  • 1. Data: 2002-03-19 08:30:47
    Temat: koszty postepow.sadowego
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    szanowni panstwo

    w biuletynie informacyjnym ( materialy gorzowskie) nr. 9 z dnia 20-03-2002
    (aktualny) na stronie 70-72 przestawiono sposob ksiegowania zasadzonych
    kosztow postepowania sadowego w swietle nowej ustawy o rach. czy
    przedstawiony sposob ksiegowania zasadzonych kosztow postepowania sadowego
    WN konto 24 i Ma konto 28 jest prawodlowy?. moim zdaniem jest to malo
    czytelne a i w ustawie nie znalazlem konkretnej odpowiedzi. czy nie powinno
    byc tak jak wczesniej , ze
    zasadzone koszty postepowania sadowego ksieguje sie na przychody przyszlych
    okresow a dopierow w momencie otrzymania na poz przychody oper.
    inna rzecz to , ze ci panstwo ktorzy nadaja nam ksiegowym tempo pracy
    zmieniajac ustawy chyba nigdy nie byli praktykami i nie zdaja sobie sparwy
    co tez ich radosna tworczosc powoduje. ( rozbieznosc ustaw o rachunkowosci i
    ustawy o podarku dochodowym od osob prawnych) np. naliczone odsteki
    kontrahentowi ksiegujemy na przychody finansowe ale jesli nie byly zaplacone
    nie uznajemy ich w deklaracji podatkowej , zasadzone koszty postepowania
    sadowego nie ksiegujemy na poz .przychody operacyjne ale musimy je wykazac
    w deklaracji podatkowej jako przychody podatkowe . w nastepnych okresach
    sprawozdawczych musimy pamietac o zaliczeniu lub wylaczaniu tych operacji z
    podstawy opodatkowania. to samo dzieje sie jesli mamy duzo rozliczen
    miedzyokresowych kosztow biernych.
    prosze sobie wyobazic takie ksiegowanie w duzej firmie ktora ma mnostwo
    roznych spraw w tym sadowych sadowych ktore ciagna sie latami. zycie
    biegnie ksiegowi w firmach sie zmieniaja i jesli w danej firmie ksiegowy
    prowadzil dobrze analityke komputerowo to tych operacji nowy ksiegowy da
    sobie rade, ale jak dokumentacja prowadzona byla przez porzedniego
    ksiegowego gdzies na karteczkach, bo ksiegowy starszy czlowiek nie byl w
    stanie opanowac i wykorzystac mozliwosci programow komputerowych to
    kompletna klapa, nowy ksiegowy nie ma szans na zorientowanie sie w tym
    wszystlkim co dot . rzeczy starych . co nalgorsze to szefowie firm nie maja
    o tym zielonego pojecia. w duzych spolkach sporzadzamy sprawozdania roczne
    kwartalne polroczne z rachunkiem przyeplywow pieniznych narastajaco od
    poczatku roku i w danym okresie np. w kwartale , sprawozdanie takie ma z
    opisami kilkadziesiat (do 100 i wiecej) stron jest ogromnie pracochlonne ale
    dla kogo ten wysilek czy ktoś z szefostwa jest w stanie zrozumiec takie
    sprawozdanie lub chciec zrozumniec ( na pewno sa wyjatki).

    mimo iz intencja ustawodawcy jest aby system rachunkowosci i podatkowy byly
    jak najbardzie dostosowane do aktualnych wymogów ( m.in. unijnych), ale
    tez przejrzyste, to skutek jest odwrotny

    troche mnie ponioslo, jesli ktos poczul sie urazony przepraszam

    pozdrowienia jacek

  • 2. Data: 2002-03-19 10:17:14
    Temat: Re: koszty postepow.sadowego
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Tue, 19 Mar 2002 09:30:47 +0100, "jacek"
    <k...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >zasadzone koszty postepowania sadowego ksieguje sie na przychody przyszlych
    >okresow a dopierow w momencie otrzymania na poz przychody oper.

    Nie mam jeszcze tego numeru, ale coś mi się to nie widzi. Wg
    Poznańsko-łódzkich Materiałów Informacyjnych (nr 1/2002) księgowanie
    jest następujące:
    zasądzenie: wn 20 76 ma
    odpis aktualizujący w związku z niepewności co do zapłaty: 76 wn 29 ma
    Wg pisma MF nr PO/3/722-459/95 zasądzone koszty sądowa są przychodem
    podatkowym w momencie zasądzenia.

    Sławomir Dąbrowski