  • 1. Data: 2003-03-08 19:23:13
    Temat: internet
    Od: "ofirka" <o...@o...pl>

    Firma dostarcza internet poprzez zakup duzych lacz i budowanie do nich sieci
    szkieletowych klientow indywidualnych, osob fizycznych, glownie nie
    prowadzacych dzialalnosci.

    Sprawa pierwsza: wiekszosc klientow rozlicza sie za pomoca przelewu banowego
    na podstawie zawartej umowy o swiadczenie uslug, bez wystawianych faktur.
    Jak ksiegowac wplywy na konto - pojedynczo czy jako sume miesieczna? Wyciag
    przychodzi 10go nastepnego miesiaca po zajsciu zdarzenia (wplaty).

    Sprawa druga: abonamenty z tytulu zakupu lacz traktowac jako zakup towaru
    handlowego (dla nas jest to przedmiot odsprzedazy, ale takze i forma
    wsparcia dzialalnosci marketingowej itp) czy pozostale wydatki (jak to ma
    zapewne miejsce w innych firmach)?

    Sprawa trzecia: Nie wydaje mi sie to prawdopodobne, ale na wszelki wypadek
    pytam - czy jestesmy zobowiazani do posidania kasy rejestrujacej? Nasze
    uslugi sa raczej "niematerialne" ale nie znajduje rzetelnej informacji czy
    EKD 6420 zobowiazuje do nie trzymania kasy czy nie. Dziwne by bylo wystawiac
    paragony klientom za bity (poza tym wszystkie rozliczenia odbywaja sie
    zdalnie). Dodam, ze poza tym osiagamy dosc wysokie obroty, wiec z tego
    tytulu nie ma mowy o zwolnieniu.

    Sprawa ostatnia: Jak przeprowadzic spis z natury w mieszkaniu gdy to w nim
    znajduje sie firma? Co ewidencjomowac? (biurko, dlugopis?:)

    Bede wdzieczna za wszelka pomoc.

    Pozdrawiam,

    Anna Kierzkowska

  • 2. Data: 2003-03-08 20:54:12
    Temat: Re: internet
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Mar 2003, ofirka wrote:
    [...]
    >+ Sprawa trzecia: Nie wydaje mi sie to prawdopodobne, ale na wszelki wypadek
    >+ pytam - czy jestesmy zobowiazani do posidania kasy rejestrujacej?

    O ile dobrze pamiętam (oglądałem niedawno z innego powodu) to
    w rozp. ds. kasy jest zwolnienie z okazji przyjmowania płatności
    wyłącznie przelewami - zajrzyj na www.mofnet.pl !
    [...]
    >+ Sprawa ostatnia: Jak przeprowadzic spis z natury w mieszkaniu gdy to w nim
    >+ znajduje sie firma? Co ewidencjomowac? (biurko, dlugopis?:)

    *Jaki* spis ??
    Początkowy, roczny, na zamknięcie DG ;)... ??
    "Normalny" - to towary handlowe.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-03-09 12:36:01
    Temat: Odp: internet
    Od: "ofirka" <o...@o...pl>

> [...]
    > wyłącznie przelewami - zajrzyj na www.mofnet.pl !

    > *Jaki* spis ??
    > Początkowy, roczny, na zamknięcie DG ;)... ??

    poczatkowy
    roczny

    W poczatkowym wpisany zostal komputer osobisty (firma sprzedaje tez sprzet),
    ale jako wlasnosc prywatna i nie na sprzedaz, zatem poczatkowy 0. Czy to
    dobrze czy nie - nie wiem.

    Z rocznym mam problem, wyposazenia ktore zostalo zakupione na stan firmy mam
    nie uwzgledniac czy uwzgledniac? Nie handluje sie tu dziurkaczami, a tenze
    zostal zakupiony i nalezy do firmy...a przy (tfu) likwidacji bedzie mogl byc
    sprzedany;) Nie byl prowadzony magazyn niestety, stwierdzam, ze trzeba
    naprawic ten blad.

    Nadal nie mam odpowiedzi na dwa pierwsze pytania, szkoda, bo to wazne, moze
    cos jutro....?

    Za pomoc dziekuje, Mosci Panie Gotfrydzie, a i licze na wiecej;)

    Pozdrawiam,

    Anna Kierzkowska

  • 4. Data: 2003-03-10 08:53:50
    Temat: Re: Odp: internet
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 9 Mar 2003, ofirka wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ale jako wlasnosc prywatna i nie na sprzedaz, zatem poczatkowy 0. Czy to

    Najpierw ustal czy ten komputer został wpisany czy nie, bo
    w jednym zdaniu podałeś dwie sprzeczne informacje :>
    Jeśli ten komputer ma służyć "w firmie" - to jedynym wyjściem
    wydaje się być wpisanie go do EŚT (i amortyzacja, być może
    jednorazowa).

