  • 1. Data: 2008-12-27 13:25:45
    Temat: komputery i oprogramowanie kilka pytań...
    Od: Marek <m...@g...pl>

    Przy zakupach komputerów sprzedawcy różnie je fakturują:

    wariant 1:

    w jednej pozycji treśc np " zest. komputerowy intel e7300, monitor LCD
    ,windows XP pro, office 2007" ilośc 1 cena ileś-tam

    wariant 2:

    pozycja 1. zest. komputerowy intel e7300, monitor LCD cena/ilośc /wartość
    pozycja 2. windows XP Pro OEM cena/ilośc /wartość
    pozycja 3. OFFICE 2007 OEM cena/ilośc /wartość

    Pytanie: jak przyjąć do ewidencji te komputery ? W pierwszym przypadku
    całość środki trwałe (grupa 491), a w drugim ?

    żelaztwo= środki trwałe/wyposażenie (491)
    oprogramowanie= wartości niematerialn i prwane=licencja ?

    tylko że to proadzi do pewnej "schizfrenii" w ewidencji. Jak to się powinno
    robic, by skarbówka nie miała wątpliwośći ?

    PS. Jeżłei oprogramowanie do wart. niematerialnych iprawnych, to
    zakłądając, że będzi eużywane dłużej niz rok jakie umorzenie ? 100% w
    miesiacu zakupu, czy stawka 50% = na 2 lata ?

    /pytam w imieniu koleżanki, która pracuje w ksiegowośći, a temat srodków
    trwałych jes dla niej nowy...../

  • 2. Data: 2008-12-27 13:41:00
    Temat: Re: komputery i oprogramowanie kilka pytań...
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 27-12-2008 o 14:25:45 Marek <m...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > powinno
    > robic, by skarbówka nie miała wątpliwośći ?

    Są dwa główne poglądy - grupowy jest taki żeby zawsze rozdzielać sprzęt
    i oprogramowanie. Drugi pogląd jest taki, że ŚT jest wtedy gdy jest
    zdatny do przewidzinaego użytku - dla przeciętnego usera musi mieć
    więc OS. Ale np komp który ma pracować jako kasa w hiperkarkecie
    powinien mieć i OS i program fiskalny żeby był kompletny i zdatny
    do użytku. A z kolei komp do testowania programów na różnych OS
    może być goły.
    Ja się przychylam do argumentów prawnych grupy, ale widzę zalety
    praktyczne wariantu drugiego.

    > /pytam w imieniu koleżanki, która pracuje w ksiegowośći, a temat srodków
    > trwałych jes dla niej nowy...../

    Ale KKS chyba nie jest :D

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 3. Data: 2008-12-27 23:40:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Dec 2008, Tomek wrote:

    > Są dwa główne poglądy - grupowy jest taki żeby zawsze rozdzielać sprzęt
    > i oprogramowanie. Drugi pogląd jest taki, że ŚT jest wtedy gdy jest
    > zdatny do przewidzinaego użytku

    Jest jeszcze odmiana ;)
    Skoro celem wykorzystywania w DG jest program, to PC stanowi "dodatek"
    do tego programu.
    I momentalnie mamy jasność: wszyscy, którzy rozważali "doliczenie"
    WNiP do wartości ST znienacka zauważają, że nie można dołączyć
    peceta do *programu*. A w sumie tak by trzeba było.
    Przecież doliczanie programu do peceta nie ma sensu, to komp
    dokupujemy do oprogramowania!
    Ciekawostka taka, niby w jedną stronę wolno a w drugą nie :)
    "przepis prosimy"... :D

    > Ja się przychylam do argumentów prawnych grupy, ale widzę zalety
    > praktyczne wariantu drugiego.

    IMVHO problem jest inny: czy w razie zakupu "wiązanego" należy
    samodzielnie, a jeśli tak to na podstawie jakich kryteriów,
    dokonać rozdzielenia wartości WNiP i ST?

    Za podstawę rozważań proponuję przyjąć coś innego - na przykład
    budynek kupiony razem z gruntem, będzie prościej (jedno
    i drugie jest ST, ale inaczej się rozlicza).

    PYTANIE:
    Czy wolno wrzucić łączną wartość gruntu i budynku jako
    ST pt "budynek z gruntem"?
    (mgliście sobie przypominam, że rozważania gdzieś widziałem,
    odpowiedź była traktowana jako oczywista - i pamiętam
    jaki miała sens - ale poczekam na opinie :D)

    > Ale KKS chyba nie jest :D

    Usłużnie zapodam linki:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/ujednolicone-akty-
    prawne-1.html
    http://www.przepisy.gofin.pl/
    :)

    > Pozdrawiam,
    > Tomek

    wzajem, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-12-28 09:12:26
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 28-12-2008 o 00:40:47 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > dokupujemy do oprogramowania!
    > Ciekawostka taka, niby w jedną stronę wolno a w drugą nie :)

    Ja to info mam od zaufanego doradcy podatkowego - to się rzekomo opiera na
    orzecznictwie,
    tak samo jak to że zaliczki nie stanowią kosztów mimo braku przepisu.
    Gość mi mówił że miał już kilka postępowań w tym zakresie więc mu ufam
    że wie co doradza (mam to napisane prostym językiem w "oficjalnych"
    opiniach prawnych,
    więc w razie czego mogę go ścigać - i dlatego przyjąłem że będę tak to
    robił).

    Natomiast literlanie interpretując przepisy - zgadzam się z Tobą
    że nie ma jak łączyć ŚT i WNiP, a jeśli już to ŚT powinien byc dodatkiem
    do WNiP.

    Przy czym z tego co czytam to ostatnimi czasy literalność jest w odwrocie.

    Np. tutaj masz arta:
    http://taxpage.doradcypodatkowi.pl/index.php?page_id
    x=3&biuletyn=41
    art: "Zwrot VAT przy rozwiązaniu spółki osobowej, c.d."

    cyt: "Jednak zaprezentowany wyrok zawiera w swym uzasadnieniu również
    niezwykle cenne uwagi dotyczące sposobów wykładni prawa. Sąd wskazuje na
    konieczność kompleksowego podejścia do tejże wykładni i równoczesnego
    stosowania wykładni językowej, systemowej i celowościowej."

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 5. Data: 2008-12-29 08:31:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 28 Dec 2008, Tomek wrote:

> [...]
    > http://taxpage.doradcypodatkowi.pl/index.php?page_id
    x=3&biuletyn=41
    > art: "Zwrot VAT przy rozwiązaniu spółki osobowej, c.d."

    Ano, wygląda zachęcająco.
    SN AFAIK zawsze kierował się w stronę przeciwną - z drugiej strony SN
    już nie sprawuje "kontroli" nad NSA.
    Ciekawe czy i kiedy spór o priorytety wykładni wyląduje przed TK :D

    Nie zmienia to faktu, że *jeśli* dopuszczamy logikę przed literą prawa,
    to należałoby właśnie dołączyć peceta do programów :) (a nie na odwrót),
    mimo że jako technokrata też "biorę rusztowanie i wypełniam" (czyli
    programy nagrywam na pececie).

    pzdr, Gotfryd