  • 21. Data: 2007-12-20 03:59:15
    Temat: Re: Podatek od darowizny pieniężnej
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    vassone wrote:
    > PieniÄ?dze na mieszkanie
    > dostaĹ?em od rodzicĂłw. Pani komisarz poprosiĹ?a mnie abym w takim razie
    > przedstawiĹ? oĹ?wiadczenie rodzicĂłw, Ĺźe przekazali mi tÄ? sumÄ?
    > pieniÄ?dzy.
    > Obawiam siÄ? teraz, Ĺźe urzÄ?d skarbowy zarzÄ?da ode mnie zapĹ?acenia
    > podatku od darowizny.

    I słusznie się obawiasz.

    > W znalezionym w internecie artykule
    > (http://dom.gazeta.pl/nieruchomosci/1,73497,3697695.
    html) przeczytaĹ?em,
    > Ĺźe jeĹźeli darowizna nie zostaĹ?a zgĹ?oszona a ujawniona podczas
    > kontroli skarbowej, to bÄ?dÄ? musiaĹ? zapĹ?aciÄ? 20%.
    > Czy to prawda? Czy jestem "skazany" na zapĹ?acenie tej kwoty?

    Prawda.

    teraz biegaj do doradcy podatkowego niech to tak kręci, żebyś zapłacił
    jak najmniej, tylko powiedz mu, że w rozmowie telefonicznej powiedziałeś
    już, że pieniądze dostałeś od rodziców, żeby wiedział, że po części już
    się sam wkopałeś.

  • 22. Data: 2007-12-20 12:51:29
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:fkcp5r$qmb$4@inews.gazeta.pl>:

    > Jeszcze nie. Zostało im 11 dni. Zdążyli. :)

    11 dni do czego? Kiedy powstał(powstanie) obowiązek podatkowy?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 23. Data: 2007-12-20 15:29:49
    Od: "Grzegorz" <k...@k...nazwa.pl>

    No wlasnie... jak to sie liczy?

    Nie bede sie wymadrzal gdyz sie nie znam ;) Wydawalo mi sie ze liczy sie
    piec lat od ostatniego dnia roku w ktorym powstal obowiazek....

  • 24. Data: 2007-12-20 15:43:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Grzegorz wrote:
    > No wlasnie... jak to sie liczy?
    >
    > Nie bede sie wymadrzal gdyz sie nie znam ;) Wydawalo mi sie ze liczy sie
    > piec lat od ostatniego dnia roku w ktorym powstal obowiazek....

    No zgadza się. Oni się pytają o dochód, czyli podatek pit.
    A obowiązek podatkowy obowiązje od momentu złożenia zeznania
    podatkowego, czyli kwiecien 2002.
    teraz 5 lat od konca 2002 jest grudzien 2007.

  • 25. Data: 2007-12-20 15:59:40
    Od: "Grzegorz" <k...@k...nazwa.pl>

    Dzieki za wyjasnienie, warto wiedziec :)

  • 26. Data: 2007-12-20 16:14:16
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:fke2h7$odb$1@inews.gazeta.pl>:

    > No zgadza się. Oni się pytają o dochód, czyli podatek pit.

    Czyżby -- z tego co czytam to nagle zaczęła ich darowizna od rodziców
    interesować.

    Tak więc pytanie dalej aktualne.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 27. Data: 2007-12-20 17:33:33
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Czyżby -- z tego co czytam to nagle zaczęła ich darowizna od rodziców
    > interesować.

    Może liczą że nikt jej nie będzie w stanie udowodni....

  • 28. Data: 2007-12-21 18:55:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Dec 2007, 'Tom N' wrote:

    > Czyżby -- z tego co czytam to nagle zaczęła ich darowizna od rodziców
    > interesować.
    >
    > Tak więc pytanie dalej aktualne.

    Sprawa była wielokroć wałkowana na grupie - ustawodawca obszedł
    zasadę "przedawniania się wszystkiego" w ten sposób, że przesunął
    datę powstania obowiązku podatkowego na dzień złożenia oświadczenia
    o darowiźnie:

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html

    Art. 6
    1. Obowišzek podatkowy powstaje:
    [...]
    4. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie
    pismem, obowišzek podatkowy powstaje z chwilš sporzšdzenia pisma;
    jeżeli pismem takim jest orzeczenie sšdu, obowišzek podatkowy powstaje
    z chwilš uprawomocnienia się orzeczenia.
    W przypadku gdy nabycie nie zostało zgłoszone do opodatkowania,
    obowišzek podatkowy powstaje z chwilš powołania się przez podatnika
    przed organem podatkowym lub organem kontroli skarbowej na fakt nabycia.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2007-12-22 07:46:46
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0712211949530.3636@athlon64>:

> [...]
    > zasadę "przedawniania się wszystkiego" w ten sposób, że przesunął
    > datę powstania obowiązku podatkowego na dzień złożenia oświadczenia

    Właśnie to próbowałem witkowi przekazać pytając:

  • 30. Data: 2007-12-22 15:20:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    'Tom N' wrote:

    > Właśnie to próbowałem witkowi przekazać pytając:
    > Kiedy powstał(_powstanie_) obowiązek podatkowy :)

    Wróć. To są dwie sprawy.
    Oni kontrolują zeznanie podatkowe za 2001 roku, a nie darowiznę od rodziców.
    Gdyby to było zeznanie za 2000, to należało by im odpowiedzieć "za późno".

    I teraz, jak się im o darowiźnie nie powie, to wyjdzie że ma się
    nieujawniony dochód i US naliczy 75% podatku od nieujawnionego dochodu.
    Jak się im o darowiźnie powie, to wówczas US uzna rozliczenie roczne
    2001 wypełnione prawidłowo (wszystkie dochody podatnika zostały
    ujawnione) a zacznie się sprawa o podatek od własnie ujawnionej darowizny.
    I teraz na ściągnięcie podatku (wydanie decyzji dkładniej) od darowizny
    mają 5 lat od daty powołania się przed US.
    Czy teraz jasne?