    >+ Z rocznym mam problem, wyposazenia ktore zostalo zakupione na stan firmy mam
    >+ nie uwzgledniac czy uwzgledniac?

    Nie, *tylko* towary handlowe !
    Przecież wiesz gdzie został wpisany w KPiR: do kulumny 10 czy 14 :]

    >+ Nie handluje sie tu dziurkaczami, a tenze
    >+ zostal zakupiony i nalezy do firmy...a przy (tfu) likwidacji bedzie mogl byc
    >+ sprzedany;)

    O to niech cię głowa nie boli: spis "końcowy" jest *inny*, weź
    i przeczytaj to rozporządzenie ds. KPiR... !
    Nie ma zakazu sprzedaży ŚT i wyposażenia. Właśnie rozliczenie
    remanentu rocznego "autobilansuje" podatek jak należy (bo
    cykl rozliczania w KUP tow. handlowych i ŚT jest jak widzisz
    inny).

    >+ Nie byl prowadzony magazyn niestety,

    I bardzo dobrze. AFAIK nie ma potrzeby !! Możesz podać przepis
    na podstawie którego powinien "być prowadzony" ??

    >+ stwierdzam, ze trzeba naprawic ten blad.

    Na mój gust słowo "trzeba" i "błąd" są nie na miejscu.
    *MOŻESZ* sobie prowadzić magazyn, ale jak ktoś kiedyś
    zwracał uwagę - chyba lepiej nie mieć nadmiaru papierów
    "oficjalnych", w razie gdyby się popełniło błąd...
    Natomiast IMHO do "samokontroli" - to i owszem, raczej
    pomaga...
    BTW: właśnie dość ciekawy wyrok był ostatnio omawiany, m.in.
    w biznes-radio (czy jak mu tam, PR1 8:30) - spółka sądziła
    się z US, który nie chciał usługi weryfikacji "papierów"
    uznać za KUP. Spółka m.in. odmówiła USowi wglądu w wyniki
    kontroli, motywując (słusznie) że po to robiła weryfikację
    żeby samemu usunąć błędy i nie popełniać ich w przyszłości
    - a nie żeby dawać USowi do ręki dowód popełnienia uchybień...
    Jakoś karkołownie się skończyło: NSA nie uznał argumentów
    spółki ale uznał że podatek się nie należał :)

    >+ Nadal nie mam odpowiedzi na dwa pierwsze pytania,

    A jakie były ?? (już mi początek wątku wyparował !)

    pzdr, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 5. Data: 2003-03-11 18:36:05
    Temat: Odp: Odp: internet
    Od: "ofirka" <o...@o...pl>

> [...]
    > Jeśli ten komputer ma służyć "w firmie" - to jedynym wyjściem
    > wydaje się być wpisanie go do EŚT (i amortyzacja, być może

    wedlug tego co przeczytalam odnosnie robienia inwentaryzacji na liscie
    powinny sie znalezc nie tylko towary handlowe firmy, ale rowniez te ktore w
    dniu zaprowadzenia spisu znajduja sie w firmie, a wiec musialam tam wpisac
    komputer, mimo ze nie na sprzedaz i nie firmowy:)

    (o magazynie)
    > I bardzo dobrze. AFAIK nie ma potrzeby !! Możesz podać przepis
    > na podstawie którego powinien "być prowadzony" ??

    a bo sama w koncu nie wiem co jest, czego nie i dlaczego:)

    > A jakie były ?? (już mi początek wątku wyparował !)

    Pierwsze dotyczylo sposobu ksiegowania wplywow na konto tytulem abonamentow
    internetowych placonych przez klientow - musze to robic raz w miesiacu bo
    tylko raz w miesiacu mam wyciag, nie wiem czy mam to ksiegowac jako "wplywy
    tytulem abonamentow na miesiac xx" odsylajac do wyciagu i podawac kwote
    laczna czy mam to ksiegowac jako kazdego klienta osobno w zaleznosci od tego
    kiedy zaplacil (program komputerowy na to pozwoli, drukuje ksiege raz w
    miesiacu, ale gdyby to bylo na papierze to sobie tego nie wyobrazam;)...?
    czy moze musze zamowic wyciagi kazdodniowe??

