!! Jeśli tak robiłeś to korekty PIT-5, wpłata, "czynny żal"
> [...]

    > A co jeśli dochód z DG ( przed opłaceniem zdrowotnego) jest mniejszy
    > niż 1500 zł, czyli mniejszy niż składka.

    Sume 7,5% podstaw od umowy o pracę i DG odejmujesz od całkowitego

  • 7. Data: 2004-01-16 08:34:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Jan 2004, Jureq wrote:

    >+ Adam wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Jeśli naprawdę masz zamiar prowadzić DG, to przeczytaj chociaż raz

    ...plus rozporządzenie o prowadzeniu KPiR i wybrane rozdziały
    Ordynacji. Oraz minimum 2000..3000 postów z grupy .podatki na
    wybrane tematy :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-01-16 09:54:25
    Od: "Adam" <1...@w...pl>

    > NIEZŁY BIGOS !!!
    > Jeśli od lipca wrzucasz składkę zdrowotną (w wys.8%) w koszty to juz
    zakrawa
    > na recydywę.... ;-) !!

    Na szczęście zawiesiłem opłacanie składki zdrowotnej w ZUS ale było to w
    sierpniu lub wrześniu.(ostatnią składkę opłaciłem we wrześniu za
    sierpień)
    Z tego wniosek, że źle wypełniłem PIT-5 za wrzesień i sierpień i chyba
    za lipiec (od kiedy weszła zmiana?)

    > Szybko poszukaj biura rachunkowego, które pomoże ci to wszystko
    "odkręcić" w
    > US.

    0,25% od 147 zł to 37 gr, razy 2 lub 3 miesiące to najwyżej złotówka.
    Proszę nie zartować , tylko o radę .
    Już raz biegałem za złotówkę do US po groźbie telefonicznej , że mam to
    zrobić natychmiast, a tam sie dowiedziałem ze taką kwotę to oni sami
    poprawili bo mają do tego prawo i ,ze mogłem nie przychodzić .
    Jak dziekowałem "za miłe słowo " to jeszcze mi ręka drżała po tym co
    usłyszałem przez telefon (dostałem 2 godziny na dotarcie do US więc
    miała prawo jeszcze drżeć :-))) )
    A błąd jest tylko na papierze w PIT-5 bo jeszcze wtedy była strata ,więc
    może zrobić tylko korektę w zapisach w książce za grudzień i już
    poprawnie wypełnić w zeznaniu rocznym ?
    --
    Adam

  • 9. Data: 2004-01-16 10:49:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Adam napisał:

> [...]
    > sierpień)
    > Z tego wniosek, że źle wypełniłem PIT-5 za wrzesień i sierpień i chyba

    Nie było żadnej zmiany. Składka na ubepieczenie zrowotne od początku
    swojego istienia była wyłaczona z kosztów.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2004-01-16 11:28:03
    Od: "Adam" <1...@w...pl>

    > NIE!!!! Jeśli tak robiłeś to korekty PIT-5, wpłata, "czynny żal"

    Na szczęście była jeszcze strata, więc tylko dwa lub trzy PIT-5 po 37gr
    błędu,(lipiec sierpień i wrzesień) czy naprawdę aż "czynny żal"

    > Chyba, że tzw kwotę wolna przekroczyłeś dopiero w grudniu, wtedy
    popraw
    > lub przepisz (uwaga: wygodne, niewykrywalne, ale niezbyt zgodne z
    > prawem) KPiR

    Znaczy że głupi byłem że składałem PIT-5 ze stratą ?
    Ja myślałem że trzeba dochód z DG łączyć z dochodem z etatu i składałem
    od stycznia.( czyli 20 lutego)
    Od września zapisów w księdze nie ma , ale moge przepisać lipiec
    sierpień i wrzesień (jest bardzo mało operacji w księdze)
    Wtedy nie musiałbym księgować tych 3 x 37 gr w grudniu .
    A może lepiej zaksięgować tę złotówkę jako korekta w grudniu (nigdy
    jeszcze nie korygowałem błedów w księdze , nie wiem czy tak można w
    następnym miesiącu zaksiegować pomyłkę) wtedy PIT-3? będzie się zgadzał
    z księgą, a błędne PIT-5 i tak nikt nie bedzie czytał.

    > W rozliczeniu rocznym odejmiesz od podatku

    Właśnie tego nigdy nie mogłem pojąć.
    Jak to płacę 19% i potem odliczam 7,75% ?
    Przecież jeśli wpuszczam w koszty (7,75%) to nie zapłaciłem 19% od
    dochodu tylko od dochodu pomniejszonego o składkę ,więc nie mogę jej
    jeszcze raz odliczyć .
    POGUBIŁEM SIĘ

    > Sume 7,5% podstaw od umowy o pracę i DG odejmujesz od całkowitego
    > podatku (a więc liczonego takżę od dochodu z UoP)

    Więc mówienie, że można odliczyć 7,75% jest nieprawdą ?
    Można tylko w tedy gdy z DG uzyska sie stratę?
    A może zdrowotnego nie można wrzucać w koszty co miesiąc, wtedy jeśli
    dochód roczny z DG jest mniejszy niż składka roczna to dopiero wtedy
    można ją odliczyć od łącznego podatku z DG i etatu?

    > Wiele firm wykazujących stałe straty istnieje (kolej, górnictwo)

    Z tego wynika ,że jednak zdrowotne jest kosztem comiesięcznym , nie
    można więc go jeszcze raz odliczyć, tylko w wypadku straty z DG można
    odliczyć 19% od tych 7,75% poprzez pomniejszenie podatku z etatu.
    Ratunku !
    Nie wieszajcie na mnie psów ,proszę o jakiegoś linka który mi to
    wszystko wyjaśni.