  • 1. Data: 2008-04-13 22:28:53
    Temat: kilka KPiR jako sposób na ominięcie pełnej księgowości przy przychodach na poziomie np. 3.200.000 EUR
    Od: k...@o...pl

    istnieje limit 800.000 czy 1.200.000 euro powyżej którego podatnik musiałby
    prowadzić pełną księgowość.

    Gdy przeglądałem sobie załączniki do Pit36L zauważyłem jednak ciekawostkę:

    "w przypadku prowadzenia większej liczby ksiąg należy wypełnić część B2 lub
    kolejne załączniki PIT-B"

    domyślam się że jeśli oprócz DG będę mieć udziały w spółce cywilnej to będę
    mieć tylko jedną PKPiR, a jeśli w jakiejś innej spółce osobowej, to 2 lub
    więcej.

    Mam pytanie, jesli prowadziłbym kilka KPiR i łączne obroty wyniosłyby np.
    3.200.000 euro to czy wiąże się to z utratą prawa do prowadzenia KPiR?

    Czy tez każdy podmiot dla którego będę prowadzić KPiR traktuję osobno?

  • 2. Data: 2008-04-16 10:12:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Apr 2008, k...@o...pl wrote:

    > domyślam się że jeśli oprócz DG będę mieć udziały w spółce cywilnej to będę
    > mieć tylko jedną PKPiR,

    IMO w takim przypadku również będą dwie odrębne KPiR.
    S.C. jest podmiotem zobowiazanym do prowadzenia KPiR - dziala to tak, że
    - KPiR prowadzi się dla S.C.
    - na koniec roku ustala się podział zysków lub strat (bo może być inny
    podział w razie zysku a inny w razie straty!)
    - stosownie do tego podziału dzieli się miedzy wspólników koszty
    - <sporne, dyskusyjne, wątpliwe, pewnie niestosowane, ale wynika
    z przepisów> dokonuje się korekt przychodow, kosztów, odliczeń i innych
    takich, jeśli nie dotyczą one jedynie wybranego wspólnika lub niektórych
    wspólników (przykład: przychód z nieodpłatnego źródła, jeśli S.C.
    korzysta niedopłatnie z lokalu którego właścicielem jest dziadek
    jednego ze wspólników; ten wspólnik nie ma przychodu z nieodpłatnego
    świadczenia, inni mają, za to ten wspolnik nie ma prawa do kosztów
    związanych z nieodpłatnie używanym lokalem, za to inni mają)

    Jeśli wspólnik prowadzi również odrębną DG, to prowadzi również
    odrębną KPiR, i do rozliczenia podatku bierze sumy przychodów, kosztow,
    doliczeń i odliczeń które uprzednio *odrębnie* wyznaczył dla każdej
    z KPiR!

    > Mam pytanie, jesli prowadziłbym kilka KPiR i łączne obroty wyniosłyby np.
    > 3.200.000 euro to czy wiąże się to z utratą prawa do prowadzenia KPiR?

    Ciekawe, bo wychodzi że dobrze gadasz - dla rachunkowości liczy się
    podmiot a nie podatnik, czyli sam przedsiębiorca i każda jego spółka
    osobno :)

    pzdr, Gotfryd