    Drugie pytanie dotyczylo ksiegowania abonamentu za lacze - czy jest to zakup
    towaru handlowego czy inny? Zakladajac, ze odsprzedajemu lacze w malych
    kawaleczkach pojedynczym ludkom:)

    No i jeszcze jedno - wydalismy mase pieniedzy na budowe sieci - jest to
    inwestycja, nie wiem tez gdzie to wpisac, jak to amortyzowac itd. W
    koncu.... to sa rurki, zlaczki, kable, uchwyty, skorzynki, pojedynczo
    kosztuja niewiele, ale teraz (zrobilam "magazyn") wyszlo, ze mam w tym
    utopione sporo pieniedzy.

    Pozdrawiam,

    Anna Kierzkowska

  • 6. Data: 2003-03-11 21:55:59
    Temat: Re: Odp: Odp: internet
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Mar 2003, ofirka wrote:

> [...]
    [...]
    >+
    >+ wedlug tego co przeczytalam odnosnie robienia inwentaryzacji na liscie

    Której ? .podatki ? To poproszę autora, zmontujemy ekipę... ;>
    Tylko sprawdź dwa razy, bo jeśli poszło o remanent *końcowy*
    to *ty* się narazisz za mieszanie pojęć ! ;)

    >+ powinny sie znalezc nie tylko towary handlowe firmy, ale rowniez te ktore w
    >+ dniu zaprowadzenia spisu znajduja sie w firmie,

    A weź ty rozporządzenie, byle nie ze strony MF :> (zbiór jest
    uszkodzony).
    Par. 27: "przed zaprowadzeniem księgi oraz na koniec każdego
    roku podatkowego....do sporządzenia i wpisania do księgi
    spisu z natury towarów handlowych, materiałów, półwyrobów...".

    *WYŁĄCZNIE* towarów handlowych i produkcyjnych !!

    Do tego par. 28.3 - "towary poza zakładem" i "towary obce"
    (obce nie wchodzą w rozliczenie, ale mają być spisane).

    W spis wchodzą oczywiście twoje *towary* które *nie* są
    "nabyte na DG" ale które *przeznaczyłaś* do DG.

    W spis poczatkowy i bieżący (roczny lub nakazany) *nie*
    wchodzą ŚT i wyposażenie - można sobie zrobić osobny
    *nieobowiązkowy* spis celem weryfikacji ewidencji.

    >+ a wiec musialam tam wpisac
    >+ komputer, mimo ze nie na sprzedaz i nie firmowy:)

    IMHO powyżej machnęłaś dwa błędy: komputera nie należało
    wpisywać, a do tego "musieć" - musimy tylko umrzeć ! :)

> [...]
    >+
    >+ a bo sama w koncu nie wiem co jest, czego nie i dlaczego:)

    Na KPiR nie ma nakazu. Można dla własnej wygody, żeby grube
    błędy wykryć nim zrobi to US.

    [...inne pytania...]

    Akurat zdecydownej opinii nie mam. Zacząłem gdybać i wyciąłem :|,
    bo tylko namieszam :[

> [...]
    >+ koncu.... to sa rurki, zlaczki, kable, uchwyty, skorzynki, pojedynczo
    >+ kosztuja niewiele, ale teraz (zrobilam "magazyn") wyszlo, ze mam w tym

    Y.... A czy ta kupa forsy przekroczyła 3500zł ?
    A słyszałaś o środkach trwałych i amortyzacji ??
    No to mam nadzieję że nie wpisałaś tego w KUP...
    I dlaczego "magazyn", skoro to *nie* był towar handlowy ???

    Ewidencję Środków Trwałych i Wartości Materialnych i Prawnych
    jak rozumiem masz ? (tylko dlaczego pustą... !) - akurat
    jest obowiązkowa. Tak jak Ewidencja Wyposażenia (EW mam
    pustą :)).

    Napisz więcej i nie przejmuj się jeśli ktoś cię obtenteguje
    za to co zrobiłaś - lepiej jak grupowicz niż US...

    >+ Pozdrawiam,

    wzajem ! - Gotfryd

  • 7. Data: 2003-03-13 08:22:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Mar 2003, ofirka wrote:
    [...]
    >+ Punkt trzeci paragrafu 28 rozporzadzenia mowi, ze spis powinien obejmowac
    >+ towary poza obrebem przedsiebiorstwa a takze towary obce
    [...]
    >+ Tak wlasnie wyczytalam i tak wpisalam. Towarem jest komputer, nie wyceniony,
    >+ ktory tu stoi, ale nie nalezy do firmy.

    OK. Tyle że mi się wydawało że chodziło o komputer który *nie*
    jest towarem handlowym. On jest na sprzedaż ? No to albo
    nie doczytałem albo nie napisałaś !

