  • 1. Data: 2006-07-17 15:11:20
    Temat: kupno nowego mieszkania- podatek!!!!!!!
    Od: "Wiktor" <s...@v...pl>

    Witam
    Jest sobie młoda osoba pracujaca od 2 lat zarobki ok 2000 zł chce kupić nowe
    mieszkanie o wartości 250 tys za które zapłacą rodzice.
    Pytanie jest następujace jak to załatwic żeby uniknąć podatku?
    Gdzieś kiedyś czytałem że jednym z rozwiązań jest kupno mieszkania na
    zasadzie współwłasności z rodzicami następnie zniesienie współwłasności
    oczywiście po kilku latach.
    Z góry dziękuję za wszelkie sugestie
    pozdrawiam
    Wiktor

  • 2. Data: 2006-07-17 23:35:11
    Temat: Re: kupno nowego mieszkania- podatek!!!!!!!
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Wiktor wrote:
> [...]
    > Gdzieś kiedyś czytałem że jednym z rozwiązań jest kupno mieszkania na
    > zasadzie współwłasności z rodzicami następnie zniesienie współwłasności

    Rodzice mogą z nią kupić mieszkanie na spółkę, ona 10% mieszkania, oni 90%.
    Potem tą współwłasność można znieść bez podatku.
    Z tym, że ona nie może w żaden sposób próbować im zwrócić tych
    pieniędzy, bo zapłaci podatek.

    Czy młoda osoba, ma jeszcze rodzeństwo.
    Nalezy pamiętać, że tak czy siak rodzeństwo upomni się o zachowek od
    tych 250 tyś.

  • 3. Data: 2006-07-18 06:38:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jul 2006, witek wrote:

> [...]
    >
    > Czy młoda osoba, ma jeszcze rodzeństwo.
    > Nalezy pamiętać, że tak czy siak rodzeństwo upomni się o zachowek od tych 250

    Tak się zastanawiam...
    W K.C. jest:
    Art. 993. Przy obliczaniu zachówku nie uwzględnia się zapisów i poleceń,
    natomiast dolicza się do spadku, stosownie do przepisów poniższych,
    darowizny uczynione przez spadkodawcę.

    Literalnie zapisano: "darowizny". Nie ma "lub czynności powodujące
    taki sam skutek majątkowy".
    A przecież zniesienie współwłasności jest inną czynnością prawną,
    opisaną w art.210 i okolicach.
    Nie podlega pod podatek od darowizn, podlega pod PCC - co wskazuje że
    podatkowo nie jest darowizną nie tylko dlatego że ja o tym nie wiem :)
    Zniesienie współwłasnosci w kontekście spadku pojawia się mi tylko
    raz w powiązaniu z gospodarstwem rolnym (art.1070).

    Z czego wynikałoby prawo do zachowku wobec tego, skoro IMHO to nie
    jest darowizna?
    Ja tak z ciekawości w sumie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd