  • 11. Data: 2004-07-02 17:55:51
    Temat: Re: jak szybko nalezy przesłac zwolnienie pracodawcy
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <Kasia.Mikolajczyk@USUŃ-TObiuro.ceti.pl>

    Użytkownik "plusz" <p...@i...usun_spam.pl> napisał w wiadomości
    news:cbourr$gl$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > nie ma reguły, ale jeśli jesteś chory powyżej 35 dnia w roku, a spóźnisz
    się
    > ze zwolnieniem to ZUS obniży ci zasiłek za czas choroby

    Jeżeli pisząc o 35 dniach zwolnienia masz na myśli ilość dni niezdolności do
    pracy wskutek choroby itd. za które płaci pracodawca, to obecnie jest to
    dni 33 (Art. 92. § 1. Kodeksu Pracy)

    Rozp. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996r. W sprawie
    usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień
    od pracy (Dz.U. Nr 60 poz 281) (wydaje mi się, że nadal obowiązuje)

    § 2. 2. W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się do
    pracy, pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o
    przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym okresie jej trwania, nie
    później jednak niż w _drugim_ dniu nieobecności w pracy. Jeżeli przepisy
    prawa pracy obowiązujące u danego pracodawcy nie określają sposobu
    zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności pracownika w pracy,
    zawiadomienia tego pracownik dokonuje osobiście lub przez inną osobę,
    telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą
    pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla
    pocztowego.

    Oczywiście, jeżeli jest to możliwe. W dalszej części tego rozporządzenia
    jest o tym, co się dzieje jeżeli z _ważnych_ przyczyn nie można dotrzymać
    tego terminu.

    Jeżeli zwolnienie lekarskie dotyczy zasiłku chorobowego (czyli choroba ponad
    33 dni) kwestię dostarczenia zaświadczeń lekarskich reguluje Rozdział 11
    Art. 62.1 i 62.3. Ustawy z dnia 25 czerwca 1999r. O świadczeniach
    pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa"
    (Dz. U. Nr 60 poz 636)

    Art. 62. 1. Zaświadczenie lekarskie ubezpieczony jest obowiązany dostarczyć
    nie później niż w ciągu 7 dni od daty jego otrzymania płatnikowi zasiłków, z
    uwzględnieniem ust. 2

    A płatnik ma niezwłocznie przekazać do ZUS.

    Pozdrawiam
    Kasia