    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: kpir - bilety komunikacyjne i oplaty za przelewy
    Date: Wed, 14 Nov 2007 12:02:20 +0100

    On Wed, 14 Nov 2007, Ania wrote:

    > Witam
    > mam dwie sprawy :)
    > Jak wprowadzić poprawnie do kpir
    >
    > 1. bilety wykorzystane na przejazdy komunikacją miejską - rachunków brak są
    > bilety - czy można je wszystkie zgromadzone wpisać na dw i wtedy zapisac w
    > kpir... tutaj oczywiscie bralabym pod uwage bilety skasowane w danym miesiacy

    IMO:
    a. tak
    b. IMO wymaga to skorzystania z zapisu w rozporządzeniu o KPiR,
    dopuszczającego dokumentowanie "wydatków związanych z wyjazdem".
    Po prawdzie też nie jest to do końca ścisłe ;) ale kontrola mi
    się nie czepiała a innej "metody" (poza uprzednim kupowaniem biletów
    na fakturę) nie widać.
    Ów DW powszechnie zwany jest "delegacją" (ew. "delegacją służbową")
    i jak na mój gust wymagane jest wykazanie kiedy, dokąd i po co
    się jechało.
    Takoż czynię, dajmy na to "19.IX Urząd Skarbowy 2x2,40 zł = 4,80 zł"
    (poukładane w Excelu).

    > 2. oplaty za przelew - wyciag nie ma zadnego numeru, czy moge rowniez
    > zsumowac wszysctkie oplaty na dw wpisujac w opisie jakich dat one dotycza,
    > ewentualnie nr operacji na koncie...

    No, już myślałem że tego nie napiszesz ;)
    Patrz rozporządzenie o KPiR, bodaj w par.12 (nie chce mi się sprawdzać)
    znajdziesz zapis o wymogach dotyczących dowodów księgowych, jest tam
    takie cóś: "oznaczone numerem lub w inny sposób..."
    Takoż na grupie (groups.google.pl -> szukanie zaawansowane) znajdziesz
    co nieco sporów na ten temat (zaprzeszłych, czyli z czasów jak to
    nowość była).
    IMO "wyciąg" nie spełnia wymogu "oznaczenia numerem", sam stosuję tak,
    że wpisuję do KPiR numerki transakcji, do tego bezczelnie skracając
    je do samej końcówki :) tudzież ujmując je jako jeden wpis, kontrola
    nie krzyczała, więc nie miałem okazji się spierać czy to jest
    jedno "zdarzenie gospodarcze" jak chce minister :) (mam toto
    zazwyczaj w linijce "rozliczenie kosztów i przychodów z prowadzenia
    konta bankowego [tu odpowiednio mBank i Inteligo]", odsetki jak
    są to też tam ujmuję).
    Podstaw do wystawiania DW nie widzę, w rzeczonym rozporządzeniu
    wyraźnie zapisano, iż "opłaty pocztowe i bankowe" można zaliczać
    w koszty *wprost*.
    Rzuć przezornie okiem do rozporządzenia o prowadzeniu KPiR
    i własnoocznie sprawdź to co popisałem.
    Nie zawadzi :)

    pzdr, Gotfryd