  • 1. Data: 2007-11-12 14:38:17
    Temat: kilometrówka
    Od: mk <n...@j...pl>

    Witam

    Jednoosobowa DG, KPiR, VAT.
    Prowadzę sobie kilometrówkę dla mojego prywatnego samochodu, który
    wykorzystuje do dotarcia do klientów.

    Wiadomo, VAT-u nie odliczam od paliwa, a jak to jest z olejem, płynem do
    spryskiwaczy, oponami?
    Do tej pory też nie odliczałem VAT-u. Samochód nie jesy\t na formę i nie
    jest w ŚT.

    I jeszcze jeden problemik, wydawało mi sie i tak do tej pory robiłem, że
    w kilometrówkę wpisuje się kwoty netto z faktur za paliwo. Ostatni ktoś
    mnie uświadomił, że powinienem brutto. Teraz pytanko, czy to prawda i co
    jeśli to prawda teraz zrobić? Zostawić jak jest i od nowego
    roku/miesiąca lecieć już z brutto, czy jakąś korektę robić?

    dzięki
    pozdr.
    mk

  • 2. Data: 2007-11-12 19:04:30
    Temat: Re: kilometrówka
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Nov 2007, mk wrote:

    > Wiadomo, VAT-u nie odliczam od paliwa, a jak to jest z olejem,

    IMHO olej to też paliwo.
    Dobrze gadam?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-11-12 19:12:54
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Nov 2007 20:04:30 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > IMHO olej to też paliwo.
    > Dobrze gadam?

    Hmm... ;)
    niekoniecznie, bo można by wnioskować, że ten olej, o którym pisze MK, to
    niekoniecznie ten napędowy. Bo spójrz proszę tu:

    Zawsze może być...jadalny? ;>

    Tak poważnie, to, oczywiście MK - VAT możesz odliczać, jeśli to nie
    napędowy, tak jak i od płynu, opon, czy części samochodowych. I te wartości
    do kosztów eksplowatacji wpisuje się netto.
    Paliwo, z którego brak podstaw do odliczenia - brutto oczywiście.

    IMO powinieneś to skorygować, bo też i proporcje Ci się zmienić mogą, może
    będziesz musiał jeszcze parę kilometrów "dojechać"? ;>

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 4. Data: 2007-11-12 19:19:56
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > IMHO olej to też paliwo.
    > Dobrze gadam?

    Gotfryd, ja myślałam że Ty techniczny jesteś.
    Olej taki do smarowania części ruchomych, nie do spalania :)
    Jak napisał, że od paliwa nie odlicza to wypadałoby uznać, że mówiąc
    olej miał na myśli inną substancję, niż będąca paliwem. Samochody na
    benzynę i gaz zamiennie są na porządku dziennym, ale jak na razie diesel
    to diesel. :)

    Analiza logiczna tego zdania wskazuje na to, że paliwo i olej to dwie
    różne rzeczy :)

    MK: zakaz odliczania jest od paliwa - substancji ulegającej
    przetworzeniu na energie w wyniku spalania (w dużym uproszczeniu). Co do
    reszty -jeżeli może być kosztem to VAT można odliczyć.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2007-11-12 20:15:59
    Od: mk <m...@w...pl>

    Maddy napisał(a):

    > Analiza logiczna tego zdania wskazuje na to, że paliwo i olej to dwie
    > różne rzeczy :)

    Tak, chodziło mi o olej do skrzyni biegów, smarowania silnika.

    > MK: zakaz odliczania jest od paliwa - substancji ulegającej
    > przetworzeniu na energie w wyniku spalania (w dużym uproszczeniu). Co do
    > reszty -jeżeli może być kosztem to VAT można odliczyć.

    No ok, ale jeśli większość z km nabitych na liczniku to są prywatne
    wyjazdy, to czy mogę zaliczyć w koszt wymianę opon na zimowe oraz
    odliczyć VAT, skoro "służbowo" kozystam z nich w jakimś tam procencie?

    > Maddy

    pozdr.
    mk

  • 6. Data: 2007-11-12 21:07:38
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "mk" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No ok, ale jeśli większość z km nabitych na liczniku to są prywatne
    > wyjazdy, to czy mogę zaliczyć w koszt wymianę opon na zimowe oraz odliczyć
    > VAT, skoro "służbowo" kozystam z nich w jakimś tam procencie?