> [...]
    >+ Wiec tak: inwestycja to to juz nie jest, bo zaczelo przynosic pieniadze jak
    >+ sie dowiedzialam od ksiegowego mojej klientki:)

    Nie szkodzi, jest ŚT - a to się amortyzuje od wpisania do EŚT :)
    Wpisać należy "w miesiącu przekazania do użytkowania", amortyzacja
    od mies. następnego (chyba że jednorazowa - wtedy można wybrać).
    [...]
    >+ > No to mam nadzieję że nie wpisałaś tego w KUP...
    >+
    >+ po prawdzie to to jest wpisane po prostu w pozostale wydatki, bo nie
    >+ sprzedajemy kabli tylko sygnal:)
    >+ mysle, ze tak jest dobrze:)

    Nie jest, najwyraźniej :(

    Jeśli coś ma przynosić dochód, nie jest towarem handlowym ani
    materiałem produkcyjnym, ma być używane ponad rok - to może
    być ŚT. A jak ma wartość ponad 3500zł - to *MUSI* być ŚT
    i podlega amortyzacji ! Nie można wliczyć wydatków z tym
    zwiazanych "po prostu w koszty" !!

    *Najpierw* wykładasz całą kwotę ze swojej kieszeni (jak to
    kiedyś ująłem wywołując nieco zamieszania :) - "z opodatkowanych
    pieniędzy") - i dopiero *później* dajesz w koszty - właśnie
    w koszty "idzie" rata amortyzacyjna.

    >+ > I dlaczego "magazyn", skoro to *nie* był towar handlowy ???
    >+
    >+ a jak firma budujaca kominy ma na stanie liny wspinaczkowe dla swoich
    >+ pracownikow to nie trzyma ich przypadkiem na magazynie? mimo ze nimi nie
    >+ handluje?:) o to mi chodzilo:)

    Nie :)
    Pojęcie "magazyn" z znaczeniu "remanent dla potrzeb KPiR"
    obejmuje towary handlowe, materiały, półwyroby itp. (patrz
    lista w rozporządzeniu).
    Liny wspinaczkowe to IMHo ewidentnie wyposażenie - i *oczywiście*
    możesz je mieć spisane i zamknięte pod kłódką - ale to *nie
    będzie* towar "na magazynie" :)
    Pojęcie "towaru" jest istotne ze względu na to, że towar
    "jest twój" - tzn. po remanencie jest traktowany jako
    *twój majątek* (od którego płacisz podatek !), zaś wyposażenie
    - jako "majątek służący DG" (i jako koszt podatkowi nie służy :),
    tj. jak długo masz DG tak długo jest nieopodatkowany).

    BTW: wyposażenia do 1500zł/sztuka nie musisz ewidencjonować,
    powyżej - masz wpisać do ewidencji wyposażenia.

    >+ > Ewidencję Środków Trwałych i Wartości Materialnych i Prawnych
    >+ > jak rozumiem masz ?
    >+
    >+ to akurat latwo nadrobic;) Mam wpisac rurki plastikowe szare sztuk kilka
    >+ kazdorazowo w srodki trwale? i jeszcze moze te rurki amortyzowac?:) nie mam
    >+ pojecia jak to sie robi, to bedzie moj pierwszy raz;)

    NIE !!!
    Masz przeczytać 775 wątków z listy, zaczynając od tych:
    http://groups.google.com/groups?as_q=&num=100&as_sco
    ring=r&hl=pl&inlang=pl&ie=ISO-8859-2&btnG=Szukaj+z+G
    oogle&as_epq=&as_oq=amortyzacja+amortyzacji+amortyza
    cj%EA+amortyzacj%B1&as_eq=&as_ugroup=*.podatki&as_us
    ubject=&as_uauthors=&as_umsgid=&lr=&as_qdr=&as_drrb=
    b&as_miny=2001&as_minm=1&as_mind=12&as_maxy=2003&as_
    maxm=3&as_maxd=13

    Żeby była jasność: uzyskuje się wynik tak:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?q=+am
    ortyzacja+OR+amortyzacji+OR+amortyzacj%C4%99+OR+amor
    tyzacj%C4%85+group:*.podatki&num=100&hl=pl&lr=&ie=UT
    F-8&inlang=pl&scoring=r&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm
    =1&as_miny=2001&as_maxd=13&as_maxm=3&as_maxy=2003

    ... i klika "szukaj"... :)
    Dowiesz się że dokonałaś "produkcji ŚT" - sporządź protokół
    (co poszło na ŚT), wprowadź do ewidencji...
    No i IMHO - niestety korekta wszystkich deklaracji :(, z dołączeniem
    czynnego żalu i powiadomienia że podatek dopłaciłaś :( (po
    dopłaceniu, oczywiście).

    Znaczy: już założyłaś ? ;)

    pzdr, Gotfryd