  • 1. Data: 2007-03-12 22:21:21
    Temat: komornik odzyskal zalegle wynagrodzenie - co teraz?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    Parę lat temu pewna parszywa firemka nie wypłaciła mi połowy należności
    za duże tłumaczenie (umowa o dzieło).

    Rachunek i PIT oczywiście też mam z ich strony na połowę kwoty
    (rozliczone wtedy).

    W 2006 komornik odzyskał pieniądze, wraz odsetkami ustawowymi.

    Reprezentowała mnie kancelaria, której zapłaciłem umówioną prowizję.

    Odsetki ustawowe są zdaje się wolne od podatku - czy może coś pokręciłem?

    I jak to teraz rozliczyć? Doliczyć do umów o dzieło i załączyć wyrok sądowy?

    Z góry dziękuję :)

  • 2. Data: 2007-03-13 09:04:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Mar 2007, Andrzej Lawa wrote:

> [...]
    >
    > Reprezentowała mnie kancelaria, której zapłaciłem umówioną prowizję.
    >
    > Odsetki ustawowe są zdaje się wolne od podatku - czy może coś pokręciłem?

    Nie wiem czy łapią się na "odszkodowania", na mój rozum powinny, a wtedy
    byłyby zwolnione wg art.21.1.3

    > I jak to teraz rozliczyć? Doliczyć do umów o dzieło i załączyć wyrok sądowy?

    Na zdrowy rozum tak.
    Ale... tak patrzę po ustawie:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 44
    [...]
    1a. Podatnicy osišgajšcy dochody bez poœrednictwa płatników:
    [...]
    3) z tytułów okreœlonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem
    ust. 1 pkt 1
    - sš obowišzani bez wezwania wpłacać w cišgu roku podatkowego zaliczki
    na podatek dochodowy, według zasad okreœlonych w ust. 3a.
    [...]
    3a. Podatnicy uzyskujšcy dochody, o których mowa w ust. 1a, sš
    obowišzani w terminie do 20 dnia miesišca następujšcego po miesišcu,
    w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia
    zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosujšc do
    uzyskanego dochodu najniższš stawkę podatkowš okreœlonš w skali,
    o której mowa w art. 27 ust. 1.
    Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane
    w cišgu miesišca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów
    uzyskania w wysokoœci okreœlonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz
    zapłaconych w danym miesišcu składek, o których mowa w art. 26
    ust. 1 pkt 2.
    Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższš stawkę
    podatkowš okreœlonš w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
    ---

    ...i wychodzi mi że miała być zaliczka!
    Omowy osobiste to przecież art.13.8 czy jakoś tak :)
    Ja tam bym ze dwa razy sprawdził (czy miała być) i w razie jej
    braku dołączył czynny żal z wyjaśnieniem :) dopłacając USowi
    ewentualne odsetki "skarbowe".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-03-13 15:18:56
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > 1a. Podatnicy osiagajacy dochody bez posrednictwa płatników:

    No tak, ale to było za pośrednictwem płatników... tylko nie zapłacili
    tego dobrowolnie.

  • 4. Data: 2007-03-13 17:46:00
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    No, obdzwoniłem conieco i jest wesoło...

    Urząd skarbowy odesłał do KIP-u, KIP stwierdził, że właściwe papiery
    wystawia komornik, a z kolei komornik odesłał do sądu, bo sąd wydał
    wyrok o zapłatę... tylko że sentencja wyroku jest taka, że de facto ja
    dostałem nie zaległe wynagrodzenie tylko odszkodowanie w wysokości
    zaległego wynagrodzenia + odsetki :)

    A jakby w wyroku było to wynagrodzenie, to by komornik odprowadził
    zaliczkę na podatek i podesłał PIT.

    A tak wychodzi na to, że wolne od podatku...

  • 5. Data: 2007-03-13 21:43:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Mar 2007, Andrzej Lawa wrote:

    > No tak, ale to było za pośrednictwem płatników... tylko nie zapłacili
    > tego dobrowolnie.

    IMO z niejasności przepisu wynika ze należy rozpatrzeć cel: skoro
    przepis przyjmuje że w przypadku wynagrodzenia płatnikiem jest
    "odzyskujący" komornik, to wychodzi iż dochód jest uzyskany
    bez pośrednictwa płatnika (bo od komornika, a on platnikiem
    nie jest dla tego rodzaju).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-03-13 21:45:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Mar 2007, Andrzej Lawa wrote:

    > No, obdzwoniłem conieco i jest wesoło...
    >
    > Urząd skarbowy odesłał do KIP-u, KIP stwierdził, że właściwe papiery
    > wystawia komornik,

    A podstawę prawną podali, czy mamy ROTFLować na podejrzenie że komornik
    zrobi dobrowolnie coś za co mu nie płacą i nie jest zobowiazany
    ustawowo? ;)

> [...]
    > wyrok o zapłatę... tylko że sentencja wyroku jest taka, że de facto ja
    > dostałem nie zaległe wynagrodzenie tylko odszkodowanie w wysokości

    To zmienia postać rzeczy na "zwolnione" - pod warunkiem że podano
    (jak mniemam trzeba mieć w wyroku?) podstawę prawną zgodnie z wymogiem
    "wprost z przepisu".

    Hm...
    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-03-14 11:54:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > A podstawę prawną podali, czy mamy ROTFLować na podejrzenie że komornik
    > zrobi dobrowolnie coś za co mu nie płacą i nie jest zobowiazany
    > ustawowo? ;)

    W kancelarii komornika potwierdzili, że jeśli w wyroku jest to jakiś
    zaległy dochód, to PITa produkują i zaliczkę uiszczają...

    Tekst wyroku jest dość, hmmm, skąpy...