  • 1. Data: 2005-02-28 13:05:15
    Temat: kiedy powstaje obowiązek podatkowy
    Od: "Rafał" <r...@g...pl>

    witam

    Prowadzę działalność gospodarczą świadcząc usługi stałego dostępu do
    Internetu. Mam umowy z klientami gdzie płatność abonamentu powinna być
    uiszczana do 5 dnia każdego miesiąca za miesiąc bieżący z góry (czyli np do
    5 marca za marzec).
    Dotychczas rozliczałem to w ten sposób, że firmom wystawiałem faktury zawsze
    pierwszego danego miesiąca a osobom indywidualnym wystawiałem paragony z
    kasy na koniec miesiąca ale tylko tym którzy rzeczywiście mi tą opłatę w
    danym miesiącu uiśclili.
    Czytełem jednak ustawę o obowiązku podatkowym, iż przy usługach
    telekomunikacyjnych obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu
    płatności, jeżeli został on określony w umowie właściwej dla rozliczeń z
    tytułu m.in. świadczenia usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych
    (co ma miejsce u mnie - do 5 dnia każdego miesiąca).
    Doszedłem do wniosku, iż pierwszego danego miesiąca powinienem wszystkim
    wystawiać faktury, a dodatkowo dla osób prywatnych drukować paragony
    dołączając do kopii faktury.

    Co jednak gdy ja wystawię faktury za dany miesiąc a jeden z użytkowników
    zapłaci mi np. za 3 m-ce z góry? czy powinienem wystawić mu dodatkową
    fakturę na usługę której jeszcze nie wykonałem? czy traktować to jako
    nadpłatę na poczet przyszłych faktur?

    Z drugiej strony co gdy użytkownicy się opóźniają w opłacie bo mam też w
    umowie, iż jeśli zostanie termin płatności przekroczony 14dni usługa zostaje
    zawieszona. I w następnym miesiącu nie mogę mu przecież wystawić faktury bo
    chwilowo nie świadczę tej usługi. Czy mogę mu zatem wystawić fakturę z
    chwilą uregolowania zaległych płatności?

    bardzo proszę o pomoc w tej sprawie bo jest ona dla mnie dość zawiła, a i
    Panie w moim Urządzie Skarbowym nie były mi w stanie jednoznacznie
    odpowiedzieć jak to powinno naprawdę być, a jedyne co zasugerowały to złożyć
    pisemne zapytanie i czekać miesiąc (co napewno nie omieszkam zrobić) ale
    może ktoś z Szanownych Grupowiczów byłby wstanie uświadomić mnie wcześniej
    za co z góry dziękuję.

    pozdrawiam
    Rafał Gębura

  • 2. Data: 2005-03-04 23:15:59
    Temat: Re: kiedy powstaje obowiązek podatkowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 28 Feb 2005, Rafał wrote:

> [...]
    >+ zapłaci mi np. za 3 m-ce z góry? czy powinienem wystawić mu dodatkową
    >+ fakturę na usługę której jeszcze nie wykonałem? czy traktować to jako

    No to się zastanów: a *przed*płata :) nie jest czasem powodem powstania
    obowiązku podatkowego ? Można (jak DG to trzeba) dokumentować f-rą...
    A VAT wykazać trzeba (i tak).

> [...]
    >+ zawieszona. I w następnym miesiącu nie mogę mu przecież wystawić faktury bo

    IMHO - "tyle"... :)

    >+ Czy mogę mu zatem wystawić fakturę z
    >+ chwilą uregolowania zaległych płatności?

    Hm... napisałeś niejasno :)
    Ta faktura to ma być za *niewyświadczoną* usługę ? ;)
    W przeciwnym przypadku odpowiedź IMHO jest oczywista... skoro po
    zapłacie zaległej kwoty jednocześnie wznawiasz świadczenie usługi
    *i* powstaje obowiązek zapłaty (upływa termin "nowej" płatności)...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)