    Jesli tylko kilometrowka pozwala.
    Toć to wlasnie kilometrowka jest od tego by "oddzielic" zuzycie "osobiste"
    od zuzycia "firmowego".
    Dlatego tez stawki kilometrowki sa wyzsze od kosztow paliwa, ze zawieraja w
    sobie rowniez te dodatkowe koszty. Skoro - pomimo tego, ze wiekszosc km
    zuzywasz "osobiscie" kilometrowka daje limit pozwalajacy na zaliczenie w
    koszty wymiany opon, to znaczy, ze z tymi "procentami" nie jest u Ciebie tak
    zle :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2007-11-13 07:21:37
    Od: Harry <filar_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.fm>

    wypisujesz w ewidencji ile przejechales kilometrow mnozy sie to przez
    stawke dla danego pojazdu, wychodzi ci kwota ktora mozesz wydac(tzn od
    ktorej sobie odliczysz podatek), potem wpisujesz ile wydales wszystko
    brutto do limitu ktory ci wyszedl wczesniej np paliwo, olej , plyn itd
    potem wystawiasz dowod wewnetrzny w 14 kolumnie i wyglada to jako zwykla
    faktora za inne koszty proste

    --
    Pozdro
    Harry

  • 8. Data: 2007-11-13 13:49:32
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Harry pisze:
> [...]
    > brutto do limitu ktory ci wyszedl wczesniej np paliwo, olej , plyn itd
    > potem wystawiasz dowod wewnetrzny w 14 kolumnie i wyglada to jako zwykla
    Wszystko fajnie, tylko ma to niewiele wspólnego z rzeczywistością, więc
    nie wprowadzaj człowieka w błąd.

    Maciek ... zapraszam na moje aukcje:
    Świstak - http://www.swistak.pl/uzytkownicy_aukcje/mob.html
    Allegro - http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=702
    31

  • 9. Data: 2007-11-13 14:23:11
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Nieprawda, większość VAT można odliczyć, nie można tylko paliwa i jeżeli
    samochód jest wynajęty - tylko 60%, nie więcej niż 6tys zł VAT.

    do limitu ktory ci wyszedl wczesniej np
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Nieprawda, do ewidencji wpisuje sie wszystkie wydatki nie patrząc na
    limit, po podsumowaniu miesiąca sprawdzamy jak suma wydatków ma sie do
    wartości limitu, do KPiR wpisujemy niższą z kwot. Nadwyżka kosztów lub
    nadwyżka limitu przechodzi w ciągu roku na miesiące kolejne.

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Brak podstaw o wystawienia DW, dokonuje się wpisu powołując się wprost
    na ewidencję

    Dowód wewnętrzny nie powinien wyglądać jak faktura.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 10. Data: 2007-11-13 16:21:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2007, Harry wrote:

    > potem wystawiasz dowod wewnetrzny

    Czekaj, jak już masz dowód księgowy, to wystawiasz do niego DW?
    Maddy po prawdzie kiedyś wywodziła, że zabronione to nie jest, wyszło
    że nie sposób się nie zgodzić :)
    Ale...
    Jest rata amortyzacyjna (dowód księgowy: pozycja w EST)
    Albo wartość z ewidencji przebiegu
    Albo faktura za prąd/telefon/literaturę/cokolwiek.
    I co, mamy DW do tego wszystkiego wystawiać???
    :)
    Oczywiście, JEŚLI to będzie fa-ra za prąd z której *część* odliczamy
    jako "koszt związany z lokalem", to w rozporządzeniu o KPiR
    faktycznie jest zezwolenie na DW.

    > w 14 kolumnie i wyglada to jako zwykla faktora

    Chyba źle wygląda, bo ów DW nie jest podstawą uznania za koszt.
    Po prawdzie to "błąd mniejszego znaczenia" ;), ale listę celów
    na które można wystawiać DW mamy w rozporządzeniu (oraz przepisach,
    których rozporządzeniem uchylić nie można :P)

    pzdr, Gotfryd